• 2
  • 3
2023-11-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
...
Om du snackar drogrelaterade domar. Erkänn aldrig, ta alltid blodprov då det är dyrare och tar mer tid sen ta det till rätten.
...
Fast man kan väl bli dömd att betala provtagningen?
Citera
2023-11-18, 21:23
Medlem
Sir Dwains avatar
Det är inte sällan tvärtom, erkänner du och "samarbetar" med polisen så får du värre straff än du hade fått annars.

Så är det förstås inte alltid, men du får definitivt inte ett mildare straff för att du erkänner. Särskilt inte när det gäller narkotikabrott, det enda brott svensk polis verkar vara intresserade av att utreda (där lägger man minsann inte ned förundersökningar, som man ju annars gör rutinmässigt för allt man kan).
Citera
2023-11-19, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Fast man kan väl bli dömd att betala provtagningen?

Nja.
Du måste betala om det blir positivt(kostar typ 1200) vilket du får pröjsa ändå även om du väljer strafföreläggande.

Du förlorar absolut ingenting annat än tid när du tar det till rättegång dessutom har du en stor chans att vinna om du vet vad du ska säga.
Vissa jävla idioter tycker "ta ditt straff" i helvette heller chansen finns att du går fri och staten har gjort din situation till ett helvette för en pisslag som går emot mänskliga rättigheter så hämnas genom att slösa tid och pengar för både staten och alla dessa moraltanter.

Det är deras skattepengar du slösar så ha roligt medans du gör det. Lite offtopic men jag har vägrat urinprov 4 gånger, var såklart negativ alla gånger så tillslut gav dom upp och jag log varje gång jag gick ifrån vårdcentralen när jag tänkte på hur många hundratusen jag slösade där.

Skjulsköterskan var ju knappast heller så glad då hon kunde hjälpt någon som faktiskt behövde henne istället för att sittamed mig men det är inte mitt problem.
Kallas civil olydnad det är rätt kul faktiskt.

sitter du i en bil måste dom ta blodprov annars är det grovt tjänstefel och du måste ju betala det också.
Citera
2023-11-20, 21:25
Medlem
m4ver1cks avatar
Det finns ingen bestämmelse i brottsbalken som säger att man får mildare eller svårare straff beroende på om man har medverkat i utredningen. En sån bestämmelse skulle strida mot Europakonventionen. Om man helt frivilligt anger sig till polisen för ett brott som de annars inte hade upptäckt så kan det vara en förmildrande omständighet vid valet av påföljd. Det gäller alltså inte om man blir tagen på stan och de hittar narkotika i ens jackficka och man då erkänner att man också har narkotika i sin bostad. Det polisen hittade i jackfickan är troligtvis tillräckligt för att genomföra en husrannsakan så då hittar de ändå det man har hemma.

En brottsmisstänkt har alltså ingenting att förlora på att blåneka eller till och med ljuga, snarare tvärtom. Samarbetar man med polisen ökar risken att man ger de bevis som kan användas mot en själv.

Det är för övrigt inte svårt för åklagaren att bevisa uppsåtligt narkotikabruk, i regel räcker det med ett positivt drogtest.
Citera
2023-11-20, 21:36
Medlem
Lassemannen33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Scenario 1: Jag erkänner att jag tog droger på en fest och därefter är allt svart, jag har inget minne av att jag därefter slog sönder huset. Men jag ångrar allt som fan och har mått jävligt dåligt över det som skedde.

Scenario 2: Jag var på en fest och drack tills jag fick en blackout, måste ha fått i mig drogerna efter det..

Straff för ringa narkotika är allt från dagsböter till fängelse. Jag antar att jag lär få en lindrigare dom ifall jag erkänner och att dom tror på mig (scenario 1) än att jag ljuger och blir dömd ändå.

Tankar?

Du kan väl inte åka på ringa narkotikabrott utan att ha ett positivt test, kan ha fel, men även om du erkänner något så kan du inte åka dit på de om inte åklagare kan styrka att det du säger är sant.
Men som sagt jag kan ha fel
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in