Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Tragiskt när det lyser igenom för dig. Det fanns bara ett skäl till varför du är på en mördarnation som Rysslands sida. Så tragiskt.
Självklart materialbrist. Försök du att genomföra en offensiv ned 50-60st dugliga västerländska stridsvagnar mot ett land som som är flera gånger större i produktionskraft. Släng även in att de saknar ett slagkraftigt flygvapen så kanske du också inser svårigheterna.
Men jag vet. Du är inget militärt geni så du förstår fortfarande inte. Ditt mantra är som vanligt "Men de sa ju att de skulle ta tillbaka allt...." Tragiskt det också.
Nåja. Planeringen av den fortsatta motoffensiven blir långsiktigare och långsiktigare här i tråden där de sista tappra Nato-fansen håller ställningarna. Nu har ni alltså kommit fram till läget att västerlandet måste börja bygga upp en vapenindustri långsiktigt för att motoffensiven skall kunna gå vidare.
Du att bygga upp en stor industri som inte minst kräver ingenjörer är ganska svårt i ett land där dagispojkar lär sig att måla naglarna och räkna magrutor i stället för att bygga med Duplo. Det är tragiskt för Ukraina och Sverige men inte för mig.
Det finns en av er eller hur man kalla det som faktiskt försöker vara seriös och peka på ukrainska offensiva strider som kräver ryska förstärkningar. Ja han har rätt. På östra sidan av floden Dnepr på öar och stränder sipprar det stadigt in ukrainska marinsoldater och de utökar sakta sin närvaro. Detta sker under rysk beskjutning och blir i långa loppet kostsamt om man inte lägger in högre växel. Man kan ändå säga att det är offensiv strid av ukrainarna och det han påstår är inte helt fel. Som jag minns det så fryser det sällan till nära Dneprs utlopp under vintern och det gör inte att Ukraina kan köra motorfordon så enkelt under vintertid. Längst ned finns stora sandiga områden men där är det i gengäld jobbigare att gräva ned sig.
Att påstå att ukrainska motoffensiven fortfarande pågår blir dock fel men man kan väl säga att Ryssland övervägande nu har initiativet och bestämmer plats för strider men inte alls helt. Det tror jag är en rättvis bild.