• 1
  • 2
2023-05-26, 14:07
Medlem
aina08s avatar
Jag äter kött varje dag, nöt eller gris varierar från dag till dag.
Entrecoté, biff, nötfärs, karré, kotlett, filé osv. (ej korv) ca 100-250g per dag.
Någon gång ibland även kyckling men mer sällan.
Köttet tillagas väl och är sällan blodigt.
Ofta lokalt producerat och alltid svenskt.

Tänker inte i första hand på om det är bra kalorimässigt utan mer på vad de innehåller i övrigt och hur kroppen processar köttet.
Det innehåller ju protein och annat som är bra att få i sig men vad tror ni annars.

Så vad tror ni, kan det vara ohälsosamt att äta kött så här ofta i jämförelse med annan vanlig mat?

Hur mycket kött äter ni andra?
Senast redigerad av aina08 2023-05-26 kl. 14:29.
Citera
2023-05-26, 14:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så vad tror ni, kan det vara ohälsosamt att äta kött så här ofta i jämförelse med annan vanlig mat?
Det är väl mer än känt att det medför risker.
Den som äter rött kött (nöt-, gris- och lammkött) löper en ökad risk att dö i cancer och hjärt- kärlsjukdomar. Det slår amerikanska forskare vid Harvard-universitetet fast i en jättestudie där 121 000 män och kvinnor ingått.
https://www.cancerfonden.se/nyhet/ty...ott-och-cancer
Citat:
Hur mycket kött äter ni andra?
Massor. Speciellt nöt står ofta på min meny.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-05-26 kl. 14:19.
Citera
2023-05-26, 14:18
Medlem
Den enda egentliga risken är njursten och eventuellt matförgiftning, ifall köttet skulle vara dåligt.

Kött orsakar inte cancer. Däremot tillväxthormoner och diverse antibiotika som sprutas in i djuren kan vara cancerframkallande. Därför ska man inte köpa dåligt kött från Danska Djurindustrier.
Citera
2023-05-26, 14:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Den enda egentliga risken är njursten och eventuellt matförgiftning, ifall köttet skulle vara dåligt.

Kött orsakar inte cancer. Däremot tillväxthormoner och diverse antibiotika som sprutas in i djuren kan vara cancerframkallande. Därför ska man inte köpa dåligt kött från Danska Djurindustrier.
Du kanske såg att jag länkade till en studie som säger tvärt emot?
Citera
2023-05-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du kanske såg att jag länkade till en studie som säger tvärt emot?

Hur skulle antibiotika vara cancerframkallande?

Studien är missvisande eftersom den inte (edit: ) särskiljer industriproducerat kött. Studier som dessa får det att verka som att kött per se är dåligt, vilket inte är sant.
Senast redigerad av Karlssonss374 2023-05-26 kl. 14:26.
Citera
2023-05-26, 14:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Studien är missvisande eftersom den inte tar med industriproducerat kött. Studier som dessa får det att verka som att kött per se är dåligt, vilket inte är sant.
Eftersom den INTE tar med processat kött?

Studien verkar visa att processat kött är farligast, men även att annat kött kan orsaka cancer,
Studien publiceras i dag i tidskriften Archives of Internal Medicine. Där bekräftas att bearbetat rött kött – som korv, skinka och pastejer – är allra farligast att äta.

– Det gäller framför allt tjocktarmscancer. Även prostatacancer kan påverkas av köttintaget men inte alls i samma utsträckning, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi på Karolinska Institutet, när Cancerfonden ringer upp.
Länk som ovan.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-05-26 kl. 14:26.
Citera
2023-05-26, 14:26
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är väl mer än känt att det medför risker.
Den som äter rött kött (nöt-, gris- och lammkött) löper en ökad risk att dö i cancer och hjärt- kärlsjukdomar. Det slår amerikanska forskare vid Harvard-universitetet fast i en jättestudie där 121 000 män och kvinnor ingått.
https://www.cancerfonden.se/nyhet/ty...ott-och-cancer
Massor. Speciellt nöt står ofta på min meny.
Är intressant de där. Här är ju ett område som forskning ofta visar lite olika (vad jag fått för mig i alla fall). Och sen handlar de väl ofta om mängden.
Citat:

Köper alltid lokalt eller i alla fall Svenskt kött. (skrev in de i mitt inlägg)
Är bara om man äter ute på restaurang som man har svårt att ha koll på var köttet kommer ifrån.
Alla borde köpa svenskt kött så skulle vi inte importera så mycket skitkött utifrån, och priset på det lokala kunde gå ner. Men folk lockas ju så klart av lägre priser på tex dansk fläskfilé.
Citera
2023-05-26, 14:34
Medlem
Citat:
Är intressant de där. Här är ju ett område som forskning ofta visar lite olika (vad jag fått för mig i alla fall). Och sen handlar de väl ofta om mängden.

Köper alltid lokalt eller i alla fall Svenskt kött. (skrev in de i mitt inlägg)
Är bara om man äter ute på restaurang som man har svårt att ha koll på var köttet kommer ifrån.
Alla borde köpa svenskt kött så skulle vi inte importera så mycket skitkött utifrån, och priset på det lokala kunde gå ner. Men folk lockas ju så klart av lägre priser på tex dansk fläskfilé.

Ja, det stämmer att många köper danskt kött för att det är billigare. Om fler hade köpt kött från svenska gårdar med gräsbetande djur, hade nog cancerfrekvensen gått ner ganska radikalt. Tumregeln är att undvika processat kött. Sen kan man få cancer ändå, med det betyder inte att det beror på ens intag av kött. Tänk såhär: Varför skulle vi få cancer av kött? Det är ju mat, som vi är kapabla att äta och som innehåller mängder av de ämnen våra kroppar behöver.
Citera
2023-05-26, 15:30
Medlem
Som jag fattat det är det främst processat kött som är dåligt men i viss mån allt rött kött. Men det är liksom inte jättestora riskökningar.
Citera
2023-05-26, 15:44
Medlem
Livsmedelsverket rekommenderar max 500 g rött kött per vecka. Cancerfonden har samma budskap. Det räcker för mig. Kör inga hemsnickrade teorier.
Citera
2023-05-26, 15:51
Medlem
Det är bara trams att rött kött skulle vara farligt. Det är nitrit som finns i processat kött som är farligt. Även det svarta när man bränner köttet.
Citera
2023-05-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kon-troll
Det är bara trams att rött kött skulle vara farligt. Det är nitrit som finns i processat kött som är farligt. Även det svarta när man bränner köttet.
Och det har Livsmedelsverket och Cancerfonden inte tänkt på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in