Citat:
Ursprungligen postat av
BetterStories
Det är 75 mil till Ukraina från Sverige. Det säger väl något. I jämförelse med distansen till Mogadishu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haajib
Till skillnad från andra invandrare så är ukrainarna lättare att integrera i samhället då de är både stålta och ärliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melker9889
Skillnaden är att Ukrainska flyktingar är faktiskt flyktingar och består utav kvinnor och barn. ''flyktingar'' från tredje världen är 30 åriga skäggiga män som lämnat sin familj bakom sig. Fattar inte hur svårt detta ska vara att fatta.
Vad har saken med att dem är ''riktiga'' flyktingar ha att göra med eller att de interagerar sig i samhället?
Jag har inte sagt någonting om att dessa inte kan anpassa sig i det svenska samhället. Det gör dem kanske bättre än tidigare flyktingar. Det säger jag varken eller om.
Men huvudsyftet med tråden var deras sätt att vara. Det är inte konstiga att man blir bortskämd eller drar Ukraina-kortet.
Det som länkas till deras attityd kommer ju ifrån hur Sverige och folket som bor i Sverige uppträd sig. Liksom startat olika hjälp och donerings gruppen på nätet/Facebook, specifik mot just Ukrainare. ''Vi söker TV/cykel/bord/säng till en ensamstående/familj som kommer ifrån Ukraina''.
Det är fint att man hjälper till. Men det kan alltid bli för mycket av någonting. Så som det har blivit nu. Även om jag kritiserade just nu om hur Sverige betet sig, så utesluter det inte att jag drar upp det ifrån inlägg #1 att Ukrainare helt enkelt blivit bortskämda och kan dra ''Jag kommer ifrån Ukraina'', om man till exempel är på loppis eller på Facebook och kommit till en allmän ''Bortskänkes grupp''.
Det har ju blivit en grej att man skall hjälpa Ukrainare och man märker ju det själv hur mycket hjälp och uppmärksamhet man får, så länge man kommer ifrån Ukraina.