2007-01-12, 11:00
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Dina hundar har rätt att jaga !
... men du tycker inte att de vilda djuren ska få ha sin rätt att försvara sig... *fniss....

Sorry Dainea, men jag tycker dina åsikter är helt uppe i det blå.

Försvara sig från vad? Ett par hundar är inget hot mot en vargflock i sig, det handlar inte om försvar. Om mina åsikter är i det blå så har dina lämnat stratosfären för länge sen...
Citera
2007-01-12, 12:16
Medlem
On Steroidss avatar
Det här med Vargarnas framfart i Sverige kommer att lugna ner sig om att tag då tillräckligt med jakthundar i olika delar av Sverige blivit offer.

Det jag menar är att jägarna är trots allt dom som är mest i skog och mark och dom har alltid geväret med sig och när varg gränsen är nåd kommer "SGT" användas av alla jaktlag och jägare.

SGT finns som en tyst övereskommelse i många jaktlag redan idag och kommer med största sannolikhet att spridas.
Så enligt jägare kommer vargstammen att regleras i det tysta.

Själv jagar jag inte och bryr mig inte om vargens vara eller ej men hör nästan dagligen via jobb och vänner om jägarnas varghat och där får jag min information.
Citera
2007-01-12, 16:34
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Det här med Vargarnas framfart i Sverige kommer att lugna ner sig om att tag då tillräckligt med jakthundar i olika delar av Sverige blivit offer.

Det jag menar är att jägarna är trots allt dom som är mest i skog och mark och dom har alltid geväret med sig och när varg gränsen är nåd kommer "SGT" användas av alla jaktlag och jägare.

SGT finns som en tyst övereskommelse i många jaktlag redan idag och kommer med största sannolikhet att spridas.

Själv jagar jag inte och bryr mig inte om vargens vara eller ej men hör nästan dagligen via jobb och vänner om jägarnas varghat och där får jag min information.
Av den tid vi jägare vistas i skogen så är vapnet med högst 5-10% av tiden.
Citera
2007-01-12, 19:21
Medlem
hund vs varg

Vårt problem med är att vi måste bestämma oss för vad vi vill ha.
Vargen är i princip ofarlig och inget problem för Sverige inte ens ett regionalt problem utan ett väldigt lokalt problem. Jag tycker ofta det saknas lite empati för de som blivit utsatta.

Inte ens i småbyarna som finns i reviren är alla eniga i vad de vill ha.
Frågar man jägaren med hund, månskensbonden med får/getter osv så kan man nog gissa vilka svar man får. Annars får man de svar man kan förvänta sig... en salig blandning av åsikter grundat sig på diverse tro,fakta, rykten och förbannad lögn.

* Vi vill ha varg.

*Vi vill ha skygga vargar

Mina förslag skulle nog vara:

Att öka skyddsjakten dramatiskt, Varg som går in i samhällen i närheten av mäniskor plockas bort direkt.

Vidga möjlighterna för skydd av djur både i hägn och i skogen (getter och jakthundar)

Kompensera den den eventuellt minskade stammen med inplantering, så vi får in lite friska gener.

Sedan var det ett jävla tjat om tjuvjakt på varg... Det kan inte vara många promille av jägarkåren som skjutit sig en varg.

För övrigt så tror jag iochförsig Sverige skulle överleva helt utan varg också.
Citera
2007-01-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Försvara sig från vad? Ett par hundar är inget hot mot en vargflock i sig, det handlar inte om försvar. Om mina åsikter är i det blå så har dina lämnat stratosfären för länge sen...

En lös hund spelar på samma plan som naturen och där ingår t.ex. varg. Det finns flera faror än varg för en ensam hund i skogen.
Det räcker med en enda varg för att ta en hund. Lodjur tar lätt unghundar. Jag tycker det är priset man får betala om man anser sig vara jägare med hund i skogen. Dina åsikter är fortfarande i det blå, anser jag.
Citera
2007-01-13, 02:22
Medlem
Citat:

Då kan jag berätta för dig att detta är något som sker redan nu. Jägarna bedriver tjuvjakt på varg sedan några år tillbaka och det är ingen hemlighet.
Det är bara synd om samerna ska få skulden för denna oetiska rovdrift på varg.
Citera
2007-01-13, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Själv har jag tänkt på liknande sätt men jag har haft renar i tankarna. Samer gillar inte varg eftersom de sägs utgöra ett stort hot mot deras renar. Någon som har statistik på hur många renar som körs ihjäl i Norrland varje vinter/år? Det måste vara enorma mängder men jag har aldrig hört ett knyst om det i massmedia. Men när en enstaka varg river en ren så blir det ramaskri och alla samer ställer upp i gemensam kör och säger att vargen måste utrotas! Jag kan förstå att man var rädd för vargen förr i tiden innan det fanns snöskotrar, bilar och bra vapen. Då var det grymt svårt att ta död på en varg och den kunde ställa med stor skada under tiden man jagade den.

Det du skriver är en skröna. Samer är ett folk som lever med naturen med allt vad det innebär. Kommer det en varg i renflocken skjuter vi den. Men vi jagar inte varg för att vi hatar den.
Nu får vi inte skjuta varg ens om den är mitt i renflocken. Lagarna måste följas.

Samer är inte rädd för vargen. Det är jägarna som är rädda... deras hundar kan ju ta skada.

Vad ditt inlägg om trafikdödade renar har med saken att göra är inte lätt att förstå......
Citera
2007-01-21, 10:40
Medlem
Pastor Franzs avatar
I denna artikel står det lite om hundskydd, jag citerar:
Citat:
Jens Karlsson berättade om olika sätt att skydda hunden mot varg. I Finland har man utformat en skyddsväst som hunden har på ryggen och när vargen biter får den en elektrisk stöt. En pingla runt hundens hals skrämmer också bort vargen.
- En enkel och billig metod som är värd att pröva.
Vargen hugger alltid på ryggen. Drevrar råkar oftast illa ut eftersom de är små men en stor jämthund brukar klara ett vargangrepp på grund av sin storlek.
Vad tror ni jägare om detta? Är det något som skulle kunna funka? Någon som provat?
Citera
2007-01-21, 11:45
Medlem
On Steroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
I denna artikel står det lite om hundskydd, jag citerar: Vad tror ni jägare om detta? Är det något som skulle kunna funka? Någon som provat?

Pinglor funkar tydligen inte enligt fårägare som har provat men ändå fått djuren dödade.

Skyddsväst verkar ingen jägare ha någon erfarenhet av som jag pratat med.
Vad händer om en hund hoppar i vatten och simmar eller blir riktigt blöt så det rinner från ryggen låter inte så trevligt med ström på ryggen? Om en jakthund springer vilse vilket kan hända och dom söker upp folk tex barn som vill klappa hunden och får sig en rejäl stöt!
och hjälper det fåren? Om en enda varg dödar 140 får så blir det nog lite dyrt att utrusta alla får med en skyddsväst.

Men skulle det funka så är det bra! frågan är vad priset hamnar och vem som ska betala? Staten/EU som planterat in Vargen eller jägaren som vill utöva sitt intresse el bonden som vill sköta sin boskap?
Tycker utvecklingen är bedrövlig i Sverige angående EUs vilja att Sverige ska bli Europas Alaska.
Citera
2007-01-22, 19:38
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Pinglor funkar tydligen inte enligt fårägare som har provat men ändå fått djuren dödade.

Skyddsväst verkar ingen jägare ha någon erfarenhet av som jag pratat med.
Vad händer om en hund hoppar i vatten och simmar eller blir riktigt blöt så det rinner från ryggen låter inte så trevligt med ström på ryggen? Om en jakthund springer vilse vilket kan hända och dom söker upp folk tex barn som vill klappa hunden och får sig en rejäl stöt!
och hjälper det fåren? Om en enda varg dödar 140 får så blir det nog lite dyrt att utrusta alla får med en skyddsväst.

Men skulle det funka så är det bra! frågan är vad priset hamnar och vem som ska betala? Staten/EU som planterat in Vargen eller jägaren som vill utöva sitt intresse el bonden som vill sköta sin boskap?
Tycker utvecklingen är bedrövlig i Sverige angående EUs vilja att Sverige ska bli Europas Alaska.
Angående västen så är det antagligen inte utsidan som är strömförande, utan insidan, eftersom vargen ska få en chock när den biter. Om utsidan är strömförande blir ju lite regn direkt livsfarligt, och ägaren skulle ju knappt kunna ta i hunden. Så det är nog ingen större risk med en sån där väst om du nu inte får för dig att själv bita hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in