2025-05-04, 14:24
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. Neu-5G orsakar bl.a. cancer och autoimmuna sjukdomar. Om du bara planerar att leva i 10-20 år till så spelar det ingen roll, du kan äta vad du vill i princip men om du vill leva längre än ex. inuiter (som oavsett vad Joe Rogan säger INTE lever långa liv) så bör du undvika Neu-5G.
Det är knappast den enda substansen som ger inflammation i kroppen.
Och det är bara en teoretisk förklaring kring att rött kött skulle orsaka cancer.
Personligen tror jag att det är salt som är problemet.
För annars skulle ju behandlat kött vara bättre än obehandlat eller hur?
Senast redigerad av Slackoff 2025-05-04 kl. 14:30.
Citera
2025-10-03, 18:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
För nåt år sedan sänkte Livsmedelsverket mängden rekommenderat rött kött till som mest 350 gram i veckan.

EAT-Lancet-kommissionens senaste rapport föreslår att konsumtionen av rött kött bör minska till i snitt 100 gram i veckan, för hälsans och miljöns skull.

svt.se
Citera
2025-10-03, 21:22
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag äter kött varje dag, nöt eller gris varierar från dag till dag.
Entrecoté, biff, nötfärs, karré, kotlett, filé osv. (ej korv) ca 100-250g per dag.
Någon gång ibland även kyckling men mer sällan.
Köttet tillagas väl och är sällan blodigt.
Ofta lokalt producerat och alltid svenskt.

Tänker inte i första hand på om det är bra kalorimässigt utan mer på vad de innehåller i övrigt och hur kroppen processar köttet.
Det innehåller ju protein och annat som är bra att få i sig men vad tror ni annars.

Så vad tror ni, kan det vara ohälsosamt att äta kött så här ofta i jämförelse med annan vanlig mat?

Hur mycket kött äter ni andra?
Du kan äta endast kött utan problem.
Citera
2025-10-03, 21:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
För nåt år sedan sänkte Livsmedelsverket mängden rekommenderat rött kött till som mest 350 gram i veckan.

EAT-Lancet-kommissionens senaste rapport föreslår att konsumtionen av rött kött bör minska till i snitt 100 gram i veckan, för hälsans och miljöns skull.

svt.se

Det är ju sjukt lite. Som barn åt vi nog 300 gram kött i veckan. Men då fanns det mer hjärt- kärlsjukdomar. Men mycket av det kom av faktiskt dåliga motionsvanor och rökning. Man undrar hur mycket är hälsoskäl och hur mycket är ekologiska skäl. Och kanske också att man är rädd att köttproduktionen ska ta över spannmål och ärter som kan gå direkt till människan. Via djuret får man bara 10 % kvar. Kanske tänker de på krig och en minskad import.
Citera
2025-10-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är ju sjukt lite. Som barn åt vi nog 300 gram kött i veckan. Men då fanns det mer hjärt- kärlsjukdomar. Men mycket av det kom av faktiskt dåliga motionsvanor och rökning. Man undrar hur mycket är hälsoskäl och hur mycket är ekologiska skäl. Och kanske också att man är rädd att köttproduktionen ska ta över spannmål och ärter som kan gå direkt till människan. Via djuret får man bara 10 % kvar. Kanske tänker de på krig och en minskad import.

Det är galet med tanke på att forskningen säger att carnivore är det människans kropp är designad för. Vi har alltid ätit kött på vintern och det finns folkslag i kalla klimat som har endast levt på fisk året runt. De hade Knappt några sjukdomar då som tex cancer eller hål i tänderna.
I Sverige så rekommenderar vi fullkorn och bönor till folket som absolut är negativt och man ger rådet till människor med diabetes att äta kolhydrater. Det är faktiskt så att människor som jobbar med diabetes måste rekommendera kolhydrater även om de vet hur fel det är. Kolhydrater får en diabetiker att få högre blodsocker och då krävs medicin eller så riskerar de att bli blinda eller amputation av fötter.

Det är en galen värld vi velar i när bra mat inte rekommenderas. Inför man höjd moms på kött kommer vi få ett samhälle där de rikare kommer ha bättre hälsa. Med tiden blir det som förr i tiden.
Istället skulle fler kunna bli bönder då vi skulle kunna ha fler djur i Sverige.
Det är mindre näring i spannmål och all näring tas inte heller upp. Så med denna kost kommer vi äta mer och det gynnar ju inte klimatet samtidigt som vi kommer bli ännu sjukare och överviktiga.
Citera
2025-10-04, 09:44
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
På lång sikt så ökar era risker för tarmcancer rejält om du äter kött väldigt ofta.
Citera
2025-10-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
På lång sikt så ökar era risker för tarmcancer rejält om du äter kött väldigt ofta.

Fel. Risken med mycket rött kött är att man får bättre hälsa och ett bra liv. Kött är naturligt och man översätter inte kött eftersom det är det som kroppen känner igen väldigt bra. Har du inte testat så ät bara kött och fett av bra kvalitet så ser du hur lite du kan äta på en dag. Det skulle ge många ett wake up call skulle jag tro.

Nu vet jag inte vad du vill att jag som hälsosam skulle äta istället för kött. Men jag undrar om det är lika hälsosamt för min kropp. Både du och jag har levt i skogen i en miljon år och överlevt på kött.
Citera
2025-10-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

svt.se

Det här är bara propaganda för att "rädda miljön". Vem tror något annat? Tror man att det ska vara så pass farligt bör man köpa skor med kardborreband.

De kommer alltid spela på folks rädsla.
Citera
2025-10-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det här är bara propaganda för att "rädda miljön". Vem tror något annat? Tror man att det ska vara så pass farligt bör man köpa skor med kardborreband.

De kommer alltid spela på folks rädsla.

Så är det såklart men folk går tyvärr på det också. Många i min närhet har dragit ner på köttkonsumtionen kraftigt och man noterar hur de oftare blir sjuka och deppiga p.g.a. näringsbrist. Kvinnor får ofta dåliga järnvärden och har svårt att bli gravida men det är väl kanske en del av klimatrörelsen att vi ska få färre barn.
Citera
2025-10-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Så är det såklart men folk går tyvärr på det också. Många i min närhet har dragit ner på köttkonsumtionen kraftigt och man noterar hur de oftare blir sjuka och deppiga p.g.a. näringsbrist. Kvinnor får ofta dåliga järnvärden och har svårt att bli gravida men det är väl kanske en del av klimatrörelsen att vi ska få färre barn.

Fattar den.

Jag väntar fortfarande på att de ska kunna påvisa vad det är för ämnen i kött som helt plötsligt ger cancer. Folk måste börja ifrågasätta. Det är för enkelt att säga "rött kött ger cancer" och det uppdagas än mer i samband med klimathysterin.

Jag kommer inte köpa detta alls förrän de själva skjuter en älg och gör studier på det köttet. Kött som inte innehåller något tillsatt. Men det kommer ju aldrig ske... för det är det bästa du kan äta.
Citera
2025-10-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fattar den.

Jag väntar fortfarande på att de ska kunna påvisa vad det är för ämnen i kött som helt plötsligt ger cancer. Folk måste börja ifrågasätta. Det är för enkelt att säga "rött kött ger cancer" och det uppdagas än mer i samband med klimathysterin.

Jag kommer inte köpa detta alls förrän de själva skjuter en älg och gör studier på det köttet. Kött som inte innehåller något tillsatt. Men det kommer ju aldrig ske... för det är det bästa du kan äta.

Det tråkiga är att Netflix gör dokumentärer om bägge läger. Jag såg en informativ dokumentär från Netflix nyligen om hur bra kött är och den var verkligen underbyggd med riktig forskning och kanonbra.

Sen gjorde de en dokumentär i flera delar om Veganer och hur bra den kosten var. Men allt var bara lösa påståenden från "experter" utan någon fakta eller forskning. De lät många tvillingpar äta olika dieter och det hela var så uselt framfört. Sen drog de slutsatser att Vegan var kanon. Haha.
Men det är likadant i alla dokumentärer om just veganer. Väldigt konstigt men det säger ju mycket om hur kass den kosten är och att det inte går att göra en dokumentär om det med fakta.
Citera
2025-10-16, 06:27
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Fel. Risken med mycket rött kött är att man får bättre hälsa och ett bra liv. Kött är naturligt och man översätter inte kött eftersom det är det som kroppen känner igen väldigt bra. Har du inte testat så ät bara kött och fett av bra kvalitet så ser du hur lite du kan äta på en dag. Det skulle ge många ett wake up call skulle jag tro.

Nu vet jag inte vad du vill att jag som hälsosam skulle äta istället för kött. Men jag undrar om det är lika hälsosamt för min kropp. Både du och jag har levt i skogen i en miljon år och överlevt på kött.

Att något är ”naturligt” säger inget om riskerna. Vi dog förr långt innan tarmcancer ens hann utvecklas, så evolution är inget friskintyg.

Forskningen är tydlig: hög konsumtion av rött kött ökar risken för kolorektalcancer över tid. Det handlar inte om vad du tror, utan om vad som faktiskt går att mäta i stora befolkningsstudier.

Att du själv mår bra nu säger inget om långtidseffekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in