Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Känner folk i Norge och är det den 17e maj, ja då åker folkdräkten fram. Kollar man Instagram så ser man fullt med tyskor som bär Kirndl (rätt stavning?) och många nationer verkar vara stolta över sin folkdräkt. Folkdräkterna brukar vara ruskigt snygga och en symbol för det nationella, rena motsatsen mot vårt nya multikulturella samhälle. Man blir varm i hjärtat när man ser det.
I Dalarna verkar det var halvt obligatorisk med folkdräkt på midsommar men i övriga Sverige så bär kvinnorna en vit klänning och mannen skjorta. Roligare än så blir det inte. Vad har hänt med den svenska folkdräkten? Är det för dyrt för Svensson? Är de obekväma? Anser folk att det är fult?
Själv anser jag att det är en klädsel som livar upp stämningen, bortom det tråkiga modet, ser elegant ut och värmer ens hjärta. Skulle du själv kunna tänka dig bära folkdräkt?
Folkdräkter förknippar jag stark med sverigedemokrater och zigenare. Två grupper som sällan överlappar varandra. Varför det? Jo:
SD pga att Jimmie med hustru bar blekingsk folkdräkt vid något riksdags-tjosan när SD kommit in i riksdagen 2010. Detta har fastnat i mitt minne eftersom det stack ut bland alla svarta kavajer och trista byxdressar.
Och resandefolket har man råkat se paraderandes i sina traditionella kläder: pråliga blusar med mer guld än Ceausescus palats, och jättekjolar som ser ut att väga mer än en Leopard Stridsvagn. Av nån anledning verkar främst kvinnor där ha folkdräkt, och männen har vanliga byxor och skjortor och ser ut som vilken banktjänsteman som helst???