Resultat: Vill du märka av reklam?
Ja, då vet jag vad jag ska bojkotta.
11,11%
1 röster
Ja, men det har inte med bojkott att göra.
11,11%
1 röster
I begränsad utsträckning.
0%
0 röster
Nej.
44,44%
4 röster
Jag bryr mig inte.
11,11%
1 röster
Vet ej.
0%
0 röster
Jag hade röstat på ett alternativ som inte finns med.
22,22%
2 röster
  • 1
  • 2
2023-05-27, 03:34
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Hej!

Reklam upptar väldigt mycket av min tid och energi. F-n vad bra jag är på att stå med händerna fulla när det är dags att hoppa förbi diverse spottar, men inte minst försöker jag (paradoxalt nog(?)) tvångsmässigt komma ihåg att bojkotta (eller åtminstone undvika) produkter och företag vars namn jag exponeras för.

Jag blir så trött.

- Åk runt med flygplan och lämna spår av de kemikalier som får mig att fatta mina beslut - som får mig att "välja" vilken j-vla hamburgare jag trycker i mig. Ni kan lika gärna göra det, ni har mig ändå i en liten ask.

(Jag är inte så insatt i konspirationsteorin jag slarvigt refererar till, och jag försöker nu göra en poäng av att erkänna det.)

- Jag är redo att ta emot direktreklam som ljudlöst droppar ner i mitt undermedvetna.

- Alltså istället för att uthärda poddare som via krystade (inte ett dugg ljudlösa) anekdoter ljuger om att de valt någon fullständigt underbar fondförvaltningstjänst.

- Som struts kanske jag kommer ett litet steg närmare lyckan.

Hur resonerar ni kring detta?
Citera
2023-05-27, 04:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Hur resonerar ni kring detta?
Att om man tycker reklam i poddar tar upp väldigt mycket av ens tid, och att man irriterar sig på det, så kanske man ska välja att betala för att slippa reklamen.
Citera
2023-05-27, 04:59
Medlem
CrackerPowers avatar
-
De få gångerna jag ser eller hör reklam online är minimalt och lätt att spola förbi.
Använd Brave browser och välj själv.
Citera
2023-05-27, 06:58
Medlem
Haajibs avatar
Tittade precis i min adblock app och ser att jag har blockat 54 232 ads bara i år på telefonen
Citera
2023-05-27, 14:07
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag hatar reklam. Det är svårt att spola förbi när man kör bil och tyvärr finns det inte alltid alternativ att betala för podden för att slippa reklam.

Är reklamen riktigt dålig brukar det bli bojkott av företaget.
Citera
2023-05-27, 23:15
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Att om man tycker reklam i poddar tar upp väldigt mycket av ens tid, och att man irriterar sig på det, så kanske man ska välja att betala för att slippa reklamen.

Hej!

Jag misslyckades helt att få fram det jag kände. Kanske borde ha lagt tråden i psykologiforumet istället.

Det där med poddreklamen var mest menat som en bild, men jag borde naturligtvis gett fler exempel. (Och hade jag betalat för premiumversionerna av alla poddar jag lyssnar på hade jag snart stått på ruinens brant. Tyvärr.)

Jag har funderat lite mer på saken nu och provar en lite annorlunda ingång: Jag skulle säga att jag känner mig som "skadat gods". Jag har redan exponerats för reklam större delen av mitt liv, en sekund här, sju sekunder där. Många bäckar små av intryck har blivit en flod. Jag tänker även på alla människor jag pratat med som har nämnt olika produkter för mig, till viss del för att de har varit påverkade av reklam.

Nu tänker jag att företagen lika hjärna kan lura mig, ta sig rakt in i huvudet på mig, utan att jag märker det. Så är det redan till stor del, tänker jag.

Det man inte vet om lider man inte av, det är nog det som är min hållning.

Men kanske är jag just nu överdrivet pessimistisk, det är jag nog i perioder, varför jag underskattar min förmåga att vara "källkritisk" och hålla mycket av skiten ute.

Väldigt mycket kommer jag ihåg att bojkotta, men när jag sedan går runt och känner mig duktig över det har jag nog garden nere, och låter mig påverkas av annat istället.

Jag går runt med en "klaustrofobisk känsla", uppenbarligen påverkad alldeles för mycket av detta, trots att jag försöker att bara ignorera det.
Citera
2023-05-27, 23:18
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
De få gångerna jag ser eller hör reklam online är minimalt och lätt att spola förbi.
Använd Brave browser och välj själv.

Tack för tipset! Jag sökte efter Brave browser och läste då, i all hast, på olika forum att den inte längre håller reklamsnuttar på youtube borta. Stämmer det?

Jag har Duckduckgo och en vanlig annonsblockerare som tidigare tog bort reklam på youtube, men nu inte gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Tittade precis i min adblock app och ser att jag har blockat 54 232 ads bara i år på telefonen

Vilken använder du?
Citera
2023-05-27, 23:23
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Tack för tipset! Jag sökte efter Brave browser och läste då, i all hast, på olika forum att den inte längre håller reklamsnuttar på youtube borta. Stämmer det?

Jag har Duckduckgo och en vanlig annonsblockerare som tidigare tog bort reklam på youtube, men nu inte gör det.

Vilken använder du?
-
Japp.
All reklam på YT är borta.
Du kan ställa in det hur du vill.
Citera
2023-05-28, 00:35
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Japp.
All reklam på YT är borta.
Du kan ställa in det hur du vill.

Okej, det låter ju riktigt bra. Då slipper jag den i alla fall. Stort tack för tipset.
Citera
2023-05-28, 00:39
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag hatar reklam. Det är svårt att spola förbi när man kör bil och tyvärr finns det inte alltid alternativ att betala för podden för att slippa reklam.

Är reklamen riktigt dålig brukar det bli bojkott av företaget.

Precis. Jag lyckas jämt och ständigt feltajma förbispolningen så att jag måste backa tillbaka för att inte missa det som kommer efteråt, och alltså ändå lyssna på en del av reklamen.

Sen blev trådstarten misslyckad, menade reklam generellt, och inte bara i poddar. Men för den sakens skull är jag (nog överdrivet) trött på detta.
Citera
2023-05-28, 00:50
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Precis. Jag lyckas jämt och ständigt feltajma förbispolningen så att jag måste backa tillbaka för att inte missa det som kommer efteråt, och alltså ändå lyssna på en del av reklamen.

Sen blev trådstarten misslyckad, menade reklam generellt, och inte bara i poddar. Men för den sakens skull är jag (nog överdrivet) trött på detta.

Man kan inte vara överdrivet trött på reklam. Jag kommer inte ihåg när det började men när OLW började med Fredagsmys reklamen så slutade jag köpa deras produkter. Mitt hat mot den är kanske inte proportionellig mot ett problem men det är en princip sak. Är reklamen dålig slutar jag köpa. Jag har aldrig börjat köpa en produk för att deras reklam har varit bra men har vid v flera tillfällen slutat köpa.
Citera
2023-05-28, 00:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Vilken normal person bryr sig ens om reklam idag? Måste vara svagbegåvade. Jag är i princip helt immun mot reklam, såvida inte Willys har extrapris på kött eller om Zalando säljer sneakers för 99kr.

Allt annat bara flyger förbi medvetandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in