2023-05-27, 00:43
Medlem
KillenArCPs avatar
Känner folk i Norge och är det den 17e maj, ja då åker folkdräkten fram. Kollar man Instagram så ser man fullt med tyskor som bär Kirndl (rätt stavning?) och många nationer verkar vara stolta över sin folkdräkt. Folkdräkterna brukar vara ruskigt snygga och en symbol för det nationella, rena motsatsen mot vårt nya multikulturella samhälle. Man blir varm i hjärtat när man ser det.

I Dalarna verkar det var halvt obligatorisk med folkdräkt på midsommar men i övriga Sverige så bär kvinnorna en vit klänning och mannen skjorta. Roligare än så blir det inte. Vad har hänt med den svenska folkdräkten? Är det för dyrt för Svensson? Är de obekväma? Anser folk att det är fult?

Själv anser jag att det är en klädsel som livar upp stämningen, bortom det tråkiga modet, ser elegant ut och värmer ens hjärta. Skulle du själv kunna tänka dig bära folkdräkt?
Citera
2023-05-27, 01:11
Medlem
akutaccents avatar
Folkdräkt är ju att likställa med frack vad gäller högtidlig klädsel så jag säger inte emot.
Citera
2023-05-27, 01:18
Medlem
Norge har det som tradition, det har inte vi.
Citera
2023-05-27, 01:36
Medlem
Jag är från dalarna. Har sett folkdräkt på bröllop, begravning, midsommar och nationaldag. Tycker det är fint och högtidligt men inget jag skulle bara själv. Tror att det är ganska dyrt och inte riktigt min stil.
Citera
2023-05-27, 01:45
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Kirndl (rätt stavning?)
Menar du dirndl?
Citera
2023-05-27, 08:35
Medlem
Det är fantastiskt med folkdräkt! En del av orsaken till att färre använder det är väl kanske att det är svårt att få tag i en riktig folkdräkt om man inte haft turen att ärva en? Tyget ska vara handvävt och den ska handsys och broderas. Det är inte bara att gå in i en affär och skaffa sig en liksom. Själv har jag förkläde, sjal, väska, skospännen och klänningstyg som jag fick som tonåring, men det är svårt att få någon som kan/vill sy upp den nuförtiden. Jättetråkigt.
Citera
2023-05-27, 08:43
Avslutad
Citat:
Känner folk i Norge och är det den 17e maj, ja då åker folkdräkten fram. Kollar man Instagram så ser man fullt med tyskor som bär Kirndl (rätt stavning?) och många nationer verkar vara stolta över sin folkdräkt. Folkdräkterna brukar vara ruskigt snygga och en symbol för det nationella, rena motsatsen mot vårt nya multikulturella samhälle. Man blir varm i hjärtat när man ser det.

I Dalarna verkar det var halvt obligatorisk med folkdräkt på midsommar men i övriga Sverige så bär kvinnorna en vit klänning och mannen skjorta. Roligare än så blir det inte. Vad har hänt med den svenska folkdräkten? Är det för dyrt för Svensson? Är de obekväma? Anser folk att det är fult?

Själv anser jag att det är en klädsel som livar upp stämningen, bortom det tråkiga modet, ser elegant ut och värmer ens hjärta. Skulle du själv kunna tänka dig bära folkdräkt?

Här har du en video om grannlandet Lettland. Där de är stolta över sitt land,folk med sång folkdräkter och traditioner. Gammal ung alla är med under en hel vecka i hela landet.
I Sverige är den död mer eller mindre. Svenska politiker har ju struntat i sitt folk, ännu mer deras dräkter. Det hör ihop så att säga.

https://youtu.be/KQxNZUtcYWU
Senast redigerad av Honkenbonken 2023-05-27 kl. 08:48.
Citera
2023-05-27, 09:19
Medlem
triptykens avatar
Folkdräkt är ett hittepå plagg från slutet på 1800-talet när folk skulle lajva bönder. Den är svindyr, ful, och komplex att hålla efter. Man ser ut som Jimmie Åkesson eller en annan pedofil.

Så köp en sån alv-outfit från Butterix och sen ha den på dig under högtider och när nån frågar varför flippar du och skriker att dom ska hedra våra gemensamma traditioner och inte spotta på vår historiska folkdräkt
Citera
2023-06-04, 15:22
Medlem
Imriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Folkdräkt är ett hittepå plagg från slutet på 1800-talet när folk skulle lajva bönder. Den är svindyr, ful, och komplex att hålla efter. Man ser ut som Jimmie Åkesson eller en annan pedofil.

Så köp en sån alv-outfit från Butterix och sen ha den på dig under högtider och när nån frågar varför flippar du och skriker att dom ska hedra våra gemensamma traditioner och inte spotta på vår historiska folkdräkt

Sant, men alla plagg är väl "hittepå" om du ska vara stringent till resonemanget, och det är väl inget fel med det?
Citera
2023-06-10, 21:30
Medlem
Regeringsbildares avatar
Är väl mest Samerna, vissa delar av Dalarna och Hälsningland de främjar traditionen. Själv tycker jag folkdräkter med några få undantag är oerhört fula
Citera
2023-06-28, 12:08
Medlem
Cannabitchs avatar
Citat:

Har sett en hel del folkdräkter på midsommarfirande ute på vischan. Har dock noterat att det verkar vara äldre och yngre - alltså typ boomers och Gen Z som bär folkdräkt, men detta är bara mina egna iakttagelser.

För att svara på dina frågor: ja, folkdräkt är sinnessjukt dyrt, finns väl typ 3 personer i hela Sverige som kan den konsten med alla sy-tekniker som behövs. Du måste absolut vara beredd att punga ut 15.000:- men det beror på kvalitén. Begagnade kostar mindre givetvis men kan fortfarande handla om några tusenlappar. Eftersom den används så sporadiskt kan man förstå varför det tar emot att lägga ut så mycket pengar, tyvärr. Hade gärna haft en själv men ekonomin är för tillfället begränsad, i framtiden hoppas jag kunna införskaffa en.

Nej de är inte obekväma, tvärtom skulle jag säga. Kan inte svara för de manliga plaggen dock.

Jag håller med dig, det hade varit roligt om man såg fler. Även utanför nationaldagar, inget fel att slänga på sig en vid dop, bröllop osv.
Citera
2023-06-28, 15:15
Medlem
döds stöter blir nog när negrerna på allsång på skansen kommer ikläd den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem