• 1
  • 2
2023-05-26, 15:58
Medlem
Det är ett företag som är skyldigt mig pengar, tänker inte gå in med detaljer varför och vad som hände, men jag skickade ett betalningsföreläggande mot detta företag. Tog tre månader för Kronofogden att helt plötsligt höra av sig till mig och kräva komplettering som jag inte begriper. Det står så här: - Inkom med den dom ni hänvisar till i kapitalgrunden. Då den direkt kan vara direkt verkställande.
Fattar ingenting av detta trams, vad är det dom vill egentligen?
Citera
2023-05-26, 16:10
Medlem
HVIT.s avatar
Varför fråga här? Ring Kronofogden och fråga för bövelen!
Citera
2023-05-26, 16:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Kanske bara blivit någon miss. Använde du Kfms lathund?
Citera
2023-05-26, 16:34
Medlem
Ja inkom med dombeslut?

Hör av dig till kronis, om du har frågor i övrigt.
Citera
2023-05-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Ja inkom med dombeslut?

Hör av dig till kronis, om du har frågor i övrigt.
Vilket dombeslut? Dom är bara skyldiga mig pengar, har inte vänt mig till domen eller något liknande.
Citera
2023-05-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Vilket dombeslut? Dom är bara skyldiga mig pengar, har inte vänt mig till domen eller något liknande.

Nä men de är det de efterfrågar. Då får du vända dig till kronkalle
Citera
2023-05-27, 07:07
Medlem
Företaget har bestridit din fordran - de tycker inte de är skyldiga.
Kronofogden driver in din fordran om du kan visa att det finns ett domslut. Det är de frågar efter.

Du behöver stämma företaget. Domstolen bestämmer hur stor din fordran är. När domslutet är klart kan du sedan kontakta kronofogden igen.
Citera
2023-05-27, 07:38
Medlem
Sonny00s avatar
Man kan ju tycka att Kronofogden borde ha skrivit att företaget har bestridit TS krav. Då hade det varit tydligare.
Citera
2023-05-27, 07:57
Medlem
Eftersom du inte går in i detalj kring din ansökan om föreläggande så vet jag inte exakt men här är alternativen i ditt fall:

A Om du i ansökan om betalningsföreläggande skrev att du vunnit i rätten, så hänvisar de till den domen som de alltså vill ha en kopia på. Anledningen till det är att de då inte måste fråga gäldenären hur denne ställer sig till skulden. Skulden är då alltså redan fastställd.

B Om inte A, så har gäldenären helt enkelt bestridit och kronofogden säger nu att ärendet är avslutat men att du ska återkomma ifall du tar det till domstol och vinner. Och om du gör det, skicka kopia på domen (se A)
Citera
2023-05-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Det är ett företag som är skyldigt mig pengar, tänker inte gå in med detaljer varför och vad som hände, men jag skickade ett betalningsföreläggande mot detta företag. Tog tre månader för Kronofogden att helt plötsligt höra av sig till mig och kräva komplettering som jag inte begriper. Det står så här: - Inkom med den dom ni hänvisar till i kapitalgrunden. Då den direkt kan vara direkt verkställande.
Fattar ingenting av detta trams, vad är det dom vill egentligen?

Det är bara att följa den uppmaning ni erhållit. Har ärendet passerat domstol så har exekutionstitel utfärdats.
Citera
2023-05-28, 22:37
Medlem
Antingen har du har skrivit något i ansökan som gör att kfm uppfattar att det finns en dom med ett domslut som ger dig rätt till kapitalbeloppet. Alternativ har du använt fel blanket.

Laga kraft vunnen dom är en exekutionstitel som ska verkställas direkt av kfm. (Obs, en icke laga kraft vunnen dom kan verkställas om vissa villkor är uppfyllda se utsökningsbalken 3 kap.)

Ansöker du om betalningsföreläggande och svarande bestrider fordran är du tvungen att vända dig till domstol för att få fordran fastställd. Skulle du vinna så får du en exekutionstitel.

Kontakt handläggaren hos kfm.
Citera
2024-10-30, 10:30
Även om det är gammalt men bestrider företaget ditt krav så får du vända dig till en domstol. Antingen AD eller vanlig tingsrätt och betala 2500:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in