Citat:
Ursprungligen postat av
ALSGLOBAL
Tjenare, jag har alltid skött min ekonomi, förutom ett snedsteg för 2år sen, gick till kronofogden, betalade direkt. Summan var under 7000kr, om det spelar någon roll.
Nåja, jag har trots det hög kreditvärdighet, bostaden är belånad på ungefär 45%, utöver det har jag två extremt dumma lån som jag tog när jag inte riktigt tänkte klart.
Är det helt omöjligt att försöka diskutera med min bank om att samla de här dumma, dyra lånen pga betalningsanmärkning? Det handlar i runda slängar om 250tkr. Totalt har jag lån på ganska precis 1mkr.
Det är såklart räntan jag vill få ner, totalbeloppet per månad är inga större problem att betala.
Min inkomst efter skatt är 32500kr.
Lönlöst, bita i det sura och vänta tills anmärkningen är borta? Eller boka möte med banken?
Moralkakor osv undanbedes, jag vet hur dumt mitt tilltag var.
Mvh.
Självklart ska du prata med din bank. Är det någon som är vettig så förstår dom och hjälper dig.
Men. Är den bästa räntan verkligen hos din nuvarande bank?
Kolla om du kan baka ihop de hos någon annan annars. Ett privatlån hos de större bankerna brukar ändå ligga på 7-9% och de bör finnas lån med lägre ränta än så.
Eller försök att baka in det i ditt bostadslån.
Och när du ändå är i kontakt med din bank så bör du passa på att förhandla om räntan (om du inte redan gjort de).
Hoppas de löser sig.
Lycka till!