Citat:
Ursprungligen postat av
Kollegah1
Det var nog tvärtom många trodde inkl jag ska jag villigt erkänna. Att Ukraina skulle kollapsa fortare var ett scenario som många trodde på.
Men ukrainarna har kämpat på bra, men tyvärr räcker det inte när man helt saknar luftherravälde i en motoffensiv. Det måste nu vara uppenbart för de flesta att AFU lever på konstgjord andning och att ryssarna aldrig heller för den delen kommer få en villkorslös kapitulation från ukrainarna.
Att AFU är beroene av yttre stöd för att gå framåt är givet, frågetecknet ligger inte hos Ukrainarnas försvarsvilja eller förmåga utan ifall de får tillräckligt stöd i tid där flyg är t.ex. en sak som saknas.
Varken Putin eller Ukrainarna lär ge upp i första taget så i ett mer långdraget krig ser jag antingen att väst når en punkt när det "tröttnas" på kriget och Ukraina uppmanas förhandla, alternativt att den interna makteliten i Kreml tröttnar på de negativa följderna av Putins meningslösa krig och satsar på någon som kan avsluta kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Dom videosarna är fruktansvärt att se. Har sett en av dom och den var även med på nyhetssida om just Ukrainsk rekrytering och hur dom har behandlats.. Om inte annat ett tecken på desperation.. få som vill hjälpa till så många måste tvingas.
Jag tänker också hur dom ska lösa detta i framtiden..? blir det kvinnorna som står på tur när männen börjar ta slut.? Fortsätter kriget länge kommer det bli problem för Ukraina.
...
I normala fall skulle jag enbart uppfatta ovanstående ömmande för Ukrainas invånare och situation som ett ytterst motbjudande exempel på krokodiltårar, då det knappast kan finnas något medlidande eller omsorg utan att adressera rotorsaken till lidandet, vilket ju är ryssarna.
Men just i fallet Ryssland och pro-ryssar har de uppvisat såpass deformerad och bisarr moraluppfattning att jag faktiskt inte ska utesluta att den i vissa fall kan vara genuin,
Det får mig faktiskt att tänka på en gammal intervju där en ung soldat från Wehrmacht i andra världskriget yttrade hur synd han tyckte att mer primitiva och mindre intelligenta folkslag gjorde motstånd mot sitt eget bästa, och att de inte kunde förstå att det som nazi-tyskland slogs för och ville uppnå i världen också skulle vara bra för dem.
Det ska väl inte uteslutas att pro-ryssar har något motsvarade tänk att det lidande som ryssarna nu utsätter Ukrainare är nödvändigt lidande tills de vaknar upp och inser hur bra det är att leva under rysk överhöghet, och det bara är deras motstånd och inte ryssarna själva som skapar lidandet.