• 1
  • 2
2023-05-29, 20:19
Medlem
Scenario 1: Jag erkänner att jag tog droger på en fest och därefter är allt svart, jag har inget minne av att jag därefter slog sönder huset. Men jag ångrar allt som fan och har mått jävligt dåligt över det som skedde.

Scenario 2: Jag var på en fest och drack tills jag fick en blackout, måste ha fått i mig drogerna efter det..

Straff för ringa narkotika är allt från dagsböter till fängelse. Jag antar att jag lär få en lindrigare dom ifall jag erkänner och att dom tror på mig (scenario 1) än att jag ljuger och blir dömd ändå.

Tankar?
Citera
2023-05-29, 20:26
Medlem
Du blir dömd för det faktiska brottet.
Så något erkännande ger dig ingen straffrabatt.
Citera
2023-05-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Scenario 1: Jag erkänner att jag tog droger på en fest och därefter är allt svart, jag har inget minne av att jag därefter slog sönder huset. Men jag ångrar allt som fan och har mått jävligt dåligt över det som skedde.

Scenario 2: Jag var på en fest och drack tills jag fick en blackout, måste ha fått i mig drogerna efter det..

Straff för ringa narkotika är allt från dagsböter till fängelse. Jag antar att jag lär få en lindrigare dom ifall jag erkänner och att dom tror på mig (scenario 1) än att jag ljuger och blir dömd ändå.

Tankar?

Nej nej nej! Erkänn aldrig! Du får inte ett värre straff för att du nekar oavsett vad de säger! Det blir alltid böter för ringa när det gäller CB och böterna baseras på din inkomst.

Att erkänna är så jävla dumt för det finns tusen anledningar till att du går fri.

Säg bara var och drack och efter det minns du inget. Sen svara vet inte på alla frågor.

Chansen att gå fri är rätt stor om du kommer på något trovärdigt.

Kom ihåg åklagaren ska bevisa att du rökt i sverige med uppsåt.

Vilket är jävligt svårt och anledningen till att så många erkänner är att dom allvarligt tror att det blir lättare men det folk glömmer är lexbase.
Senast redigerad av pappana 2023-05-29 kl. 20:29.
Citera
2023-05-29, 20:34
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Nej nej nej! Erkänn aldrig! Du får inte ett värre straff för att du nekar oavsett vad de säger! Det blir alltid böter för ringa när det gäller CB och böterna baseras på din inkomst.

Att erkänna är så jävla dumt för det finns tusen anledningar till att du går fri.

Säg bara var och drack och efter det minns du inget. Sen svara vet inte på alla frågor.

Chansen att gå fri är rätt stor om du kommer på något trovärdigt.

Kom ihåg åklagaren ska bevisa att du rökt i sverige med uppsåt.

Vilket är jävligt svårt och anledningen till att så många erkänner är att dom allvarligt tror att det blir lättare men det folk glömmer är lexbase.

Men blir det inte mindre tid i häktet om man erkänner?
Citera
2023-05-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle

Nope. Sverige funkar inte som USA, polisen kan inte påverka vad åklagaren väljer att göra.
Citera
2023-05-29, 20:38
Medlem
Vill bara backa upp Pappana här, allt han/hon säger är fullständigt korrekt. Lyssna på dessa visdomsord!
Citera
2023-05-29, 20:43
Bannlyst
Erkänn aldrig, neka i sten, annars du gör jobbet åt dem. Om du inte vill underlätta, förstås.
Citera
2023-05-29, 20:47
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Nope. Sverige funkar inte som USA, polisen kan inte påverka vad åklagaren väljer att göra.

Men då är det ju noll poäng med att samarbeta med polisen om man ändå får äta skit.
Citera
2023-05-29, 20:47
Bannlyst
Det man tjänar på, inte minst - är att man erkänner och omvänder sig från kriminalitet och perversheter. Sen kan man som bonusförvöntningar också göra bot för ens gamla synders skull - eller kanske landets samlade synders skull
Citera
2023-05-29, 20:50
Citat:
Det är väl inte speciellt vanligt med häktning för ringa narkotika?
Citera
2023-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
Men då är det ju noll poäng med att samarbeta med polisen om man ändå får äta skit.

Som idio-*host*.. personen ovan säger är det den moraliska aspekten alla hjärndöda puckon alltid kommer med som belöning för ett erkännande.
Det dom inte förstår är att dom inte har någon rätt att bestämma vad du gör med din kropp det ska dom skita i. Därför ska du alltid slösa så mycket av deras tid och skattebetalarnas pengar på dyra rättegångar som ett sista fuck you till staten.

Om du snackar drogrelaterade domar. Erkänn aldrig, ta alltid blodprov då det är dyrare och tar mer tid sen ta det till rätten.

Gäller det andra brott än narkotika(förutom fortkörning och alla brott som inkluderar penningböter) så blir det alltid rättegång så då spelar det ingen roll.
Trilskas du extra mycket varje gång kommer dom tillslut låta dig va.
Jag vägrade alltid urinprov varenda gång och tillslut gav dom upp då blodprovet alltid var rent. Så dom orkade inte slösa tid på mig.
Kan ju säga att det kostade ett antal hundratusen av skattebetalarnas pengar för att försöka sätta dit mig.
Senast redigerad av pappana 2023-05-29 kl. 20:56.
Citera
2023-05-29, 20:54
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Det är helt rätt. Samarbeta ALDRIG med polisen. Prata som om du hade fått en hjärnskada. Plus kom ihåg att du kan ändra dig från det du sa under förhöret med när det kommer till rättegång.

Dom kommer försöka få dig att fylla i detaljer ofta med litet skrockande "hur skulle det funka menar du" om det är litet virrigt eller liknande mysjovialiskt pockande på detaljer. Ditt jobb är att säga att du inte vet, att du inte kommer ihåg lösen till telefon, att du inte känner igen dig själv på foton eller nåt.

Häkte fram till rättegång händer mestadels om dom tror att du kommer pilla på eventuella bevis osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in