2023-06-01, 14:36
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Tack för att du informerar mig om var jag har varit eller ej, det vet du ju bäst, eller hur...

Ursprungligen postat av Vargunge1
nato är en terrororganisation. Putin är garanten för frihet...M.v.h en som långtids"semestrade" i Serbien 1997-98

Som tidigare sagt är det länge sedan jag var i ryssland, men hur menar du att din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, "garanterar frihet" m.a.a. hens anfallskrig mot fredliga grannländer och slaktande av befolkningen därstädes? Vems "frihet garanteras" av slikt?
hade du varit i Ryssland och bara snappat upp en bråkdel, så hade du inte varit så hjärntvättad i bollen
Citera
2023-06-01, 14:39
Medlem
Citat:
hade du varit i Ryssland och bara snappat upp en bråkdel, så hade du inte varit så hjärntvättad i bollen

"Hjärntvättad i bollen"??? Är det något ryskt idiom som inte låter sig översättas?

Åny; hur menar du att din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, "garanterar frihet" m.a.a. hens anfallskrig mot fredliga grannländer och slaktande av befolkningen därstädes? Vems "frihet garanteras" av slikt?

nato är en terrororganisation. Putin är garanten för frihet...M.v.h en som långtids"semestrade" i Serbien 1997-98
Citera
2023-06-01, 14:40
Medlem
USAs ambassadör till Kosovo i intervju med albanska journalister;

Question:*OK. Thank you, Mr. Ambassador. So, you mentioned that its negative impact here and the cancellation of Defender Europe. You started, after strong statements started taking actions. How much will there be time to wait for Prime Minister Kurti to respond to your requests?

Ambassador Hovenier: We think this is a really urgent situation. A comparison I was making is, it’s like having a house on fire. You need to put out the fire. So I don’t think you’re going to see an awful lot of patience on the part of the United States with regard to our expectations that the government take action now to de-escalate the situation in the north. Let me be clear. There’s two things we’re asking the Government to do to de-escalate. I’m happy to be specific. We believe the Government should not insist that the mayors work from the municipal buildings. The Government was able to identify alternative locations for them to take their oaths. We cannot understand why it cannot use those same alternative locations or other public buildings for them to carry out their functions, which are administrative functions. We are on the record that these mayors have an important role to play with regard to administration. But this is not a normal arrangement and they do not have a strong mandate from their electorate to do a large initiative. So, we don’t understand why there’s an insistence on them working from municipal buildings and then we believe that the presence of the Kosovo Police, which was obtained through force, is incredibly challenging. And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings. We think that would de-escalate.

https://xk.usembassy.gov/press_roundtable/

Intervjun i sin helhet hittar ni här.

USA är i stort missnöjda med att borgmästarna måste jobba på sin arbetsplats och inte en annan. Detta då deras arbetsplats måste säkras med poliser vilket triggar serberna som inte vill ha borgmästarna där(trots att borgmästarna valda är just valda då serber bojkottade valet).

Det är väldigt konstigt att USA väljer denna väg istället för rättsstatsprincipen då publikt anställda ska kunna jobba på sin arbetsplats utan att en lynchmobb vill döda dem.
Citera
2023-06-01, 14:48
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Etnisk resning alltså. Låter som ett fräscht koncept 2023. Hej Fascist!!

Japp, etnisk rensning är okej när Usa utför det.

Citat:
Ursprungligen postat av AntonCermenius
Du gör inte ett så bra jobb på att motsäga hans påståenden, det hade nog varit bättre om du hade låtit bli.

1. Så du menar att fotbollsspelaren blev attackerad av många serber för att han gjorde örn-tecknen och inte att han gjorde mål, och det gör det hela helt normalt?

2. När man attackerar någon så får man räkna med respons.

3. Ja det är serberna som har startat 3 krig för att de ville ha tillbaka jugoslaven. Det går att skylla mycket på USA men vad fan..

4. Det var en serb som dödade Anna lindh.... så enkelt är det bara.

5. Vad spelar det för roll var de är tillverkade från början? gp12 poäng är att det är serber som smugglar in de från sitt land till Sverige.

Egentligen är både albaner och serber lite halvgalna. Vilket har sina förklarningar att de är uppvuxna under otrygga förhållanden, så egentligen är det en ganska larvigt lek som ni håller på med.

Vilket fall som helst så händer inte såna här saker om inte folk är onöjda och känner sig orättvist behandlade på nått sätt.
Nu känner jag inte till alla detaljer men om 90 % av alla som bor i norra Kosovo är serber så tycker jag att Serbien kan få ta den i utbyte mot att de erkänner resten av Kosovo som egen stat. Men det gissar jag att ingen av parterna vill?

Serbien startade inte kriget om Kosovo, det var usa som startade de kriget och erövrade Kosovo eftersom Clinton ville dra uppmärksamheten från sin sexskandal.

Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Jag vet att serberna är övertygade av sina egna lögner och dagens konflikt handlar om just det.

Ni manipuleras av era egna till att tro på det du säger. Jag förstår dig. Men det är inte sant. Tyvärr, för er del det vill säga, men balkans historia är väl dokumenterad sedan antiken.

Jag är inte serb, jag är normal svensk. Du däremot är en Alban, en knarkalban, tycker du kan sticka hem till ditt eget land att knarka.

Den enda som manipulerar och ljuger är du. Kosovo var serbiskt från början. Du kan inte ändra verkligheten hur mkt du än försöker.

Citat:
Tämligen omöjligt att detaljstyra en annan regering. Eller, ja det hade dom lätt kunnat göra om det vore möjligt att få till en annan regering. Kosovos premiärminister är den enda som sedan efter kriget njuter över 50% av folkets stöd då han är orubblig i sin kamp mot korruption och i att stärka Kosovos institutioner.

Garanterat fejkade siffror. Albanerna är bra på brottslighet.
Senast redigerad av MaarekStele 2023-06-01 kl. 14:52.
Citera
2023-06-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Serbisk pseudovetenskap sväljer väl ingen 2023?

Serberna kom till Balkan på 600 talet med den slaviska invasionen från uralbergen. Gissa vilka som redan var bosatta? Ett av folkslagen var illyrer. Var härstammar albaner ifrån? Ja ni kan väl lägga ihop 1+1.
Det finns inga bevis på att albanerna härstammar från illyrerna eller var på balkan före någon annan och även om de skulle ha varit det så är det helt irrelevant. Ändå tjatar ni om detta ständigt.

Folk kan inte göra anspråk på andras länder baserat på teorier om att deras folk bodde där för tusentals år sen. Då skulle hela världskartan målas om och Sverige skulle inte vara svenskarnas land fast i princip allt i det här landet är svenskt.
Citera
2023-06-01, 14:58
Medlem
En väldigt informativ artikel om fake news från serbien.

https://kosovotwopointzero.com/en/ma...-media-sphere/

Axplock;

This is just one of many instances when the Serbian media has invented an ethnic angle in news stories, either to incite tensions or as a result of republishing unverified information. Considering the often tense relations between Kosovo and Serbia, this happens frequently.

A central narrative that this type of disinformation tries to create is that Kosovo’s Serbs live in unbearable conditions due to Albanians and Kosovar state authorities.

Serbia is not alone in this. The pro-government media of Russia and China, alongside Serbia, are the main disseminators of disinformation in Kosovo and about Kosovo.*Serbian-speaking audiences are the main targets of disinformation from Serbian and Russian media outlets, while Chinese media outlets more often focus on Albanian-speaking audiences.

These countries’ disinformation campaigns in Kosovo are part of a broader global information disorder. Disinformation — increasingly defined as “a weapon of intervention” by “malign external forces” — is increasingly being used in the digital information space to undermine democracies around the world or to cause political or social disorder.

Although the purposes of Serbia’s and Russia’s disinformation campaigns in Kosovo differ from China’s, all three demonstrate how easily these campaigns have broken into the Kosovo media sphere.
Citera
2023-06-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
Det finns inga bevis på att albanerna härstammar från illyrerna eller var på balkan före någon annan och även om de skulle ha varit det så är det helt irrelevant. Ändå tjatar ni om detta ständigt.

Folk kan inte göra anspråk på andras länder baserat på teorier om att deras folk bodde där för tusentals år sen. Då skulle hela världskartan målas om och Sverige skulle inte vara svenskarnas land fast i princip allt i det här landet är svenskt.

Det är den accepterade teorin, och visst är det högst relevant. Kan inte bli mer relevant än så.

Hur kan det vara någon annans land om man kontinuerligt befolkat området? Det är en grej om man bodde där tusentals år sedan och flyttade, och vill tillbaka. Likt judarna vill jag säga, utan att vara insatt i deras historia. Men albanerna har kontinuerligt befolket och varit majoritet i Kosovo. Serberna har lyckats erövra Kosovo under totalt 200 år innan ottomanska riket. Och man fick Kosovo tack vare Ryssland efter ottomanska riket drog sig tillbaka. Trots en marginell serbisk befolkning. Det finns miljoner albaner i turkiet från Kosovo, Montenegro och andra delar av Serbien. Människor som tvångsdeporterades för att ändra demografin.

Serber har nästan aldrig styrt Kosovo.
Citera
2023-06-01, 15:09
Medlem
Citat:
USAs ambassadör till Kosovo i intervju med albanska journalister;

Question:*OK. Thank you, Mr. Ambassador. So, you mentioned that its negative impact here and the cancellation of Defender Europe. You started, after strong statements started taking actions. How much will there be time to wait for Prime Minister Kurti to respond to your requests?

Ambassador Hovenier: We think this is a really urgent situation. A comparison I was making is, it’s like having a house on fire. You need to put out the fire. So I don’t think you’re going to see an awful lot of patience on the part of the United States with regard to our expectations that the government take action now to de-escalate the situation in the north. Let me be clear. There’s two things we’re asking the Government to do to de-escalate. I’m happy to be specific. We believe the Government should not insist that the mayors work from the municipal buildings. The Government was able to identify alternative locations for them to take their oaths. We cannot understand why it cannot use those same alternative locations or other public buildings for them to carry out their functions, which are administrative functions. We are on the record that these mayors have an important role to play with regard to administration. But this is not a normal arrangement and they do not have a strong mandate from their electorate to do a large initiative. So, we don’t understand why there’s an insistence on them working from municipal buildings and then we believe that the presence of the Kosovo Police, which was obtained through force, is incredibly challenging. And so we have asked the Government to withdraw the Kosovo Police from the three municipal buildings. We think that would de-escalate.

Intervjun i sin helhet hittar ni här.

USA är i stort missnöjda med att borgmästarna måste jobba på sin arbetsplats och inte en annan. Detta då deras arbetsplats måste säkras med poliser vilket triggar serberna som inte vill ha borgmästarna där(trots att borgmästarna valda är just valda då serber bojkottade valet).

Det är väldigt konstigt att USA väljer denna väg istället för rättsstatsprincipen då publikt anställda ska kunna jobba på sin arbetsplats utan att en lynchmobb vill döda dem.
Du glömde de här bitarna:

Citat:
The operation that took place on Friday to obtain access to municipal buildings through forcible means was not coordinated with the United States. When we became aware of it, we advised strongly against it, because we anticipated consequences that we are now seeing.

Citat:
We are on the record that these mayors have an important role to play with regard to administration. But this is not a normal arrangement and they do not have a strong mandate from their electorate to do a large initiative. So, we don’t understand why there’s an insistence on them working from municipal buildings

Citat:
I can’t say that in the circumstances we’re in, where there are people who’ve been elected through means that were required by Kosovan law, but that no one can be happy with when less than 4% of your registered voters show up to vote. There’s a need for those elected officials to proceed very carefully, right, to accept that they do not have a large political mandate to affect change and to focus on, as we’ve said publicly a number of times, kind of the technical or administrative work of administering, while we seek to establish conditions for a different political environment, which would result in different political representation.

Part of what we’ve been talking to the Government about was even how they start their jobs. That’s why we had such a careful conversation about the manner in which they would take the oath and try to do it in a way that was reassuring to the communities that they serve, rather than not. And that’s part of the reason why our reaction was so strong to what happened on Friday. Because that is certainly not how any of these mayors should begin their mandate, by getting access to municipal office only through the police using forceful means to obtain entry. That is not what we had envisioned or recommended.

Citera
2023-06-01, 15:24
Medlem
Citat:
Du glömde de här bitarna:

Jag glömde inget, jag länkade till samma intervju som du i just det inlägget du svarar på.

Sedan tror jag inte att din förmåga till att förstå vad som sägs är där den borde vara. Det enda USA är kritiska till är Kosovo är fast besluten till att borgmästarna ska jobba från Kommunhuset, även om det ska ske med hjälp av polis.
Citera
2023-06-01, 15:55
Medlem
Citat:
Jag glömde inget, jag länkade till samma intervju som du i just det inlägget du svarar på.

Sedan tror jag inte att din förmåga till att förstå vad som sägs är där den borde vara. Det enda USA är kritiska till är Kosovo är fast besluten till att borgmästarna ska jobba från Kommunhuset, även om det ska ske med hjälp av polis.
Nej du glömde inte. Du tog medvetet delar av intervjun ur sammanhanget och gav din egna förklaring. Jag har redan postat en större del från den intervjun före dig.

Problemet är inte andras läsförståelse utan snarare att du förvränger fakta för att du inte gillar läget.
Citera
2023-06-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar inte om ICA eller om mig.

USA har alltså bl.a. satt igång ett NATO-anfall mot ett annat land, utan att FN godkänt eller att något NATO-land är angripet.

Om USA då kan förklara detta som att "presidenten hade en affär med en tjej" och skyla över mediarapporteringen om kriget, så är det fullt möjligt att de valt detta alternativ.

Att bara kalla detta för en "konspirationsteori" och tala om ICA gör inte detta samband omöjligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wag_the_Dog

USA har mycket att säga till om på Balkan. Det ser vi nu med borgmästarna. När USA går in militärt är det inte alls onaturligt om landet försöker få pressen att handla om presidenten och en tjej istället.

Otroligt att du får in USA i konflikten.
Jag kommer inte ihåg om Nato hade mandat i FN, om de inte hade det så var det
säkert Ryssland med sitt veto som själv har lyckats starta de andra krigen i Europa sen andra världskriget.

USA har aldrig behövt uppmuntra hatet på Balkan, det har alltid funnits där.

Den största anledningen till början av kriget, om jag förstått det rätt, är att Jugoslavien
fråntog Kosovo sin autonomi.
Då fick Slovenien, Kroatien mfl kalla fötter.
Iom det fanns ett hat innan så behövdes det bara en gnista för att elden skulle tändas.

Men det begrep inte serberna.
Jag, en nolla, begrep det som var uppväxt med jugoslaver sen sextio-talet i Malmö.
Och du tror fortfarande att det var jenkarna som låg bakom.

Och att USA skulle vara intresserad av att splittra Balkan kan jag inte se.
Serbien gav upp efter några veckor emot Slovenien och det räckte med några bombanfall
ifrån Nato mot Serbien för att de skulle ge upp.

Så att de skulle utgöra ett militärt hot mot väst har jag svårt att se.
Men jag är den första att beklaga kriget, oavsett.
Citera
2023-06-01, 16:15
Medlem
Citat:
Nej du glömde inte. Du tog medvetet delar av intervjun ur sammanhanget och gav din egna förklaring. Jag har redan postat en större del från den intervjun före dig.

Problemet är inte andras läsförståelse utan snarare att du förvränger fakta för att du inte gillar läget.

Jag länkade till hela intervjun. Inget i intervjun säger något emot vad jag sagt i denna tråd, vid något tillfälle.

Men visst, ni troll fungerar på ett speciellt vis. Det är bara tvärtemot hela tiden. Men fortsätt så. Jag är outtröttlig.

You shall not pass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in