• 1
  • 2
2023-05-29, 16:01
Medlem
Det har startats massa olika organisationer, frivilliga verksamheter och grupper och dylikt.

Det är ständigt om att skänka bort olika saker till Ukraina.

Gjorde man så mot andra flyktingar?

Jag upplever att det blivit lite för mycket uppmärksamhet, riktad mot Ukraina.

Så pass att jag har själv upplevt att folk från Ukraina känner att dem kan få vad dem vill. Lite som ett bortskämd barn, som fått för mycket, när denne pekat på allt och fått det på beställning.

''Jag kommer ifrån Ukraina. Jag söker TV''. I ett exempel text, i en Facebookgrupp som heter ''Bortskänkes''.

Jag var på loppis häromdagen och stod bakom Ukraina, där hon försökte pruta. Säljaren sa bestämt nej flera gånger. Och sedan försökte hon använda ''Jag är från Ukraina''- Kortet.

''Men jag är ifrån Ukraina''.

''Den kostar 50, sa jag!''

Helt rätt att vara bestämt. Jag själv tycker att Sverige skall skylla sig själva att dessa blivit bortskämda. Inget konstigt alls egentligen.

Vad är eran erfarenhet?

Är jag ensam?

Det positiva är att dem i alla fall inte är kriminella!
Senast redigerad av L.o.a 2023-05-29 kl. 16:04.
Citera
2023-05-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det har startats massa olika organisationer, frivilliga verksamheter och grupper och dylikt.

Det är ständigt om att skänka bort olika saker till Ukraina.

Gjorde man så mot andra flyktingar?

Jag upplever att det blivit lite för mycket uppmärksamhet, riktad mot Ukraina.

Så pass att jag har själv upplevt att folk från Ukraina känner att dem kan få vad dem vill. Lite som ett bortskämd barn, som fått för mycket, när denne pekat på allt och fått det på beställning.

''Jag kommer ifrån Ukraina. Jag söker TV''. I ett exempel text, i en Facebookgrupp som heter ''Bortskänkes''.

Jag var på loppis häromdagen och stod bakom Ukraina, där hon försökte pruta. Säljaren sa bestämt nej flera gånger. Och sedan försökte hon använda ''Jag är från Ukraina''- Kortet.

''Men jag är ifrån Ukraina''.

''Den kostar 50, sa jag!''

Helt rätt att vara bestämt. Jag själv tycker att Sverige skall skylla sig själva att dessa blivit bortskämda. Inget konstigt alls egentligen.

Vad är eran erfarenhet?

Är jag ensam?

Det positiva är att dem i alla fall inte är kriminella!

Det är 75 mil till Ukraina från Sverige. Det säger väl något. I jämförelse med distansen till Mogadishu.
Citera
2023-05-29, 16:09
Medlem
Bassplays avatar
De flesta invandrare spelar på vår givmildhet, varför skulle dom vara annorlunda?

Finns ju gott om slava ukraini idioter som säkert gärna ger bort en TV gratis
Citera
2023-05-29, 16:13
Medlem
Haajibs avatar
Till skillnad från andra invandrare så är ukrainarna lättare att integrera i samhället då de är både stålta och ärliga. Om någon skulle spela "jag är ukrainare kortet" skulle jag ana ugglor i mossen.
Citera
2023-05-29, 16:45
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Pass eller ID-kort fortsätter också att gälla som biljett för ukrainska resenärer.

Ukrainare åker alltså gratis med Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Linje 7 till Djurgården och Lidingöbanan.

https://stockholmssparvagar.se/nyhet...resen%C3%A4rer.

Vaddå fortsätter att gälla?Har dom åkt gratis sedan dom kom till Sverige?
Citera
2023-05-29, 17:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Don't get me started. Då det var aktuellt med att ta hit Ukrainare så gick deras landsmän o medhjälpare in i alla välbärgade Stockholmskommuners Facebookgrupper och tiggde villor. Jag skämtar inte. De ville FÅ. VILLOR. De nöjde sig inte med rum, lägenhet, nej, "det är ju en familj och de behöver space".

JFC
Citera
2023-05-29, 17:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
De flesta invandrare spelar på vår givmildhet, varför skulle dom vara annorlunda?

Finns ju gott om slava ukraini idioter som säkert gärna ger bort en TV gratis
Det är väl många som hellre hjälper riktiga flyktingar, från vårt direkta närområde,
än att hjälpa lycksökande "flyktingar" från tredje världen?

Att hjälpa en nödställd europé, som fått alla sina ägodelar och familjemedlemmar förintade av ärkefienden Pissland, är det enda rätta.

Att "ge livskvalité" till en lycksökande "flykting" från tredje världen är däremot inte vettigt för fem öre.

Klart att Kateryna kan få en gammal TV som bara tar plats och är nära att hamna i elektronikåtervinningen.
Det betyder inte att Mustafa också har rätt till en gratis TV.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Don't get me started. Då det var aktuellt med att ta hit Ukrainare så gick deras landsmän o medhjälpare in i alla välbärgade Stockholmskommuners Facebookgrupper och tiggde villor. Jag skämtar inte. De ville FÅ. VILLOR. De nöjde sig inte med rum, lägenhet, nej, "det är ju en familj och de behöver space".

JFC
Å andra sidan, varför ska riktiga flyktingar från vårt direkt närområde nöja sig med mindre än vad "flyktingar" från Mali och Sudan får?
Man förstår ju att ukrainarna har vissa förväntningar.

Men visst. Det är vansinne att några flyktingar ö.h.t. ska tilldelas villor.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-29 kl. 17:37.
Citera
2023-05-29, 18:07
Medlem
Melker9889s avatar
Skillnaden är att Ukrainska flyktingar är faktiskt flyktingar och består utav kvinnor och barn. ''flyktingar'' från tredje världen är 30 åriga skäggiga män som lämnat sin familj bakom sig. Fattar inte hur svårt detta ska vara att fatta.
Citera
2023-05-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är 75 mil till Ukraina från Sverige. Det säger väl något. I jämförelse med distansen till Mogadishu.

Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Till skillnad från andra invandrare så är ukrainarna lättare att integrera i samhället då de är både stålta och ärliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Skillnaden är att Ukrainska flyktingar är faktiskt flyktingar och består utav kvinnor och barn. ''flyktingar'' från tredje världen är 30 åriga skäggiga män som lämnat sin familj bakom sig. Fattar inte hur svårt detta ska vara att fatta.
Vad har saken med att dem är ''riktiga'' flyktingar ha att göra med eller att de interagerar sig i samhället?

Jag har inte sagt någonting om att dessa inte kan anpassa sig i det svenska samhället. Det gör dem kanske bättre än tidigare flyktingar. Det säger jag varken eller om.

Men huvudsyftet med tråden var deras sätt att vara. Det är inte konstiga att man blir bortskämd eller drar Ukraina-kortet.

Det som länkas till deras attityd kommer ju ifrån hur Sverige och folket som bor i Sverige uppträd sig. Liksom startat olika hjälp och donerings gruppen på nätet/Facebook, specifik mot just Ukrainare. ''Vi söker TV/cykel/bord/säng till en ensamstående/familj som kommer ifrån Ukraina''.
Det är fint att man hjälper till. Men det kan alltid bli för mycket av någonting. Så som det har blivit nu. Även om jag kritiserade just nu om hur Sverige betet sig, så utesluter det inte att jag drar upp det ifrån inlägg #1 att Ukrainare helt enkelt blivit bortskämda och kan dra ''Jag kommer ifrån Ukraina'', om man till exempel är på loppis eller på Facebook och kommit till en allmän ''Bortskänkes grupp''.

Det har ju blivit en grej att man skall hjälpa Ukrainare och man märker ju det själv hur mycket hjälp och uppmärksamhet man får, så länge man kommer ifrån Ukraina.
Citera
2023-05-29, 19:00
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Över 200 mil till Ukraina men men.
Citera
2023-05-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

JFC
Hej!

Vad skönt att läsa och märka att jag inte är ensam om fenomenet. Ett tag trodde jag att det endast var mina egna tankar.

Det där med villor har jag ingen erfarenhet om, men det förvånar mig inte. Helt otroligt.

Jag tror faktiskt att jag i och för sig såg något liknade inlägg på Facebook, där en Ukrainsk familj fick en stor lägenhet. Alltså det blev deras egna eller någonting sådant, jag är inte säker. Men villa...Wow...

Tack för din inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ukrainare åker alltså gratis med Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Linje 7 till Djurgården och Lidingöbanan.

https://stockholmssparvagar.se/nyhet...resen%C3%A4rer.

Vaddå fortsätter att gälla?Har dom åkt gratis sedan dom kom till Sverige?

Ytterligare ett inlägg som har samma erfarenhet som min. Tack. Det känns skönt att få det bekräftat att man inte är ensam om att notera upp på det ena och det andra.
Senast redigerad av L.o.a 2023-05-29 kl. 19:05.
Citera
2023-05-29, 19:16
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889

Spot on. Pudelns kärna. Whatever.

Svårare än så är det inte. För en gångs skull handlar det om riktiga flyktingar.

Vita, kristna, majoritet kvinnor - tacka fan för att woke-vänstern (etablissemanget) avskyr dem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in