• 2
  • 3
2023-08-06, 15:13
Medlem
Känns även som kultur inte hittas lika lätt/inte lättillgänglig vilket bidrar till att den inte är lika populär? Min lekmannatanke är att man hörde mer diskussioner och pratade mer med varann så att olika kulturscener kunde nå nya öron. Nu måste det göras reklam på internet för att folk ska få nys om det, och folk kanske inte strosar sådana forum lika mycket. Särskilt folk som inte är i kulturvärlden.
Citera
2023-08-25, 19:40
Medlem
Du är för amerikaniserad för att förstå nåt. Läs på vad agent orange är för nåt och se den senaste action-rullen från hollywood om Vietnam.
Citera
2025-03-10, 21:07
Spontant känns det som om det är du som är döende. Det menar jag inte på något elakt sätt, utan mer som om du målar in dig själv i samma hörn gång på gång.

Personen som skrev att det var pretto men kulturen kan inte dö utan att vi samtidigt upphör att vara människor har rätt. Ibland kan det vara bra att göra något annat än att vara på Flashback och skriva och läsa trolltrådar om rasism, även om det är kultur det också.

Jag brukar läsa lite i några böcker ibland. Lyssna på något, titta på något, uttrycka något. Jag tänker inte alltid på Victor Malm längre. Du kanske kan hitta något liknande att göra med ditt liv.
Citera
2025-03-13, 21:28
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Känns som det var länge sen konsten och kulturen var relevant och inflytande i samhället.

Hur många av alla filmer som görs nuförtiden kommer bli filmklassiker i framtiden? Har det gjorts någon film som kan mäta sig med t.ex E.T., Rocky, Forrest Gump, Nyckeln Till Frihet etc de senaste 10-15 åren? De flesta filmer som görs idag pratar man knappt om och de hamnar bland övriga random filmer på Netflix ganska snabbt innan de faller i glömska.

Hur många av dagens musikgrupper/artister kommer man fortfarande lyssna på om 40 år? Någon ny Beatles eller Queen finns ju liksom inte. Och hur många av dagens musikfestivaler kommer nå en kulturell status som Woodstock, Montrerey Pop, California Jam osv? Och vilka är det som får headlina på stora festivaler och större scener (ullevi/stadion) idag? I princip fortfarande gamla artister med ett och annat undantag.

Hur många författare idag har skrivit böcker som fortfarande kommer vara populära om 50-100 år?

Politiska händelser har knappast samma inflytande i kulturen längre heller. Putinkriget kommer man knappast göra många filmer om som man gjort med tex Vietnamkriget.

Sedan har jag svårt att hitta något från 2010-talet och det vi hittills upplevt av 2020-talet som verkligen definierar årtiondet. Det är jättelätt att hitta kulturella typexempel från 50-talet fram till 90-talet, men knappast från detta årtionde och förra årtionde.

Ligger kulturen på sin dödsbädd?

Ju mer du, jag och andra människor distanserar oss från kulturella uttryck, desto mer urvattnad och livlös kommer kulturen att kännas.

Kultur är ju något som existerar genom människors engagemang – genom att den levs, delas, ifrågasätts och utvecklas. Om folk slutar ta del av den, anpassa den eller bidra till den, blir den mer främmande och icke-representativ.
Citera
2025-07-08, 22:28
Medlem
Handlar bara om marknadsföring. Är ganska lätt att sälja konst om man använder rätt metoder för marknadsföring. Sålde en tavla med marknadsvärde på ca 10 000 kr för 70 000 kr.
Senast redigerad av Hej81 2025-07-08 kl. 22:30.
Citera
2025-07-08, 22:33
Medlem
Att nå ut till en större publik och övertyga dem. Det är enkelt.

Undermedvetet tvekar de endast för om de vet inte om andra kommer buda över dem.

Men det där kan man kontrollera.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in