• 1
  • 2
2023-05-25, 16:35
Medlem
Tjenare, jag har alltid skött min ekonomi, förutom ett snedsteg för 2år sen, gick till kronofogden, betalade direkt. Summan var under 7000kr, om det spelar någon roll.

Nåja, jag har trots det hög kreditvärdighet, bostaden är belånad på ungefär 45%, utöver det har jag två extremt dumma lån som jag tog när jag inte riktigt tänkte klart.

Är det helt omöjligt att försöka diskutera med min bank om att samla de här dumma, dyra lånen pga betalningsanmärkning? Det handlar i runda slängar om 250tkr. Totalt har jag lån på ganska precis 1mkr.

Det är såklart räntan jag vill få ner, totalbeloppet per månad är inga större problem att betala.

Min inkomst efter skatt är 32500kr.

Lönlöst, bita i det sura och vänta tills anmärkningen är borta? Eller boka möte med banken?

Moralkakor osv undanbedes, jag vet hur dumt mitt tilltag var.

Mvh.
Citera
2023-05-25, 16:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Självklart ställer du frågan. Vad har du att förlora tänker jag?

Edit: Du kan ju ställa frågan anonymt om inte annat.
Citera
2023-05-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Självklart ställer du frågan. Vad har du att förlora tänker jag?

Edit: Du kan ju ställa frågan anonymt om inte annat.

Visst, men jag vill inte ha en onödig UC.
Citera
2023-05-25, 16:42
Medlem
Att fråga skadar ju aldrig.

Möjligen kan banken tycka att det är för lite pengar. Men de kan också tänka att det är en enkel inkomst för dem.

Du får nog räkna med att lånesumman höjs lite dock. Det kostar tyvärr att köpa ut sig. Men slipper du ockerränta så är väl det en uppoffring du kan ta.
Citera
2023-05-25, 16:42
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Tjenare, jag har alltid skött min ekonomi, förutom ett snedsteg för 2år sen, gick till kronofogden, betalade direkt. Summan var under 7000kr, om det spelar någon roll.

Nåja, jag har trots det hög kreditvärdighet, bostaden är belånad på ungefär 45%, utöver det har jag två extremt dumma lån som jag tog när jag inte riktigt tänkte klart.

Är det helt omöjligt att försöka diskutera med min bank om att samla de här dumma, dyra lånen pga betalningsanmärkning? Det handlar i runda slängar om 250tkr. Totalt har jag lån på ganska precis 1mkr.

Det är såklart räntan jag vill få ner, totalbeloppet per månad är inga större problem att betala.

Min inkomst efter skatt är 32500kr.

Lönlöst, bita i det sura och vänta tills anmärkningen är borta? Eller boka möte med banken?

Moralkakor osv undanbedes, jag vet hur dumt mitt tilltag var.

Mvh.
Självklart ska du prata med din bank. Är det någon som är vettig så förstår dom och hjälper dig.
Men. Är den bästa räntan verkligen hos din nuvarande bank?
Kolla om du kan baka ihop de hos någon annan annars. Ett privatlån hos de större bankerna brukar ändå ligga på 7-9% och de bör finnas lån med lägre ränta än så.
Eller försök att baka in det i ditt bostadslån.
Och när du ändå är i kontakt med din bank så bör du passa på att förhandla om räntan (om du inte redan gjort de).

Hoppas de löser sig.
Lycka till!
Citera
2023-05-25, 16:54
Medlem
tips prata med din bank då får du nog bästa svaret ock du säg som det är
Citera
2023-05-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim

Möjligen kan banken tycka att det är för lite pengar. Men de kan också tänka att det är en enkel inkomst för dem.

Du får nog räkna med att lånesumman höjs lite dock. Det kostar tyvärr att köpa ut sig. Men slipper du ockerränta så är väl det en uppoffring du kan ta.

Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Självklart ska du prata med din bank. Är det någon som är vettig så förstår dom och hjälper dig.
Men. Är den bästa räntan verkligen hos din nuvarande bank?
Kolla om du kan baka ihop de hos någon annan annars. Ett privatlån hos de större bankerna brukar ändå ligga på 7-9% och de bör finnas lån med lägre ränta än så.
Eller försök att baka in det i ditt bostadslån.
Och när du ändå är i kontakt med din bank så bör du passa på att förhandla om räntan (om du inte redan gjort de).

Hoppas de löser sig.
Lycka till!

Lånen jag vill "lösa" är räntan på 11-14% för tillfället, har ett litet blanco (snart avbetalat) på min bank utöver bolån, det ligger på 6.5%. Så min förhoppning är att få ner räntan till iaf, som du skriver, 7-8%.

Låter som det inte är helt omöjligt att ta ett par ord med banken trots betalningsanmärkningen. Tack för svaren.
Citera
2023-05-25, 22:52
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Du kan absolut få ta ett nytt lön för att lägga ihop dom andra men räkna inte med att få sänka räntan till något lägre än det lägsta du har nu. Det säger dom tvärnej till.
Citera
2024-10-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Du kan absolut få ta ett nytt lön för att lägga ihop dom andra men räkna inte med att få sänka räntan till något lägre än det lägsta du har nu. Det säger dom tvärnej till.

Det slutade med att jag belånade om bostaden, fick ner allt till en ränta på 4%. Slutet gott, allting gott.

Mvh.

Edit: Det var inte jättesvårt då jag lät omvärdera bostaden, och värderingen var mer än det dubbla sen sist... Tur för mig antar jag.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2024-10-31 kl. 01:22.
Citera
2024-10-31, 11:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim

För lite pengar? Han ska ju höja bolånet med 250k från 750k till en miljon, de lär knappast tycka att det är för lite.

Banken inser ju direkt att hans ekonomi blir stabilare av detta men de får ju samtidigt inga garantier för att han inte fortsätter dra på sig skulder/blancolån, detta ihop med betalningsanmärkningen lär göra att banken drar öronen åt sig.
Citera
2024-10-31, 13:14
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Det slutade med att jag belånade om bostaden, fick ner allt till en ränta på 4%. Slutet gott, allting gott.

Mvh.

Edit: Det var inte jättesvårt då jag lät omvärdera bostaden, och värderingen var mer än det dubbla sen sist... Tur för mig antar jag.

Grattis. Jag gjorde djälv typ samma sak för en tid sedan och bankmannen förklarade att det är ju klart att banken hellre får din ränta än din nuvarande.

Gick själv ner från 7% till 3.2 bundet.
Citera
2024-10-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Grattis. Jag gjorde djälv typ samma sak för en tid sedan och bankmannen förklarade att det är ju klart att banken hellre får din ränta än din nuvarande.

Gick själv ner från 7% till 3.2 bundet.

Tack. Visst är det skönt, nu handlade det inte om några enorma summor för min del, men efter att ha gjort om lånen fick jag en månandskostnad på 4000kr mindre per månad.. Det har gett enormt mycket faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in