2023-05-26, 20:10
Medlem
18-årige Simon Samson Mengesha, 17-årige Zakaria Aissaoui, 16-årige Hassan Omar Ithyla, 17-årige Youssef Ramadan Khairi Khalafalla och 16-årige Imadeldin Lille har åtalats för grovt vapenbrott.

De fem blev påkomna i samband med att de rökte cannabis i ett källarförråd på Osbyringen i Rinkeby. När polisen kontrollerade förrådet närmare påträffades en skarpladdad pistol av märke Zastava i kaliber 7,62 mm gömd inne i ett bildäck i förrådet.

För att försäkra sig om att de inte skulle kunna skylla på varandra eller låtsas vara omedvetna om vapnet har de fem haft vänligheten och hjälpt åklagaren genom att med sina mobiltelefoner dokumentera hur de hanterar vapnet på olika platser vid upprepade tillfällen.

Flera av de åtalade ingick i en större grupp ungdomar, varav flera minderåriga, som under förra året dömdes för bland annat grov misshandel sedan de i grupp sökt upp och slagit ner personer i närområdet.

Det förekommer även en diffus notering om att två av de åtalade uppehållit sig vid ett känt tillhåll för nätverkskriminella personer i Upplands-Bro.

Är det någon som vet mer om de inblandade?

Solna tingsrätt:
Citera
2023-05-26, 23:23
Medlem
Hahahaha såhär många som åker fast för en pistol måste vara rekord😂 Om dem inte hade haft bilder hade de kunnat klara sig utan åtal iallafall de som inte har dna på vapnet tror inte nån hade de alla använde handskar iallafall. Dem här små pojkarna leker balla jag hoppas nästan nån sprejjar med ak mot dem så dem förstår o slutar med de här livet dem kmr fortsätta bara efter det här. Nya kontakter i LVU för dem utöka sitt kontaktnät och kriminella vanor. Sverige i ett nötskal.
Citera
2023-05-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Hahahaha såhär många som åker fast för en pistol måste vara rekord😂 Om dem inte hade haft bilder hade de kunnat klara sig utan åtal iallafall de som inte har dna på vapnet tror inte nån hade de alla använde handskar iallafall. Dem här små pojkarna leker balla jag hoppas nästan nån sprejjar med ak mot dem så dem förstår o slutar med de här livet dem kmr fortsätta bara efter det här. Nya kontakter i LVU för dem utöka sitt kontaktnät och kriminella vanor. Sverige i ett nötskal.

Ungdomar springer runt med och delar på skjutvapen i allt högre utsträckning. Angående att fem åker dit för ett vapen skrev jag exempelvis om detta nyligen:
(FB) Skolungdomar pistolhotade familj som inte ville sälja knark, Stockholm, 2023-05-24

Tendensen är oroväckande, dels eftersom den illustrerar hur gärna unga med kriminella attityder skaffar vapen i den mån att de går ihop för att skaffa pistoler, dels då vapen därigenom finns närmare tillhands för unga utan konsekvenstänk som i rus, sus och dus kan tänkas använda dem om de känner sig kränkta.
Citera
2023-05-27, 11:13
Medlem
Bebblischs avatar
Varför ser man det egentligen så ofta i FUP:ar folk som poserar med skjutvapen och tydligt visar ansiktet och tar hundratalet såna bilder? Vad är syftet och vem skickar dom till? Sina fiender eller vänner?
Citera
2023-05-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
Varför ser man det egentligen så ofta i FUP:ar folk som poserar med skjutvapen och tydligt visar ansiktet och tar hundratalet såna bilder? Vad är syftet och vem skickar dom till? Sina fiender eller vänner?

Det är ett subkulturellt beteende. Unga som identifierar sig som kriminella anser det vara coolt och att de bör posera med vapen, kontanter, etc. för att bekräfta och framhävda sin identitet. Det är egentligen inte helt olikt hur hårdrockare åtminstone en gång i tiden ville demonstrera sin identitet genom att ha långt hår. Att detta är betydligt värre och farligare behöver jag knappast påpeka. Däremot hjälper det positivt nog polisen i många fall eftersom unga idioter sätter dit sig själva hela tiden.

Kriminella ungdomar är inte primärt intresserade av pengar, även om det är en viktigt aspekt. De vill få ”respekt”. De vill synas, höras och känna makt över andra i den direkta omgivningen. De frodas på andras rädsla. Varför vara kriminell om inte andra vet om att du är kriminell om därmed inte kan uppnå allt det där?

Därför vill de göra som sina förebilder: Posera med vapen och pengar. De ligger i pojkrummen med tindrande ögon och fantiserar om att ”någon gång kanske jag också kan goa en av mina bästa vänner så han blir skjuten i huvudet”. Medan andra unga sparar ihop till exempelvis en spelkonsol eller en resa någonstans skrapar dessa ihop pengar till en pistol. De har en romantiserad bild av det kriminella livet och de flesta är så misslyckade i övrigt att de inte ser någon alternativ framtid de skulle kunna nöja sig med. Hellre då skada och förstöra - och posera.
Citera
2023-05-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är ett subkulturellt beteende. Unga som identifierar sig som kriminella anser det vara coolt och att de bör posera med vapen, kontanter, etc. för att bekräfta och framhävda sin identitet. Det är egentligen inte helt olikt hur hårdrockare åtminstone en gång i tiden ville demonstrera sin identitet genom att ha långt hår. Att detta är betydligt värre och farligare behöver jag knappast påpeka. Däremot hjälper det positivt nog polisen i många fall eftersom unga idioter sätter dit sig själva hela tiden.

Kriminella ungdomar är inte primärt intresserade av pengar, även om det är en viktigt aspekt. De vill få ”respekt”. De vill synas, höras och känna makt över andra i den direkta omgivningen. De frodas på andras rädsla. Varför vara kriminell om inte andra vet om att du är kriminell om därmed inte kan uppnå allt det där?

Därför vill de göra som sina förebilder: Posera med vapen och pengar. De ligger i pojkrummen med tindrande ögon och fantiserar om att ”någon gång kanske jag också kan goa en av mina bästa vänner så han blir skjuten i huvudet”. Medan andra unga sparar ihop till exempelvis en spelkonsol eller en resa någonstans skrapar dessa ihop pengar till en pistol. De har en romantiserad bild av det kriminella livet och de flesta är så misslyckade i övrigt att de inte ser någon alternativ framtid de skulle kunna nöja sig med. Hellre då skada och förstöra - och posera.

Shit Stefan inte ofta man ser dig vara så personlig här på Flashback det här blev nästan ett Olof Palme liknande tal som du skrev här
Citera
2023-05-28, 11:11
Medlem
Bebblischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Det fetade Men du har så rätt i det hela, att pengar tycks spela mindre roll än imagen som kriminell och farlig (så många som är panka och lever luffigt och pundigt bortanför sina dyra kepsar och jackor). Mycket har så klart att göra med utanförskap och brist på vettiga förebilder, och som många kriminella och ex-kriminella säger, att det är "trendigt". Man ska vara en shooter, man ska vara en mördare, man ska vara en "100-gubbe". Det är mycket sorgligt att vi ser så många unga som strävar efter detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in