2023-07-16, 11:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Så du menar att han är felinformerad och att du är bättre informerad för du läser Aftonbladet? Du har inte funderar på att han är en Kennedy och han umgås med eliten i USA. De därför de sticker Biden administrationen i ögonen att han är mer transparent mot befolkningen. Jag tror att det han säger stämmer.

Ja. Kreml och Kremls anhängare vill att vi ska tänka så, men så fungerar det inte i verkligheten.

Robert F Kennedy Jr är en konspirationsteoretiker som ofta säger tokiga saker. Denna artikel tar upp några av dem:

Citat:
5 Noteworthy Falsehoods Robert F. Kennedy Jr. Has Promoted

He has promoted a conspiracy theory that coronavirus vaccines were developed to control people via microchips. He has endorsed the false notion that antidepressants are linked to school shootings. And he has pushed the decades-old theory that the C.I.A. killed his uncle, former President John F. Kennedy. Robert F. Kennedy Jr., an environmental lawyer, is a leading vaccine skeptic and purveyor of conspiracy theories who has leaned heavily on misinformation as he mounts his long-shot 2024 campaign for the Democratic nomination.

https://www.nytimes.com/2023/07/06/us/politics/rfk-conspiracy-theories-fact-check.html

Om han verkligen tror på vad han säger, då är han mycket dåligt insatt. Sämre än mig. Men om han ljuger medvetet, då kan han vara insatt, men det hjälper inte oss, om han berättar något helt annat än vad han vet. Dvs ljuger.

Hans fantasisiffra stämmer inte alls överens med de dödssiffror som USA nämnt officiellt och som påträffades i de läckta dokumenten. Så källan kan inte vara USA. Inte heller Ukraina, eftersom de knappast skulle läcka sådan information till någon som motarbetar dem.

Denna artikel, som jag länkade till i mitt förra inlägg, har en teori om var hans påhittade siffror kommer ifrån:

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/04/20/ukraine-tucker-carlson-kennedy/

Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Finns data på att ryssen skjuter 60k artilleriskott dagligen, förstår du hur många skott det är?!? Tror du dom missar 60k gånger per dag?

Det finns många olika uppskattningar på hur många artillerigranater ryssarna skjuter varje dag just nu. De flesta är överens om att de sköt väldigt mycket förra året, speciellt under våren/sommaren 2022, men att de skjuter mindre nu. Detta dels pga en viss brist på artillerigranater och dels för att Ukraina bekämpar deras logistik effektivare idag jämfört med i början av kriget.

Hur många ukrainare som dör varje dag i kriget varierar beroende på vad de gör. Pågår offensiva operationer så kan siffran skjuta i höjden. Annars är siffran lägre.

Enligt de läckta amerikanska dokumenten har fler ryssar än ukrainare dött. Totalt sett.
Senast redigerad av -Info- 2023-07-16 kl. 11:23.
2023-07-16, 13:06
Medlem
Väst borde skicka mycket mer militärt stöd eftersom motoffensiven går knappt alls framåt.
Varför anpassar sig inte väst.
2023-07-16, 14:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Jämfört med Rysslands senaste offensiv går den alldeles strålande. Ukraina har redan tagit lika mkt mark på en dryg månad som Ryssland gjorde på sex månader.

Ukraina och Ryssland spelar inte samma spel. Ukrainas mål är att ta tillbaka områden, Ryssland är ute efter att förstöra Ukrainas stridskrafter. Och när stridskrafterna slutligen är förstörda så tar ryssarna de landområden de vill ha. Ryssarna vet att de måste bekämpa de ukrainska styrkorna totalt för att kunna påtvinga Ukraina en fred som geografiskt passar Rysslands säkerhetsbehov. Det handlar om de historiskt ryska områdena som ligger vid Svartahavskusten och några norr om dem. Kan inte detta så exakt, men det handlar om: Donetsk, Luhansk, Zaphorizhia, Kherson, Nikolaiv, Odessa, Kharkov och möjligen några till.
2023-07-16, 14:31
Medlem
dusugermers avatar
Ännu en video på ryzka vittnesmål.
Brigader skickas in i självmordsuppdrag utan vapen, ammo, mat, vatten eller evakueringsmöjligheter.
De får ingen lön.

Grädden på moset? När ammon är slut får trupperna ordern av sin officer:

-"Gå dö en ärofylld död".

Nu kommer de förmodligen bli skjutna.

Viva la russia
https://twitter.com/wartranslated/status/1680533457385013248
2023-07-16, 16:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ah. ”Den första försvarslinjen”. Den börjar anta samma mytiska proportioner som de numera berömda elittrupperna och armadorna av väloljade T-14 Armata i Uralbergens gruvor. Som ryzzarna inte ”känner för” att använda just nu.

Kan du visa på en karta var denna mytiska linje är, vatnik? Den verkar på något magiskt sätt flytta sig för att passa narrativet för dagen.

Här kan du läsa och se bilder på försvarslinjerna. Jag trodde dessa var allmänt kända men det verkar som om flera i denna tråd verkar ha missat dem. Finns också en text som antagligen ger mer kött på benen.

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/E5D6/production/_129783885_tokmak_overview_trenches-2x-nc.png.webp

https://www.bbc.com/news/world-europe-65615184
2023-07-16, 16:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Att ljuga är att medvetet tala osanning. Jag står för att min uppfattning är genuin så du får hitta på någonting annat att skylla mig för.
Jag har frågat dig flera gånger om en kommentar på Oryx siffror.

Båda sidor visar gärna bilder på fientliga förstörda fordon men varför har då Ryssland tre gånger så många?
2023-07-16, 17:04
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har frågat dig flera gånger om en kommentar på Oryx siffror.

Båda sidor visar gärna bilder på fientliga förstörda fordon men varför har då Ryssland tre gånger så många?

Det kan du väl lika gärna förklara för mig. Alltså förklara varför just Oryx siffror är så trovärdiga. Jag säger inte att jag kommer att ta mig till siffrorna, men du kan ju försöka att övertyga mig.

"Båda sidor visar gärna bilder på fientliga förstörda fordon men varför har då Ryssland tre gånger så många?"

Detta är faktiskt lite otydligt. Vad menar du? Är det tre gånger så många fordon eller tre gånger så många bilder på förstörda fordon du menar? Det är ju knappast så att man kan utgå från att balans mellan förstörda fordon och förstörda fordon på bild råder mellan de olika sidorna.
Senast redigerad av Arnstad 2023-07-16 kl. 17:06.
2023-07-16, 17:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det kan du väl lika gärna förklara för mig. Alltså förklara varför just Oryx siffror är så trovärdiga. Jag säger inte att jag kommer att ta mig till siffrorna, men du kan ju försöka att övertyga mig.

"Båda sidor visar gärna bilder på fientliga förstörda fordon men varför har då Ryssland tre gånger så många?"

Detta är faktiskt lite otydligt. Vad menar du? Är det tre gånger så många fordon eller tre gånger så många bilder på förstörda fordon du menar? Det är ju knappast så att man kan utgå från att balans mellan förstörda fordon och förstörda fordon på bild råder mellan de olika sidorna.
Det är ändå förvånande att du anser dig vara påläst men inte själv undersökt vad Oryx håller på med. De finkammar hela internet, både pro-ukrainska och pro-ryska kanaler på bilder på utslagna fordon och utrustning. Sedan sammanställer de allting i fina listor som man själv kan undersöka.

Här är ukrainska förluster:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
3891st fordon.

Tycker själv det är lite förvånande att Ukraina förlorat minst 35st Bradley

Här är ryska förluster:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
11 146st fordon.

Det finns inga dubbletter i Oryx siffror för hade det funnits det så hade Pro-ryska kanaler omgående sågat hela sidan. Båda sidor som jag skriver är väldigt sugna på att visa bilder på fiendens förluster. Bilderna på de första utslagna Leoparderna kommer ju från en massa olika vinklar.

Du ser att ryska förluster är mycket högre än ukrainska. Hur kommer det sig då att det går så fantastiskt för Ryssland som du påstår?
Senast redigerad av Conception 2023-07-16 kl. 18:15.
2023-07-16, 18:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Det är ändå förvånande att du anser dig vara påläst men inte själv undersökt vad Oryx håller på med. De finkammar hela internet, både pro-ukrainska och pro-ryska kanaler på bilder på utslagna fordon och utrustning. Sedan sammanställer de allting i fina listor som man själv kan undersöka.

Här är ukrainska förluster:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
3891st fordon.

Tycker själv det är lite förvånande att Ukraina förlorat 35st Bradley

Här är ryska förluster:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
11 146st fordon.

Det finns inga dubbletter i Oryx siffror för hade det funnits det så hade Pro-ryska kanaler omgående sågat hela sidan. Båda sidor som jag skriver är väldigt sugna på att visa bilder på fiendens förluster. Bilderna på de första utslagna Leoparderna kommer ju från en massa olika vinklar.

Du ser att ryska förluster är mycket högre än ukrainska. Hur kommer det sig då att det går så fantastiskt för Ryssland som du påstår?

Tack för att du bidrar med siffrorna, men jag kan ändå inte förstå hur man kan lägga så stor vikt vid bilder på skadade fordon, alltså att det skulle vara någon sorts kvantitativt facit över hur ställningen är. Eftersom jag inte gått igenom materialet, vilket jag antagligen inte heller kommer att göra, så vill jag inte avfärda det, alltså materialet. Huvudsaken i slutändan är ju ändå hur mycket man har kvar jämfört med motparten, speciellt när det gäller ett utnötningskrig.
2023-07-16, 18:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tack för att du bidrar med siffrorna, men jag kan ändå inte förstå hur man kan lägga så stor vikt vid bilder på skadade fordon, alltså att det skulle vara någon sorts kvantitativt facit över hur ställningen är.
För det är den enda faktabaserade informationen vi kan få från kriget. Siffrorna vi får från respektive lands militär går inte att lita på.

Förstår du inte detta?

Citat:
Eftersom jag inte gått igenom materialet, vilket jag antagligen inte heller kommer att göra, så vill jag inte avfärda det, alltså materialet.
Då kan du inte komma och säga att du är särskilt insatt i kriget.

Citat:
Huvudsaken i slutändan är ju ändå hur mycket man har kvar jämfört med motparten, speciellt när det gäller ett utnötningskrig.
Det har du rätt i men då ryska förluster är 3 ggr högre än Ukrainska enligt Oryx så går det inte särskilt bra i utnötningskriget för Ryssland.

Det visar ju omgående varför vi ser ryska T-55 i kriget. De är inne på sina sista reserver.
2023-07-16, 18:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
För det är den enda faktabaserade informationen vi kan få från kriget. Siffrorna vi får från respektive lands militär går inte att lita på.

Förstår du inte detta?

Då kan du inte komma och säga att du är särskilt insatt i kriget.

Det har du rätt i men då ryska förluster är 3 ggr högre än Ukrainska enligt Oryx så går det inte särskilt bra i utnötningskriget för Ryssland.

Det visar ju omgående varför vi ser ryska T-55 i kriget. De är inne på sina sista reserver.

Du använder helt enkelt ett annat sätt att bedöma ställningen i kriget. Även om den fakta du hänvisar till är den mest faktabaserade, betyder det ju inte att den är riktig, och även om den är riktig så kanske den inte är relevant eftersom den kanske är på en allt för detaljerad nivå.

Den mest avgörande saken i konflikten är hur långt Nato under ledning av USA är berett att trappa upp stödet eftersom - som jag ser det - Ukraina har förlorat alldeles för mycket material och manskap, och fortsätter att göra det, för att Ukraina ska kunna komma ur detta med någon sorts självständig framtid. Striderna skulle upphöra direkt om Natos/USA:s stöd upphör. Ukrainas ekonomi och stridskrafter går på sondmatning. Om man ser till Natomötet i Vilnius så var det en stor besvikelse för Ukraina, eftersom man hoppades på ett närmande till Nato vilket samtidigt hade gjort att ett direkt ingripande i striderna av Nato kommit närmare. Ett direkt ingripande från Nato är vad man sätter sin förhoppning till. Jag ser en desperat ukrainsk statsledning som kommer allt närmare slutet, till skillnad från många här i tråden som verkar se det som att Ukraina är på frammarsch och allt går deras väg.

Ja vi får se hur det går.
Senast redigerad av Arnstad 2023-07-16 kl. 18:50.
2023-07-16, 19:01
Medlem
Citat:
Du använder helt enkelt ett annat sätt att bedöma ställningen i kriget. Även om den fakta du hänvisar till är den mest faktabaserade, betyder det ju inte att den är riktig, och även om den är riktig så kanske den inte är relevant eftersom den kanske är på en allt för detaljerad nivå.

Den mest avgörande saken i konflikten är hur långt Nato under ledning av USA är berett att trappa upp stödet eftersom - som jag ser det - Ukraina har förlorat alldeles för mycket material och manskap, och fortsätter att göra det, för att Ukraina ska kunna komma ur detta med någon sorts självständig framtid. Striderna skulle upphöra direkt om Natos/USA:s stöd upphör. Ukrainas ekonomi och stridskrafter går på sondmatning. Om man ser till Natomötet i Vilnius så var det en stor besvikelse för Ukraina, eftersom man hoppades på ett närmande till Nato vilket samtidigt hade gjort att ett direkt ingripande i striderna av Nato kommit närmare. Ett direkt ingripande från Nato är vad man sätter sin förhoppning till. Jag ser en desperat ukrainsk statsledning som kommer allt närmare slutet, till skillnad från många här i tråden som verkar se det som att Ukraina är på frammarsch och allt går deras väg.

Ja vi får se hur det går.
Man fick mer stöd från nato och väst inget pekar på att det kommer avta. Kriget kommer hålla på rätt länge till. Ryssland har stora problem i Ukraina dom har i princip ingen offensiv förmåga kvar. Samtidigt blir det mycket svårt idag att kasta ut Ryssland för Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in