2023-05-25, 23:08
Medlem
Manginazs avatar
Om du har tillräckligt med ryggrad för att arbeta ihop 200 000 under två år på ett sånt där jobb som du ser dig lite för fin för och samtidigt skriver ett manus och tränar klippning, till en film som utspelas i en miljö som går att lösa till låg kostnad och nu har talang så kan du lyckas skapa något som kan ge dig betalt filmarbete i framtiden.

Det har aldrig någonsin vart enklare/billigare att skapa högkvalitativ film och dito att marknadsföra den, problemet är att din sort inte vet något annat än att dia på Filminstitutets PK spenar.

Jag har alltid gillat independentfilm och har i tio år väntat på att det skulle komma en våg av fria filmskapare, inte omöjligt att jag har missat något men....jag tvivlar, dom mentala beta-cucks handbojorna är väl en standard idag tydligen.
Bollen ligger kanske t.o.m. hos mig?
Citera
2023-05-26, 06:34
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

det här med att få kulturarbetare att jobba gratis har jag aldrig riktigt förstått och det är enormt sorgligt. För tolv år sedan, så brann jag verkligen för underhållningsarbete. Jag fann massa jobb som var utan lön. Resten runt i Sverige och jobbade gratis.

Jag gick även med i olika workshop och vid ett tillfälle så fick jag kontakt med en man som kom ifrån en teatergrupp och ville ge mig en roll i en av hans föreställningar. Jag hade alltid fått komplimang för min teater insats på scen. Eftersom jag var så ung, så tackade jag, ja. Trots det rörde sig om gratis arbete.

Det var år 2015. Det absoluta sista gången som satt stopp för min stora kärlek för teatern. Det berodde på att han ville att vi alla (unga) skådespelare skulle i första hand (som sagt) jobba helt gratis. Men också även arbeta som kock och med fastighetsskötsel arbete. Eftersom det var ett stort trädgård på bakgården. Det ersättning vi fick, var mat, resa (till teater och hemfärden) och logi.

Jag känner mig enormt dum efteråt som gick med på alla dessa gratis arbeten.

Hade det varit en mer rättvisare värld/samhälle. Så hade jag kanske idag jobbat med det som jag egentligen innerst inne älskar. Min kärlek och intresse har väl inte helt tagit stopp. Det finns kvar i min själ, bara att det handlar om min realism och rationalitet som mest tagit över. Att det inte finns någon möjlighet med försörjning.

Varför finns det inget kollektivavtal eller dylikt för teater/film. Varför är det en massa gratis arbeten överallt?

Man kan även se en massa stora Facebookgruppen där man söker ''Skådespelare''. Och det är en massa annonser hela tiden och många annonser/jobb är: ''Det finns inget arvode''.

Varför är det så inom teater och film? Är det för att samhället i själva verket tycker att det är inget arbete som tillför för samhället och därför har man låtit folket ta över och låtit bli att tänka på kollektivavtal och överhuvudtaget slutat bry sig om det sökes gratis arbetskraft eller inte.

För det skulle väl inte se likadant ut, om man öppnade en restaurang och sökte gratis arbetskraft. Även om det sker, förmodligen.

Är det endast såhär i Sverige eller ser det ut såhär överallt i världen. I U.S.A också?

Jag har märkt att jag egentligen mår dåligt och gör inte det jag älskar. Utan gör bara det som samhället vill att jag skall göra. Jag har tvingats in i det akademiska. Så jag jobbar och gör bara det som jag skulle tycka om att göra, men älskar, det gör jag inte. Jag bara tagit det jobb, som kan kännas lite intressant att syssla med. Men i själva verket, tar jag bara det för att det är försörjande.

Är du den nya Marilyn Monroe? I så fall ska du veta att hon fick kämpa sig till toppen. (ibland även via sängvägen) att hålla igång en teater produktion kostar även det pengar speciellt om det är amatör teater. Sen om du hamnar i Hollywood eller i en riktig produktion inom film så får du betalt, men som sagt vägen dit är både lång å krokig. Men lycka till å ge inte upp drömmen.
Citera
2024-12-30, 10:30
Medlem
Utan att outa är jag er egenföretagare inom kultur och ja.....det är det enda sättet men det är mest för att jag kan på kort tid redigera och klippa.

Kan man den tekniska delen inom teater och film har du jobb.
Citera
2024-12-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Är du den nya Marilyn Monroe? I så fall ska du veta att hon fick kämpa sig till toppen. (ibland även via sängvägen) att hålla igång en teater produktion kostar även det pengar speciellt om det är amatör teater. Sen om du hamnar i Hollywood eller i en riktig produktion inom film så får du betalt, men som sagt vägen dit är både lång å krokig. Men lycka till å ge inte upp drömmen.

Jag vill minnas att Alicia Wiklander (heter hon så?) fick bo i en delad lägenhet i London på runt 30 kvm (i princip sängar,matbord och toalett) , ta extrajobb för att därifrån komma in i Hollywood eller vad man skall säga. Åtminstone en roll som Lars Croft.
Citera
2026-08-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Utan att outa är jag er egenföretagare inom kultur och ja.....det är det enda sättet men det är mest för att jag kan på kort tid redigera och klippa.

Kan man den tekniska delen inom teater och film har du jobb.

Har de som jobbar kameran "enklare"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in