• 1
  • 2
2023-05-30, 18:32
Medlem
Mohaves avatar
Det publiceras med jämna mellanrum listor över Sveriges bästa universitet och högskolor. I toppen brukar man hitta universiteten i Uppsala och Lund, Handelshögskolan i Stockholm, Karolinska institutet i Stockholm, Chalmers i Göteborg och ibland några till.

Men vilken är Sveriges sämsta högskola? Med sämsta menar jag den där studenterna kommer ut med sämst förutsättningar för att hävda sig på arbetsmarknaden, där det bedrivs ingen eller undermålig forskning, den som arbetsgivare undviker att anställa folk med betyg ifrån och så vidare.

Motivera ditt svar!
Citera
2023-05-30, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det publiceras med jämna mellanrum listor över Sveriges bästa universitet och högskolor. I toppen brukar man hitta universiteten i Uppsala och Lund, Handelshögskolan i Stockholm, Karolinska institutet i Stockholm, Chalmers i Göteborg och ibland några till.

Men vilken är Sveriges sämsta högskola? Med sämsta menar jag den där studenterna kommer ut med sämst förutsättningar för att hävda sig på arbetsmarknaden, där det bedrivs ingen eller undermålig forskning, den som arbetsgivare undviker att anställa folk med betyg ifrån och så vidare.

Motivera ditt svar!
Malmö, Gävle och Södertörn brukar utmärka sig.
Citera
2023-05-30, 18:44
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Din definition av vad som är en dålig högskola lämnar mycket utrymme för subjektivitet och verkar främst vara inriktad på "vilken högskola har svenska arbetsgivare mest negativa fördomar kring".

Det finns vad jag vet inte något svenskt lärosäte för högre utbildning där det inte bedrivs någon forskning.

En mer rättvis och allmängiltig definition av "dålig högskola" skulle kunna vara en där en påtaglig andel av studenterna är missnöjda under eller efter utbildningen.

Personligen är jag missnöjd med Högskolan i Gävle då jag fick uppleva både bristfällig administration och undervisning under min korta tid där. Jag kan dock ha haft otur och det finns säkert några som har positiva berättelser från HiG.
Senast redigerad av wag1fromDerInit 2023-05-30 kl. 19:17.
Citera
2023-05-30, 18:53
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
En mer rättvis och allmängiltig definition av "dålig högskola" skulle kunna vara en där en påtaglig andel av studenterna är missnöjda under eller efter utbildningen
Ett bra kriterium som definitivt bör finnas med!

Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Personligen är jag missnöjd med Högskolan i Gävle då jag fick uppleva både bristfällig administration och undervisning under min korta tid där. Jag kan dock ha haft otur och det finns säkert några som har positiva berättelser från HiG.
Jag har inga erfarenheter av Högskolan i Gävle. Tråkigt med dina dåliga erfarenheter därifrån. Någon som kan berätta mer?
Citera
2023-05-30, 19:15
Medlem
poirotmoss avatar
Citat:

Motivera ditt svar!

KTH
Citera
2023-05-30, 19:21
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poirotmos
KTH
Varför? Den brukar annars rankas högt.
Citera
2023-05-30, 19:24
Medlem
CarlXIIs avatar
Har hört dåligt om högskolan i Kristianstad, både dålig stämning och låga krav. Hört dåligt om Halmstad högskola också, låga krav.
Citera
2023-05-30, 19:56
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Varför? Den brukar annars rankas högt.

Antingen troll eller så är det faktumet att många personer som är anställda vill forska och egentligen inte undervisa studenter - det blir ett nödvändigt ont.
Citera
2023-05-30, 20:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olubunjdengr
Malmö, Gävle och Södertörn brukar utmärka sig.
Södertörn har ju varit i rubrikerna sedan de startade. Väldigt lite vetenskap, snarare aktivism där man bekräftar varandra som enda vetenskapliga metod. Hur kunde man tex anställa Arnstad?

Men gissar ändå att Malmö är ännu värre även om rubrikerna saknas pga Stockholmsfixeringen. Lund har skickat många utbildningar man inte vill ha till Malmö tex. lärarhögskolan. Malmö fungerar som soptipp för Lund.

Men visst kan småorter vara värre genom att ingen meriterad vill arbeta där. Men jag har dålig koll. SKall Gävle ens ha en högskola? Bockbrännarprogrammet kanske?
Citera
2023-05-30, 20:57
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Är det inte bättre att kolla vad Universitetskanslerämbetet säger?
Den myndigheten har ju till uppgift att granska högskolorna och universiteten..
Kvalitet kan ju skilja sig inom en högskola också.

www.uka.se
Citera
2023-05-30, 21:10
Medlem
Bandituzs avatar
Södertörn har ju mestadels humanistiska ämnen, sånt brukar ju sällan ge bra förutsättningar ute på arbetsmarknaden såvida man inte vill bli lärare. Förövrigt har jag intrycket att det är en riktig flumskola.
Citera
2023-05-30, 21:15
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Är det inte bättre att kolla vad Universitetskanslerämbetet säger?
Den myndigheten har ju till uppgift att granska högskolorna och universiteten..
Kvalitet kan ju skilja sig inom en högskola också.

www.uka.se
Vad föreslår du att vi kollar där?

Ja, det är säkert så att vissa utbildningar är bättre och sämre på olika orter. Om vi till exempel pratar Göteborg, så har Chalmers mycket gott renommé om du vill bli ingenjör, men vill du till exempel plugga juridik, så föreslår de flesta Lund eller Uppsala och vill du läsa medicin eller ekonomi så rekommenderas vanligen Stockholm.

Men nu gällde det de sämsta och inte de bästa lärosätena. Vad får du ut av UKAs sajt där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in