2023-10-29, 22:06
  #5533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
När tror du Ukraina lyckas trycka ut Ryssland ur Ukraina?

2024-2025, om nu inte Ryssland imploderar innan dess på samma sätt som de gjort i alla deras hittillsvarande krig.
2023-10-29, 23:45
  #5534
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
2024-2025, om nu inte Ryssland imploderar innan dess på samma sätt som de gjort i alla deras hittillsvarande krig.

Om vi leker med tanken att Ryssland av någon anledning drar sig ur Ukraina så betyder inte det slutet på kriget. Då återgår det till det ”inbördeskrig” det var i 8 år innan Ryssland gick in. Ett krig mot ett folk som inte vill förtryckas kan hålla på precis hur länge som helst.
2023-10-30, 00:48
  #5535
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ett krig mot ett folk som inte vill förtryckas kan hålla på precis hur länge som helst.
Ni kanske skulle ha tänkt på det innan ni startade er misslyckade invasion, Ivan. Nu sitter ni där ni sitter, och så länge onkel Vova fortsätter drömma om att bli någon slags Lidl-version av Peter den Store så kommer ni fortsätta dö till ingen nytta för hans patetiska lillebrorskomplex:
https://www.businessinsider.com/russian-losses-avdiivka-offensive-worst-uk-intel-2023-10
Citat:
Major Russian losses in recent offensive around Avdiivka likely to be among the worst of 2023
Russia lost more than 6,000 soldiers in one week in its latest offensive
Men ni tar väl Kiev vilken dag som helst, eller hur?
https://www.businessinsider.com/putin-lowering-expectations-big-russia-avdiivka-advance-experts-ukraine-2023-10
Citat:
Putin may be trying to lower expectations around a major assault as Russia looks unlikely to make significant progress
Den ukrainska offensiven gör precis det den är menad att göra: Ta livet av er lort-orcher på effektivast möjliga vis, vilket måste beundras!
2023-10-30, 06:07
  #5536
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Om vi leker med tanken att Ryssland av någon anledning drar sig ur Ukraina så betyder inte det slutet på kriget. Då återgår det till det ”inbördeskrig” det var i 8 år innan Ryssland gick in. Ett krig mot ett folk som inte vill förtryckas kan hålla på precis hur länge som helst.

Precis som du antyder med dina citationstecken så pågick det inget inbördeskrig i Ukraina. Det var början på det krig som fortfarande pågår. Ryska soldater och vapen befann sig redan då i Ukraina.
2023-10-30, 06:26
  #5537
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Dock står västerlandet inte inför ett problem att starta/utvidga produktion utan att hitta dugliga människor som skall göra det. Om du går till ett dagis så ser du att svenska treåriga kollar är bättre på och mer intresserade att måla naglarna "som fröken" än att bygga med Duplo. Lycka till med dina pridetåg för dagisbarn för nu får du se resultatet.
Tragiskt när det lyser igenom för dig. Det fanns bara ett skäl till varför du är på en mördarnation som Rysslands sida. Så tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det verkar som ukrainska motoffensiven avstannat både på grund
Soldatbrist eller materielbrist. Vilken faktor tror du väger tyngst inför den "fortsatta" motoffensiven Conception?
Självklart materialbrist. Försök du att genomföra en offensiv ned 50-60st dugliga västerländska stridsvagnar mot ett land som som är flera gånger större i produktionskraft. Släng även in att de saknar ett slagkraftigt flygvapen så kanske du också inser svårigheterna.

Men jag vet. Du är inget militärt geni så du förstår fortfarande inte. Ditt mantra är som vanligt "Men de sa ju att de skulle ta tillbaka allt...." Tragiskt det också.
2023-10-30, 07:43
  #5538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tragiskt när det lyser igenom för dig. Det fanns bara ett skäl till varför du är på en mördarnation som Rysslands sida. Så tragiskt.


Självklart materialbrist. Försök du att genomföra en offensiv ned 50-60st dugliga västerländska stridsvagnar mot ett land som som är flera gånger större i produktionskraft. Släng även in att de saknar ett slagkraftigt flygvapen så kanske du också inser svårigheterna.

Men jag vet. Du är inget militärt geni så du förstår fortfarande inte. Ditt mantra är som vanligt "Men de sa ju att de skulle ta tillbaka allt...." Tragiskt det också.

Nåja. Planeringen av den fortsatta motoffensiven blir långsiktigare och långsiktigare här i tråden där de sista tappra Nato-fansen håller ställningarna. Nu har ni alltså kommit fram till läget att västerlandet måste börja bygga upp en vapenindustri långsiktigt för att motoffensiven skall kunna gå vidare.

Du att bygga upp en stor industri som inte minst kräver ingenjörer är ganska svårt i ett land där dagispojkar lär sig att måla naglarna och räkna magrutor i stället för att bygga med Duplo. Det är tragiskt för Ukraina och Sverige men inte för mig.

Det finns en av er eller hur man kalla det som faktiskt försöker vara seriös och peka på ukrainska offensiva strider som kräver ryska förstärkningar. Ja han har rätt. På östra sidan av floden Dnepr på öar och stränder sipprar det stadigt in ukrainska marinsoldater och de utökar sakta sin närvaro. Detta sker under rysk beskjutning och blir i långa loppet kostsamt om man inte lägger in högre växel. Man kan ändå säga att det är offensiv strid av ukrainarna och det han påstår är inte helt fel. Som jag minns det så fryser det sällan till nära Dneprs utlopp under vintern och det gör inte att Ukraina kan köra motorfordon så enkelt under vintertid. Längst ned finns stora sandiga områden men där är det i gengäld jobbigare att gräva ned sig.

Att påstå att ukrainska motoffensiven fortfarande pågår blir dock fel men man kan väl säga att Ryssland övervägande nu har initiativet och bestämmer plats för strider men inte alls helt. Det tror jag är en rättvis bild.
2023-10-30, 08:29
  #5539
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nåja. Planeringen av den fortsatta motoffensiven blir långsiktigare och långsiktigare här i tråden där de sista tappra Nato-fansen håller ställningarna. Nu har ni alltså kommit fram till läget att västerlandet måste börja bygga upp en vapenindustri långsiktigt för att motoffensiven skall kunna gå vidare.
Väst har redan en vapenindustri som utmanövrerar den ryska med råge. I ett land där dumhet premieras kommer man aldrig att komma särskilt långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du att bygga upp en stor industri som inte minst kräver ingenjörer är ganska svårt i ett land där dagispojkar lär sig att måla naglarna och räkna magrutor i stället för att bygga med Duplo. Det är tragiskt för Ukraina och Sverige men inte för mig.
Underlig syn du har på världen. Bara för att man lär ut könens lika värde så betyder inte det att pojkar målar naglar. Du har uppenbarligen inga barn själv och vet med andra ord inte hur det ser ut på ett dagis nuförtiden. Du tror bara saker, som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det finns en av er eller hur man kalla det som faktiskt försöker vara seriös och peka på ukrainska offensiva strider som kräver ryska förstärkningar. Ja han har rätt. På östra sidan av floden Dnepr på öar och stränder sipprar det stadigt in ukrainska marinsoldater och de utökar sakta sin närvaro. Detta sker under rysk beskjutning och blir i långa loppet kostsamt om man inte lägger in högre växel. Man kan ändå säga att det är offensiv strid av ukrainarna och det han påstår är inte helt fel. Som jag minns det så fryser det sällan till nära Dneprs utlopp under vintern och det gör inte att Ukraina kan köra motorfordon så enkelt under vintertid. Längst ned finns stora sandiga områden men där är det i gengäld jobbigare att gräva ned sig.
Ingen vet om det är en avledningsmanöver eller om det faktiskt är en offensiv över Dnepr. Gissar att ryssarna gissar liksom du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att påstå att ukrainska motoffensiven fortfarande pågår blir dock fel men man kan väl säga att Ryssland övervägande nu har initiativet och bestämmer plats för strider men inte alls helt. Det tror jag är en rättvis bild.
Just nu har Ryssland det största offensiven i kriget, den vid Avdiika. Men de förlorar också betydligt, BETYDLIGT mer fordon än Ukraina. Det är bra.
__________________
Senast redigerad av Conception 2023-10-30 kl. 08:35.
2023-10-30, 09:33
  #5540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Väst har redan en vapenindustri som utmanövrerar den ryska med råge. I ett land där dumhet premieras kommer man aldrig att komma särskilt långt.


Underlig syn du har på världen. Bara för att man lär ut könens lika värde så betyder inte det att pojkar målar naglar. Du har uppenbarligen inga barn själv och vet med andra ord inte hur det ser ut på ett dagis nuförtiden. Du tror bara saker, som vanligt.


Ingen vet om det är en avledningsmanöver eller om det faktiskt är en offensiv över Dnepr. Gissar att ryssarna gissar liksom du gör.


Just nu har Ryssland det största offensiven i kriget, den vid Avdiika. Men de förlorar också betydligt, BETYDLIGT mer fordon än Ukraina. Det är bra.

Avledningsmanöver eller inte, det vet nog inte ens Ukraina. Det tvingar Ryssland att välja mellan att sprida sina styrkor eller strunta i flodövergången. Sprider Ryssland sina styrkor blir det en avledningsmanöver. Struntar Ryssland i att Ukraina går över floden utvecklas det nog till en offensiv.
2023-10-30, 09:57
  #5541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
När även Nordkoreas lager av granater är slut... jag tror att det sjunger på sista versen för Ryssland nu. Ukraina trycker på från flera håll.
Ja dom trycker på men inget verkar hända.
2023-10-30, 10:26
  #5542
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja dom trycker på men inget verkar hända.

Jodå, stora ryska förluster i både manskap och materiel.

Ryssarna tvingas nu använda fångar som soldater och man köper ammunition från Nordkorea.

Så några territoriella vinster ser vi inte men däremot att den ryska armén svajar när den försöker hålla sina ställningar.
2023-10-30, 10:30
  #5543
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Väst har redan en vapenindustri som utmanövrerar den ryska med råge. I ett land där dumhet premieras kommer man aldrig att komma särskilt långt.


Underlig syn du har på världen. Bara för att man lär ut könens lika värde så betyder inte det att pojkar målar naglar. Du har uppenbarligen inga barn själv och vet med andra ord inte hur det ser ut på ett dagis nuförtiden. Du tror bara saker, som vanligt.


Ingen vet om det är en avledningsmanöver eller om det faktiskt är en offensiv över Dnepr. Gissar att ryssarna gissar liksom du gör.


Just nu har Ryssland det största offensiven i kriget, den vid Avdiika. Men de förlorar också betydligt, BETYDLIGT mer fordon än Ukraina. Det är bra.

Ryssarna har offrat väldiga mängder fordon, manskap och ammunition utan att ha lyckats ta annat än lite åkermark och en slagghög. Den senare satte de flaggor på, vilka sprängdes bort efter några timmar.
2023-10-30, 11:24
  #5544
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja så du menar då att Ukraina har under hela den här offensiven försökt få ut Ryssland men inte lyckats fast det var planen.
Kan man då säga att Ukraina har misslyckats med sin offensiv?

Det beror på hur du definierar lyckas. Vilket du är väldigt oklar runt.

Ukraina har ju lyckats att ta tillbaka en massa av sina territorier som varit under rysk kontroll.

Men motoffensiven och kriget kommer ju inte att vara klart förens den sista ryssen är ute från Ukrainskt territorium. Det är något som jag personligen gissar kommer ta en 5-8 år till, men oerhört svårt att säga.

Vad tror du själv? Hur lång tid tror du personligen att det kommer ta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in