• 1
  • 2
2023-05-29, 17:56
Medlem
Mindbreaths avatar
Nudlar i fläskbuljong, lite sesamolja och japansk soya. Toppa med lite skivat fläsk, fint skivad lök eller lökblast, kanske lite rostad vitlök och nori. Kokar buljongen med stjärnanis för lite extra "asiatisk touch".
Citera
2023-05-29, 20:13
Medlem
-Hemmagjord buljong som jag alltid har infryst i dl-kuber. Kokt på antingen kycklingskrov, fläsklägg med ben eller märgben.
- Vitlöksolja (Olja som jag har rivit vitlök i och haft lite salt i)
- Hemmagjord Chilliolja (kokt med bl.a. stjärnanis, schalottenlök, vitlök & kanel)
- Riven ingefära och riven vitlök som jag blandar med oljorna i botten av skålen tillsammans med en skvätt ljus soja
- Groddar, bambuskott, salladslök och något grönt som jag kokt bredvid (Pak choi, "young kale", sparrisbroccoli)
- Löskokta ägg som marinerats i mirin & soja i minst 8h.
- Sidfläsk eller det kött som funnits på benen som jag kokt buljongen på om jag varit i farten och kokt ny buljong.

Börjar med att riva ner ingefära och vitlök i skålen och blanda med oljorna och soja. Nykokta nudlar vänder jag snabbt ner i blandningen och lägger därefter alla tillbehör runt om/på nudlarna. Fyller på med buljongen och toppar med lite hackad salladslök och chilirostade sesamfrön.
Citera
2023-05-30, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulaFulaFarbror
-Hemmagjord buljong som jag alltid har infryst i dl-kuber. Kokt på antingen kycklingskrov, fläsklägg med ben eller märgben.
- Vitlöksolja (Olja som jag har rivit vitlök i och haft lite salt i)
- Hemmagjord Chilliolja (kokt med bl.a. stjärnanis, schalottenlök, vitlök & kanel)
- Riven ingefära och riven vitlök som jag blandar med oljorna i botten av skålen tillsammans med en skvätt ljus soja
- Groddar, bambuskott, salladslök och något grönt som jag kokt bredvid (Pak choi, "young kale", sparrisbroccoli)
- Löskokta ägg som marinerats i mirin & soja i minst 8h.
- Sidfläsk eller det kött som funnits på benen som jag kokt buljongen på om jag varit i farten och kokt ny buljong.

Börjar med att riva ner ingefära och vitlök i skålen och blanda med oljorna och soja. Nykokta nudlar vänder jag snabbt ner i blandningen och lägger därefter alla tillbehör runt om/på nudlarna. Fyller på med buljongen och toppar med lite hackad salladslök och chilirostade sesamfrön.
Groddar, särskilt böngroddar, är jäkligt bra komplement i ramen. Fin krisp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in