2023-05-25, 21:33
Medlem
Hej,

det här med att få kulturarbetare att jobba gratis har jag aldrig riktigt förstått och det är enormt sorgligt. För tolv år sedan, så brann jag verkligen för underhållningsarbete. Jag fann massa jobb som var utan lön. Resten runt i Sverige och jobbade gratis.

Jag gick även med i olika workshop och vid ett tillfälle så fick jag kontakt med en man som kom ifrån en teatergrupp och ville ge mig en roll i en av hans föreställningar. Jag hade alltid fått komplimang för min teater insats på scen. Eftersom jag var så ung, så tackade jag, ja. Trots det rörde sig om gratis arbete.

Det var år 2015. Det absoluta sista gången som satt stopp för min stora kärlek för teatern. Det berodde på att han ville att vi alla (unga) skådespelare skulle i första hand (som sagt) jobba helt gratis. Men också även arbeta som kock och med fastighetsskötsel arbete. Eftersom det var ett stort trädgård på bakgården. Det ersättning vi fick, var mat, resa (till teater och hemfärden) och logi.

Jag känner mig enormt dum efteråt som gick med på alla dessa gratis arbeten.

Hade det varit en mer rättvisare värld/samhälle. Så hade jag kanske idag jobbat med det som jag egentligen innerst inne älskar. Min kärlek och intresse har väl inte helt tagit stopp. Det finns kvar i min själ, bara att det handlar om min realism och rationalitet som mest tagit över. Att det inte finns någon möjlighet med försörjning.

Varför finns det inget kollektivavtal eller dylikt för teater/film. Varför är det en massa gratis arbeten överallt?

Man kan även se en massa stora Facebookgruppen där man söker ''Skådespelare''. Och det är en massa annonser hela tiden och många annonser/jobb är: ''Det finns inget arvode''.

Varför är det så inom teater och film? Är det för att samhället i själva verket tycker att det är inget arbete som tillför för samhället och därför har man låtit folket ta över och låtit bli att tänka på kollektivavtal och överhuvudtaget slutat bry sig om det sökes gratis arbetskraft eller inte.

För det skulle väl inte se likadant ut, om man öppnade en restaurang och sökte gratis arbetskraft. Även om det sker, förmodligen.

Är det endast såhär i Sverige eller ser det ut såhär överallt i världen. I U.S.A också?

Jag har märkt att jag egentligen mår dåligt och gör inte det jag älskar. Utan gör bara det som samhället vill att jag skall göra. Jag har tvingats in i det akademiska. Så jag jobbar och gör bara det som jag skulle tycka om att göra, men älskar, det gör jag inte. Jag bara tagit det jobb, som kan kännas lite intressant att syssla med. Men i själva verket, tar jag bara det för att det är försörjande.
Senast redigerad av Dukater 2023-05-25 kl. 21:57.
Citera
2023-05-25, 21:39
Medlem
Vilken patetisk stackare du är.

Min dröm är att spela i NHL, men jag är inte bra nog. Inte ens i helvete nära. Detsamma gäller för dig också.

Jag kanske ska grina över att det "satte stopp för min stora kärlek till hockeyn "
Citera
2023-05-25, 21:41
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Dessa gratisjobb finns ju bara för att personer som du existerar i massor. Naiva och egocentriska ungdomar med stora drömmar om att en dag få komma till Broadway med fjäderboa runt halsen.
Citera
2023-05-25, 21:42
Medlem
Sonny00s avatar
Största anledningen är väl att antalet personer som vill jobba inom film och teater är mycket högre än antalet avlönade tjänster. Därför accepterar många att jobba gratis bara för att få in en fot i branschen.

Film och teater ses väl rent allmänt som en rolig och intressant bransch att jobba i. Det är inte många som skulle jobba gratis inom mitt yrke (kontorsvaktmästare).

P.S
Underhållsarbete är inte samma sak som underhållningsarbete.
Senast redigerad av Sonny00 2023-05-25 kl. 21:47.
Citera
2023-05-25, 21:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hade det varit en mer rättvisare värld/samhälle.
Det är väl rättvist att du får den betalning du är värd?
Om det kryllar av folk för ett enkelt jobb blir lönen låg.
Tycker du det är orättvist?
Lönen sätts i frivillig samverkan mellan arbetsgivare och -tagare.
Det är rättvist.
Citera
2023-05-25, 21:44
Bannlyst
Det var nog bättre förr när minsta biroll togs om hand av någon som hade utbildats vid någon av scenskolorna. Att gå in och sätta sig på en buss i inledningen av en film anförtroddes ingen mindre än Henrik S Järrel som för övrigt var son till Stig Järrel.
Citera
2023-05-25, 21:45
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varför är det så inom teater och film?
Dels därför att det oftast är små budgetar inblandade samt helt enkelt därför att det går alldeles utmärkt att hitta folk som ställer upp att jobba gratis. Människor som vill komma någon vart kommer alltid att ställa upp på gratisjobb inom arbeten som är svåra att få, skådespelare, musiker, mm.
Citera
2023-05-25, 21:45
Medlem
ManSomKans avatar
För att folk hellre betalar för sin bostad, räkningar och mat.
Citera
2023-05-25, 21:48
Medlem
En hobby är inget arbete, varför ska du ha betalt? Skaffa dig ett riktigt yrke och gör rätt för dig istället för att försöka parasitera på skettebetalarna. Har aldrig förstått konstnärer som duttar och grejar och tror att de ska ha betalt för skiten. Ni irriterar bara folket.
Citera
2023-05-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

det här med att få kulturarbetare att jobba gratis har jag aldrig riktigt förstått och det är enormt sorgligt. För tolv år sedan, så brann jag verkligen för underhållsarbete. Jag fann massa jobb som var utan lön. Resten runt i Sverige och jobbade gratis.

Jag gick även med i olika workshop och vid ett tillfälle så fick jag kontakt med en man som kom ifrån en teatergrupp och ville ge mig en roll i en av hans föreställningar. Jag hade alltid fått komplimang för min teater insats på scen. Eftersom jag var så ung, så tackade jag, ja. Trots det rörde sig om gratis arbete.

Det var år 2015. Det absoluta sista gången som satt stopp för min stora kärlek för teatern. Det berodde på att han ville att vi alla (unga) skådespelare skulle i första hand (som sagt) jobba helt gratis. Men också även arbeta som kock och med fastighetsskötsel arbete. Eftersom det var ett stort trädgård på bakgården. Det ersättning vi fick, var mat, resa (till teater och hemfärden) och logi.

Jag känner mig enormt dum efteråt som gick med på alla dessa gratis arbeten.

Hade det varit en mer rättvisare värld/samhälle. Så hade jag kanske idag jobbat med det som jag egentligen innerst inne älskar. Min kärlek och intresse har väl inte helt tagit stopp. Det finns kvar i min själ, bara att det handlar om min realism och rationalitet som mest tagit över. Att det inte finns någon möjlighet med försörjning.

Varför finns det inget kollektivavtal eller dylikt för teater/film. Varför är det en massa gratis arbeten överallt?

Man kan även se en massa stora Facebookgruppen där man söker ''Skådespelare''. Och det är en massa annonser hela tiden och många annonser/jobb är: ''Det finns inget arvode''.

Varför är det så inom teater och film? Är det för att samhället i själva verket tycker att det är inget arbete som tillför för samhället och därför har man låtit folket ta över och låtit bli att tänka på kollektivavtal och överhuvudtaget slutat bry sig om det sökes gratis arbetskraft eller inte.

För det skulle väl inte se likadant ut, om man öppnade en restaurang och sökte gratis arbetskraft. Även om det sker, förmodligen.

Är det endast såhär i Sverige eller ser det ut såhär överallt i världen. I U.S.A också?

Jag har märkt att jag egentligen mår dåligt och gör inte det jag älskar. Utan gör bara det som samhället vill att jag skall göra. Jag har tvingats in i det akademiska. Så jag jobbar och gör bara det som jag skulle tycka om att göra, men älskar, det gör jag inte. Jag bara tagit det jobb, som kan kännas lite intressant att syssla med. Men i själva verket, tar jag bara det för att det är försörjande.

Jag skulle nog tro att USA är betydligt tuffare än här. Mer konkurrens. Mer pengar för det fåtal som når framgång och inget betalt alls för den stora skaran. I Sverige finns ändå kulturbidrag och statliga ersättningar (skattepengar) av olika slag till en del verksamma inom kultursektorn.

Att få betalt hänger ju samman med att andra människor ska vilja betala dig för vad du gör. Hur mycket betalande publik, och hur dyra biljetter, krävs för att en oberoende teatergrupp ska kunna leva på sin verksamhet liksom?

Man kan studera teaterproduktion. Att ragga finansiering till kulturprojekt är en stor del av vad en yrkesbana inom kultur går ut på.
Senast redigerad av Shunruy 2023-05-25 kl. 21:55.
Citera
2023-05-25, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En hobby är inget arbete, varför ska du ha betalt? Skaffa dig ett riktigt yrke och gör rätt för dig istället för att försöka parasitera på skettebetalarna. Har aldrig förstått konstnärer som duttar och grejar och tror att de ska ha betalt för skiten. Ni irriterar bara folket.
Det är rätt. Först bli rik genom att blåsa en pensionsfond. Sedan dutta och greja och bli berömd.
Citera
2023-05-25, 21:58
Avslutad
Om du skulle jobba med du innerst inne älskar är på inget sätt indikativt med ett rättvist samhälle, och ett rättvist samhälle är samtidigt ingalunda ledande till att du ska få det du önskar. Det du beskriver har inget med innebörden av rättvisa att göra. Det du beskriver men väljer att lingvistiskt undvika är att du önskar samhälle tillgodose dig på ett bättre sätt, en tämligen narcissistisk inställning.

Det finns inget som hindrar dig från att göra det du älskar utan att få betalt för det, härligt va? Om det är själva skådespelandet du älskar så är det ju bara att jobba gratis. Massvis med människor älskar att spela golf (för att ta ett exempel). De får inte betalt för det utan gör det helt "gratis". Eller nja, snarare betalar de duktigt för att sin hobby. Du älskar inte att skådespela, du älskar tanken på att bara kunna skådespela och få det att gå ihop ekonomiskt. Säkerligen skulle säkert många som golfar bara gå på banorna hela dagarna om de fick betalt för det men ack den lyckan är, precis som för skådespelare, få förunnat.

Gör det för dig. Inte för pengarna. Om det är mer pengarna du är ute efter så finns, som du märkt, gott om andra som gärna gör det för att de verkligen vill. Det är ingen orättvisa. Det är en marknad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in