2023-08-09, 14:02
Medlem
Man läser på Svenska dagbladet, Expressen, SVT med mera om att väst pumper in vapen i Ukraina, och ryssarna har typ vattenpistoler och något gammalt gevär från 1921 kvar. Men ändå kommer inte Ukraina längre. Visst att ryssarna grävt ner sig och minerat hela landet. Men får en känsla av att Ukraina kommer ha svårt, mycket svårt, att ta tillbaka hela landet och knuffa ut ryssarna. Det verkr gå vldigt trögt för det iaf.
vad kräv för att ryssarna ska puffas ut helt, kommer det ens ske?
2023-08-09, 14:25
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Man läser på Svenska dagbladet, Expressen, SVT med mera om att väst pumper in vapen i Ukraina, och ryssarna har typ vattenpistoler och något gammalt gevär från 1921 kvar. Men ändå kommer inte Ukraina längre. Visst att ryssarna grävt ner sig och minerat hela landet. Men får en känsla av att Ukraina kommer ha svårt, mycket svårt, att ta tillbaka hela landet och knuffa ut ryssarna. Det verkr gå vldigt trögt för det iaf.
vad kräv för att ryssarna ska puffas ut helt, kommer det ens ske?
"Ändå kommer Ukraina inte längre"? Du menar "och förmodligen är det därför ryzzen inte kom längre", antar jag?
Ge Ukraina 600 dagar på sig, det vore väl rimligt?
2023-08-09, 14:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Man läser på Svenska dagbladet, Expressen, SVT med mera om att väst pumper in vapen i Ukraina, och ryssarna har typ vattenpistoler och något gammalt gevär från 1921 kvar.
Du får lära dig att filtrera och hantera informationen. Att ryska förband får Mosin-Nagant gevär från 1921 betyder inte att alla soldater i förbanden får det såklart. Vi pratar antagligen om BARS-enheterna och de som inte är aktivt stridande.

Övriga förband, och speciellt deras bättre förband är adekvat utrustade.

De har minerat och grävt ner sig i månader. Det är inte lätt att nöta bort ett sånt försvar utan massivt artilleriövertag och luftherravälde. Det fattar du väl är därför som Zelensky "tjatar" i pro-ryssens ögon.
Senast redigerad av Conception 2023-08-09 kl. 14:33.
2023-08-09, 15:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Inte dina HBTQ-vänner heller, eller varför stjäl de toaletter på löpande band?
?

Hur som helst, om vi bortser från allt trams, här är lite intressant information om hur Rysslandsexperten Gudrun Persson från FOI ser på nuläget för offensiven och kriget. Det är från Sveriges Radio "Studio Ett" igår.

Gudruns sammanfattande inlägg börjar 20 min 55 sekunder in i programmet. Hela inslaget om rekryteringsläget av stridande personal, både för Ryssland och Ukraina börjar 12 minuter och 55 sekunder in i programmet. Intressant!

https://sverigesradio.se/avsnitt/studio-ett-8-augusti--2
2023-08-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
?

Hur som helst, om vi bortser från allt trams, här är lite intressant information om hur Rysslandsexperten Gudrun Persson från FOI ser på nuläget för offensiven och kriget. Det är från Sveriges Radio "Studio Ett" igår.

Gudruns sammanfattande inlägg börjar 20 min 55 sekunder in i programmet. Hela inslaget om rekryteringsläget av stridande personal, både för Ryssland och Ukraina börjar 12 minuter och 55 sekunder in i programmet. Intressant!

Orkar inte lyssna igenom hela men känner heller inte att det är särskilt trovärdiga nyheter.. Särskilt inte om Ryssland. Dom försöker förvrida och förvränga.. Vi i väst har ingen aning om hur rekryteringen går till eller vilka som ålder eller kunskap som kallas in och inte.. sådant är en hemlighet i alla länder. Inte direkt så att Sverige skickar info till Ryssland om vilka som nu fått mobiliseringsorder vid krig och inte. Om du själv fått ett sådant så vet du att det är sekretess och inget som får visas för andra.

Det ryktas däremot om att Ukraina har svårt att rekrytera ny personal men dom rykten har funnits under lång tid nu... tydligen ska Zelensky varit tvungen att hyra in personal från Sydamerika för att kunna täcka upp personalbrist.
Offensiven går trögt och ännu trögare kommer det bli under hösten när kyla, regn och lera kommer... Tyvärr tror jag det är kört för Ukrainas del.. även o mdom inte ger upp så kommer dom sakta men säkert
malas ner..
2023-08-09, 17:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Repetition är kunskapens moder sägs det. Följande instruktion får ni varje gång ni postar i tråden. Vänligen följ den i fortsättningen så undviker vi varningar.

/Mod

Vad tråden handlar om är väldigt enkelt, den handlar om Ukrainas vår/sommaroffensiv. Alltså vad som sker på marken (och luften/vattnet) nu. Och vad ni tror kommer ske på marken (och luften/vattnet) den närmsta framtiden.

Exempel på frågor den inte handlar om är: Vem som startade kriget och varför, andra krig, vad ni tycker om de båda sidorna eller deras företrädare, vad ni tycker om varandra, saker som skett tidigare i kriget som är irrelevant för offensiven, hur en fred en dag kommer se ut osv.
2023-08-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej det är många som börjat inse detta nu.. undrar vad väst/USA plan är om det inte går.. ska offensiven pausa till nästa sommar tro? Hamstra vapen eller något... NATO kommer behöva komma ikapp med produktionen också.. lagren sinar även där.

Vissa kommer hävda att motoffensiven går bra. Andra inte. Emellanåt kommer det att smälla på broar och dylikt i Krim tex och i Moskva och runt om i Ukraina (robotattacker från Ryssland). Är det inte det vi ser? Ryssland har grävt ned sig. Krim, Donetsk, Luhansk. Jag tror vi går mot ett fryst krig. Västs plan är nog att fortsätta på inslagen plan. Sanktionerna kommer eskalera ändå tror jag trots att (om) framgångarna uteblir. Tror inte NATO vill ha in Ukraina om de är inblandade i ett pågående krig. Så, det är lite saker som sker. Men trögt går det!
2023-08-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Vissa kommer hävda att motoffensiven går bra. Andra inte. Emellanåt kommer det att smälla på broar och dylikt i Krim tex och i Moskva och runt om i Ukraina (robotattacker från Ryssland). Är det inte det vi ser? Ryssland har grävt ned sig. Krim, Donetsk, Luhansk. Jag tror vi går mot ett fryst krig. Västs plan är nog att fortsätta på inslagen plan. Sanktionerna kommer eskalera ändå tror jag trots att (om) framgångarna uteblir. Tror inte NATO vill ha in Ukraina om de är inblandade i ett pågående krig. Så, det är lite saker som sker. Men trögt går det!

Jag tror fler och fler börjar inse att det inte går bra för Ukrainska offensiven.. ju längre tiden går ju mer inser folk detta.
https://youtu.be/EynRokuKB6M
2023-08-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
"Ändå kommer Ukraina inte längre"? Du menar "och förmodligen är det därför ryzzen inte kom längre", antar jag?
Ge Ukraina 600 dagar på sig, det vore väl rimligt?
Ukraina har inte 600 dagar, det måste vara något du hittat på själv.
Du är väl medveten om att det snart är presidentval i USA.
2023-08-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
?

Tack för länk. Lite intressant att Putin känner att ryssen har tiden på sin sida.
2023-08-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ukraina har inte 600 dagar, det måste vara något du hittat på själv.
Du är väl medveten om att det snart är presidentval i USA.

USA har aldrig lämnat den fria världen i sticket, inte ens med Trump vid rodret kommer dom att göra det. Ett fåfängt hopp för ömkliga orcher.
2023-08-09, 20:02
Medlem
CNN!!! har börjat ta ut nederlaget i förskott..... vad hände ?
"They’re still going to see, for the next couple of weeks, if there is a chance of making some progress. But for them to really make progress that would change the balance of this conflict, I think, it’s extremely, highly unlikely,” a senior western diplomat told CNN.
https://edition.cnn.com/2023/08/08/politics/ukraine-counteroffensive-us-briefings/index.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in