2023-06-28, 17:37
Medlem
invandrar-leffes avatar
Att bära folkdräkt annat än i dalarna vid midsommar är inte pk och närmast att betraktas som rasistiskt.
Det svenska kulturarvet står i vägen för det multikulturella projektet som sverige är inne i men vad vet jag det kanske finns sammanhang där afrikaner, asiater eller htbqi++++ kan bära svensk folkdräkt utan att det anses opassande.
Citera
2023-06-28, 17:44
Avslutad
Vem har folkdräkt idag? Folkdräkt är något min mossiga gamla svenskalärarinna hade på skolavslutningen 1989.
Citera
2023-06-28, 17:47
Medlem
Svavelbryggas avatar
Tycker absolut män borde ha mer bollar på kläderna.
Citera
2023-06-29, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Känner folk i Norge och är det den 17e maj, ja då åker folkdräkten fram. Kollar man Instagram så ser man fullt med tyskor som bär Kirndl (rätt stavning?) och många nationer verkar vara stolta över sin folkdräkt. Folkdräkterna brukar vara ruskigt snygga och en symbol för det nationella, rena motsatsen mot vårt nya multikulturella samhälle. Man blir varm i hjärtat när man ser det.

I Dalarna verkar det var halvt obligatorisk med folkdräkt på midsommar men i övriga Sverige så bär kvinnorna en vit klänning och mannen skjorta. Roligare än så blir det inte. Vad har hänt med den svenska folkdräkten? Är det för dyrt för Svensson? Är de obekväma? Anser folk att det är fult?

Själv anser jag att det är en klädsel som livar upp stämningen, bortom det tråkiga modet, ser elegant ut och värmer ens hjärta. Skulle du själv kunna tänka dig bära folkdräkt?
Folkdräkter förknippar jag stark med sverigedemokrater och zigenare. Två grupper som sällan överlappar varandra. Varför det? Jo:

SD pga att Jimmie med hustru bar blekingsk folkdräkt vid något riksdags-tjosan när SD kommit in i riksdagen 2010. Detta har fastnat i mitt minne eftersom det stack ut bland alla svarta kavajer och trista byxdressar.

Och resandefolket har man råkat se paraderandes i sina traditionella kläder: pråliga blusar med mer guld än Ceausescus palats, och jättekjolar som ser ut att väga mer än en Leopard Stridsvagn. Av nån anledning verkar främst kvinnor där ha folkdräkt, och männen har vanliga byxor och skjortor och ser ut som vilken banktjänsteman som helst???
Citera
2023-06-29, 23:27
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyKissy
Det är fantastiskt med folkdräkt! En del av orsaken till att färre använder det är väl kanske att det är svårt att få tag i en riktig folkdräkt om man inte haft turen att ärva en? Tyget ska vara handvävt och den ska handsys och broderas. Det är inte bara att gå in i en affär och skaffa sig en liksom. Själv har jag förkläde, sjal, väska, skospännen och klänningstyg som jag fick som tonåring, men det är svårt att få någon som kan/vill sy upp den nuförtiden. Jättetråkigt.

Skulle inte förvåna mig om en del folkdräkter kastats i samband med bouppteckningarna.

Min gammormor i Jämtland hade en fin Jämtlandsdräkt, men vart den tog vägen efter hennes död, tycks ingen veta.
Citera
2023-06-29, 23:36
Medlem
Sveriges nya folkdräkt är väl Adidas?
Citera
2026-05-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabitch
Har sett en hel del folkdräkter på midsommarfirande ute på vischan. Har dock noterat att det verkar vara äldre och yngre - alltså typ boomers och Gen Z som bär folkdräkt, men detta är bara mina egna iakttagelser.

För att svara på dina frågor: ja, folkdräkt är sinnessjukt dyrt, finns väl typ 3 personer i hela Sverige som kan den konsten med alla sy-tekniker som behövs. Du måste absolut vara beredd att punga ut 15.000:- men det beror på kvalitén. Begagnade kostar mindre givetvis men kan fortfarande handla om några tusenlappar. Eftersom den används så sporadiskt kan man förstå varför det tar emot att lägga ut så mycket pengar, tyvärr. Hade gärna haft en själv men ekonomin är för tillfället begränsad, i framtiden hoppas jag kunna införskaffa en.

Nej de är inte obekväma, tvärtom skulle jag säga. Kan inte svara för de manliga plaggen dock.

Jag håller med dig, det hade varit roligt om man såg fler. Även utanför nationaldagar, inget fel att slänga på sig en vid dop, bröllop osv.
Men 5k för en kostym som används lika sällan som folkdräkt går hur bra som helst?

Vad jag märkt är att damernas folkdräkter är billigare än herrarnas, kanske för att de syr sina egna i större. Utsträckning än herrarna vilket skapar större utbud på beg marknaden

Användandet av folkdräkt verkar ha minskat de senaste 10 åren ganska ordentligt känns det som. Var mer av det förut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in