• 1
  • 2
2023-05-29, 15:17
Medlem
HBTKuks avatar
Förutom att ha blivit en mycket hypad matfluga är ramen även en delikat maträtt. Jag lagar nog ramen upp till 3 ggr/vecka. Det är vid detta laget att betrakta som en av mina paradrätter. Allt experimenterande med olika nudlar och innehåll har gjort att jag finslipad rätten efter hundratals försök.

En stor utmaning med ramen är enligt mig att hitta bra nudlar. Efter åratal av testande har jag äntligen hittat några jag tycker blir riktigt bra.

Nu är jag i stället nyfiken på hur du piffar till din ramen. Några särskilda ingredienser du anser att man borde ha? Det allra viktigaste smakmässigt, enligt mig, är en ordentlig fond. Det ger ett helt annat djup i smaken som inte går att vara utan i en sjysst ramen.

Jag varierar mycket men det kan se ut så här (+- några saker):
-Vatten
-Fond (hemlagad på märgben, örter, olika lökar och rejält med chili, parmesankanter osv)
-Örtsalt(även det hemgjort med mycket örter)
-Fläskkrydda
-Maggi-sås
-Fisksås
-MSG
-Vitlök
-Röd currypasta
-Lite palmsocker eller chili-/vitlökssirap som jag kokar hemma
-Laoganma chiliolja med jordnötter
-Ramennudlar som jag köper på 1.7kg-paket

Eventuella tillbehör:
-Pak choi kokad separat
-Salladslök som topping
-Kokta ägg som får ligga i kylen och marinera i soja (gärna några timmar minst)
-Pork floss

Jag vill inte ha svar från folk som gör färdignudlar. Det finns rådan tråd för det.
Citera
2023-05-29, 15:30
Medlem
jesussugers avatar
Aldrig gjort, men är sugen och testa
Dock så ska man väl även göra sina egna nudlar om man är finsmakare

Tips på bra nudlar?
Citera
2023-05-29, 15:35
Avstängd
Om du kallar det för paradrätt, så bör det väl knappast innehålla msg och maggisås. Då har du ju inte fixat till din fond/buljong på rätt sätt.

Prova köra ramen med räkor/skaldjur som du rostar hastigt innan du kommer ihop fonden på skalen och rester.
Citera
2023-05-29, 15:36
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Aldrig gjort, men är sugen och testa
Dock så ska man väl även göra sina egna nudlar om man är finsmakare

Tips på bra nudlar?
Självklart ska du dyka ner i ramen, så att säga. Jo, göra egna nudlar kanske vore nåt att testa. Gör pasta ibland men har ingen pastamaskin så det blir ett jävla kavlande. Mer än vad jag pallar, tror jag.

Dessa har jag nu, och är klart godkända:
Shandong Ramen.

Finns i respektabla, asiatiska matbutiker.
Citera
2023-05-29, 16:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Men lol. Läs på lite om vad MSG är så kan du återkomma sedan. Inget farligt med det. Glutamat finns naturligt i massa födämnen. Effekterna av MSG är belagda i forskning sedan länge, du är den siste i världen som tror att det är livsfarligt.

Du missade min point. Varför lägga ner tid på att göra en avancerad fond på märgben och annat, när du ändå tillför msg som smakförstärkare? Känns ju rätt amatörmässigt.
Citera
2023-05-29, 16:16
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Föredrar att använda udon istället för ramennudlar i mina ramenrecept men det jag lagar oftast och är godast är rätten tantamen.

Mitt recept för typ 2 skålar:
Stek 250-300g färs (jag kör sojafärs men har sett recept med alla vanliga typer av kött så låt ditt tycke avgöra), häll sedan på 1msk vatten, 1.5 msk japansk soja och 1.5 msk miso. Låt koka in några minuter men bränn inte mison.

Koka upp 3 dl vatten med en tärning hönsbuljong, tillsätt sedan 3dl sojamjölk och låt det värmas men inte börja koka då kokande sojamjölk ändrar smak och blir äckligt.

Lägg 1 msk hackad zasai (inlagd senapsplanta, jag köper någon kinesisk variant av inlagd senapsplanta som troligen inte är rätt typ, men gott är det), 1 skivad salladslök, 1 tsk risvknäger och 1msk rayu (chilioljeblandning, den billigare och mer lättillgängliga "la-yu" fungerar utmärkt) i vardera skål som skall serveras.

Häll upp en portion kokta nudlar i skålen, tillsammans med en lämplig mängd färs, lägg i ett delat ramen-ägg (löskokt ägg som marinerat i en blandning av soja, mirin och sake eller vatten över natten) och fyll upp skålen med buljong/sojamjölkskoket.
Toppa eventuellt med passande grönsaker du råkar ha till hands, ex. En färskriven vitlöksklyfta, riven morot eller någon form av kål.

Tantamen brukar även involvera rostade malda sesamfrön, men det är inget jag bemödat mig med att göra mer än en gång, om du tror det är något för dig så kolla upp andra recept.
Citera
2023-05-29, 16:18
Medlem
Jag vet inte om jag är nån finsmakare men har väl steppa upp ett steg från snabbnudlar iaf.

Svampbumjong, gari, sambal och vatten får det simma i.

Och en hög med bacon, stekt svamp av nått slag, oftast porta bello, lite salladslök och om jag har, vilket händer, nått vaktelägg ovanpå!

Rätt kvickt, men. Jävligt comfy.
Citera
2023-05-29, 16:29
Avstängd
Jag föraktar folk som inte gör sina egna nudlar, och det skall vara udonnudlar med Kansui
Citera
2023-05-29, 16:40
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Självklart ska du dyka ner i ramen, så att säga. Jo, göra egna nudlar kanske vore nåt att testa. Gör pasta ibland men har ingen pastamaskin så det blir ett jävla kavlande. Mer än vad jag pallar, tror jag.

Dessa har jag nu, och är klart godkända:
Shandong Ramen.

Finns i respektabla, asiatiska matbutiker.
Tack för tipset
Men skulle även vilja ha tips på lite tjockare nudlar, dom där såg relativt smala ut.
Citera
2023-05-29, 16:51
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
..
Ska testa några av grejorna du beskrev. Rsotade sesamfrön äter jag i mycket mat jag lagar, men aldrig testat mala dem i soppan.
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Tack för tipset
Men skulle även vilja ha tips på lite tjockare nudlar, dom där såg relativt smala ut.
Du kan testa färska udonnudlar, de brukar finnas som riktigt tjocka. Lite för tjocka för min smak.
Citera
2023-05-29, 16:52
Medlem
triptykens avatar
Jävlar vad du stilar till det! Jag skulle fulskryta om att jag tar såna Coops Tom Yum nudlar, steker bacon att toppa med och håller i frysta ärtor och sen på med Japansk soja... men helvete vad brädad man blir!

(om du en dag känner dig svinig och tänker "Han Triptyken kanske var nåt på spåret" och har brått lita på mig Tom Yum nudlar, massa frysta ärtor precis när dom e klara, stekt bacon och sen på med sojan... som knark fast inte lika fint)
Citera
2023-05-29, 17:06
Medlem
OneTaps avatar
ja slänger ner en nypa salt i en kastrull med vatten o kokar samyang ramen i 3 minuter. sen häller ja bort 95% av vattnet, sen ner med krydd paketet o rör ihop tillsammans med felix chilisås, lite visp grädde, massa chili krydda, lite peppar, lite timjan. jävligt kung blir de =) käkar de minst 5 gånger i veckan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in