2023-05-25, 20:13
Medlem
Ja som rubriken, blev lite orolig nu.

Jag har vart väldigt sjuk i två år vilket innebär att jag haft sjukt dålig koll på alla mina pengar.
En bättre dag kommer jag på från inget när men just i helvete aktierna. Helvete hur är det med dom.

Loggar in på banken som dom har fan rasat 70-80% så jag sålde dom direkt. Så jag har nu allt på aktiekontot.

Jag undrar kan jag bli återbetalningsskyldig till Försäkringskassan ? Jag kan killgissa att nä det är om jag för över till annat konto helt enkelt.
Citera
2023-05-25, 20:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Jag har vart väldigt sjuk i två år vilket innebär att jag haft sjukt dålig koll på alla mina pengar.
En bättre dag kommer jag på från inget när men just i helvete aktierna. Helvete hur är det med dom.

Loggar in på banken som dom har fan rasat 70-80% så jag sålde dom direkt. Så jag har nu allt på aktiekontot.

Jag undrar kan jag bli återbetalningsskyldig till Försäkringskassan ? Jag kan killgissa att nä det är om jag för över till annat konto helt enkelt.

Är du berättigad till sjukpeng så är du oavsett din ekonomi.. Hade du å andra sidan fått in pengar genom arbete så hade det blivit livat.
Citera
2023-05-25, 20:25
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Försäkringskassan bryr sig inte om din ekonomiska situation, eftersom alla är lika när man blir sjuk och dom kräver ingen redovisning. Till skillnad från socialbidrag där dom kan och måste enligt lag ta reda på undangömda konton och tillgångar
Citera
2023-05-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Är du berättigad till sjukpeng så är du oavsett din ekonomi.. Hade du å andra sidan fått in pengar genom arbete så hade det blivit livat.

tack, ja jag tänkte ju så men blev osäker.

Gjort sjukt mycket dåliga affärer och bara pumpat in från egen lön i ett par år. Säkert 400K och har typ 30-50k Kvar.

Tänkte jag ska köpa lite säkrare grejer med utdelning i stället när krisen vänder uppåt och bara ligga lång. trist men man får komma över det.

Goda lärpengar.
Citera
2023-05-25, 20:47
Bannlyst
Har du som jag (aktivitetsstöd) skiter FK i hur mycket du har/får sålänge du inte arbetar. Jag fick nyligen 200k i gåva, och det är inga som helst problem, sålänge det handlar om aktivitetsstöd från F-kassan! Det är ju samma som a-kassa. Och där får du ha all form av inkomst, sålänge det inte är inkomst från arbete/specifika försäkringar eller avgångsvederlag eller liknande!
Citera
2023-05-26, 05:36
Medlem
Rechargeds avatar
Vad är "sjukbidrag"? Menar du sjukpenning?
Sjukpenningen påverkas inte av din övriga ekonomi.
Har du några bidrag utöver det, tex bostadsbidrag?
Såna bidrag/tillägg kan påverkas av dina tillgångar.

I övrigt är det ju helt fel läge att sälja dina innehav när du tappat så mycket i värde..
Har det tappat 80% av värdet så lär det ju bara gå uppåt från och med nu.
Citera
2023-05-26, 07:21
Medlem
Flong-nys avatar
Vilka akiter har du handlat egentligen?
Citera
2023-05-26, 08:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Tror inte det men det beror på hur mycket det är pratar vi flera miljoner?

Om det är några tiotalstusen så kommer de förmodligen inte bry sig. Sjukpenningen kommer nog inte påverkas oavsett däremot kanske bostadsbidrag och sådant.
Citera
2023-05-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flong-ny
Vilka akiter har du handlat egentligen?

Vill spontant säga fråga inte. MEN! Jag har vart väldigt sjuk och klassats som funktionsnedsatt i ett par månader. jag var knappast funktionell och någon annan borde skött allt som har med ekonomi, kontanter med FK AF, och läkarna. Det var nära att jag skrevs in helt sa dom till mig, men jag orkade dricka vatten och gå på toa så jag slapp. En utmattning av jobbet.

Det var den korta story och tråden handlar om ekonomi.

Den tiden är ett stort jävla sorl.

gav mig in i en ständigt sjuknade aktie, kollade lite TA och tänkte att men fan nu måste den bottnat. Det kom en possessiv nyhet, jag köpte på mig. Sen fick jag e dåligare period och glömde det helt i ett par månader.

jag har tappat så mycket... Som jag tjänat som byggnadsarbetare, bott smått och kört gammal bil och lagt allt på aktier och suttit och gamat för att spara pengar. Lagt sememsterpengar och allt möjligt på det här.

Om jag bara sparat på kontot så hade det väl vart närmare 600K Det är 30 k nu. Att lägga undan 100k för en på bygglön är nog unikt... tar ett till två år.

vad jag än gjort så sjunker det. jag har ändrat metod flera gånger. men allt jag gör är som gubben i plankan. Så jag lägger ner det här helt tror jag.

men tänker att 30k är typ inget så jag kommer nog lägga dom på några säkrare gammal klassiker som ger utdelning och bara glömma bort.

i dag mår jag bättre och ja jag vet att det är sur börs... Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in