2026-09-17, 21:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Han kan ha köpt butiker på sistone?

Vid uppstarten drev hans familj bland annat en tobakshandel i Olskroken.
ja plus en liknande butik vid kortedala torg, det är dem två jag menar men ingår de i fuplex?

är tveksam till bara sälja FUP uppgår till en omsättning på över 15 miljon på ett år
Citera
2026-09-18, 09:03
Medlem
chesterflashs avatar
16e september var sista dagen som Krimfup kunde komma med ett yttrande. Uppdatering på Oicointegrity lyder:

https://oicointegrity.se/nyheter/imy-tillsyn-lexbase-krimfup-slutskedet/

Citat:
2026-09-17: Krimfup inkom inte med något yttrande inom fristen. Deras svar från 17 april 2025 bör därmed stå sig. Där anger de att de inte klassificerar innehåll utifrån artikel 10 GDPR rörande lagöverträdelser (”inte kategoriserat utifrån dataskyddsrättsliga begrepp”), att sajten är en journalistiskt produkt, att de ska se över sökmöjligheten och att databasen innehåller 150 000 handlingar. Mrkoll/Nusvar har inkommit med yttrande, men sekretessprövningen är inte klar och vi inväntar handlingen.

Jag vet inte vilka som står bakom denna sida/tjänst och vilken expertis de har. Men jag noterar att de längre ned på samma sida beskriver det som vi har varit inne på i denna tråd. Att IMY skulle kräva omedelbar verkställighet för beslut i sin tillsyn är mindre troligt, och om de gör det så beviljas sannolikt inhibition medan överklagan av beslutet pågår. Därmed lär fallet dra ut på tiden i 1,5 till 2 år, om man jämför med liknande tidigare fall.

Så jag räknar inte med att någonting förändras inom kommande 1,5 åren. Sidor som MrKoll, som inte gör AI-artiklar (?), kan förvisso urholkas om man kräver sin borttagning. Men de största rättsdatabas-tjänsterna kommer bestå för privatpersoner och arbetsgivare att använda.
Citera
2026-09-18, 09:04
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
ja plus en liknande butik vid kortedala torg, det är dem två jag menar men ingår de i fuplex?

är tveksam till bara sälja FUP uppgår till en omsättning på över 15 miljon på ett år
Nej, de är separata bolag.
Citera
2026-09-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
16e september var sista dagen som Krimfup kunde komma med ett yttrande. Uppdatering på Oicointegrity lyder:

Jag vet inte vilka som står bakom denna sida/tjänst och vilken expertis de har. Men jag noterar att de längre ned på samma sida beskriver det som vi har varit inne på i denna tråd. Att IMY skulle kräva omedelbar verkställighet för beslut i sin tillsyn är mindre troligt, och om de gör det så beviljas sannolikt inhibition medan överklagan av beslutet pågår. Därmed lär fallet dra ut på tiden i 1,5 till 2 år, om man jämför med liknande tidigare fall.

Så jag räknar inte med att någonting förändras inom kommande 1,5 åren. Sidor som MrKoll, som inte gör AI-artiklar (?), kan förvisso urholkas om man kräver sin borttagning. Men de största rättsdatabas-tjänsterna kommer bestå för privatpersoner och arbetsgivare att använda.

Hmm..då sätts eu domen ur spel för 1,5 år kan inte vara direkt effekt. Jag är ingen expert inom området och känner inte till det tekniska med direkt effekt. Alltså hiur lång tid som kan anses rimligt.
Inhibition verkar ju vara ett vanligt förekommande verktyg som används tex under överklagandeprocess. Men detta är inget "vanligt" mål. Utan Eu har meddelat vad som gäller och med direkt effekt.
Citera
2026-09-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pens
Hmm..då sätts eu domen ur spel för 1,5 år kan inte vara direkt effekt. Jag är ingen expert inom området och känner inte till det tekniska med direkt effekt. Alltså hiur lång tid som kan anses rimligt.
Inhibition verkar ju vara ett vanligt förekommande verktyg som används tex under överklagandeprocess. Men detta är inget "vanligt" mål. Utan Eu har meddelat vad som gäller och med direkt effekt.

Direkt effekt innebär att en EU-förordning blir lag och lagen gäller omedelbart och lika i alla EU-länder utan att behöva skrivas om till nationell svensk lag så i detta sammanhang innebär det att det nu är fastställt och klargjort att GDPR står över Svensk grundlag och hur sverige ska förhålla sig till GDPR vilket givetvis innebär att utgivningsbevisen inte ger något undantag längre.

Med andra ord så påvisar det bara hur löjligt sverige och IMY har varit som låtit detta fortgå.

Däremot så har det inte rättsligt varit klargjort hur GDPR ska tillämpas när det krockar med svensk grundlag/utgivningsbevisen fram tills nu.

Vi har med andra ord fått de verktyg vi behöver för att stämma sidorna som har använt utgivningsbevisen som sköld så även om IMYs rättsprocess kommer tröska på i bakgrunden när parasiterna försöker förhala beslutet så kan du redan nu stämma dom via förenklat tvistemål.

Oklart hur detta skulle gå mot lexbase AI artiklar men som mest riskerar du vid förlust omkring 2000:- däremot så är en stämning mot Krimfup i nuläget ett garanterat öppet mål att hämta ut pengar och kräva borttagning i samma veva med hänvisning till EU domen och HDs dom från förra året.
Senast redigerad av Tragic315 2026-09-18 kl. 11:33.
Citera
2026-09-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash

Då verkar det inte finnas mer antsånd och nu kan IMY börja med att meddela beslutet. Hoppas det kommer ganska snart och även förstår allvaret i detta och belägger beslutet med omedelbar-verkan.
Citera
2026-09-18, 17:46
Medlem
Den där pissluffaren Liam Stepanyan och hans bolag Fuplex omsatte 15,6 miljoner kronor förra året enligt uppgifter från Skatteverket.

På samma bolag är en Porsche Panamera registrerad, som köptes redan i augusti i år.

Hela deras verksamhet är inget annat än organiserad brottslighet för att fiffla med systemet och därigenom tvätta pengar och sedan föra ut dem ur Sverige i stora summor. Ingen media eller journalistik i Sverige verkar ha intresse av att granska dessa kriminella nätverk.

Här bild på hela familjen, Liam Stepanyan längst till vänster i bilden nedan. På bilden syns även hans mor och bror.

https://imgur.com/a/XbCMIyU

Citera
2026-09-18, 18:54
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Nej, de är separata bolag.
så sälja Förundersökningar endast skulle omsätta över 15 miljoner sek om året?
Citera
2026-09-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Den där pissluffaren Liam Stepanyan och hans bolag Fuplex omsatte 15,6 miljoner kronor förra året enligt uppgifter från Skatteverket.

På samma bolag är en Porsche Panamera registrerad, som köptes redan i augusti i år.

Hela deras verksamhet är inget annat än organiserad brottslighet för att fiffla med systemet och därigenom tvätta pengar och sedan föra ut dem ur Sverige i stora summor. Ingen media eller journalistik i Sverige verkar ha intresse av att granska dessa kriminella nätverk.

Här bild på hela familjen, Liam Stepanyan längst till vänster i bilden nedan. På bilden syns även hans mor och bror.

https://imgur.com/a/XbCMIyU

Undrar vad han ska sysselsätta sig med när Krimfup går i graven om några månader. Något jobb lär han ju inte få med sin egen dom, som någon annan nämnde tidigare i tråden. Kanske inser han då hur vi andra har mått.
Citera
2026-09-18, 22:37
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Undrar vad han ska sysselsätta sig med när Krimfup går i graven om några månader. Något jobb lär han ju inte få med sin egen dom, som någon annan nämnde tidigare i tråden. Kanske inser han då hur vi andra har mått.
Han behöver nog inte oroa sig han äger spel och tobaksbutiken vid olskroken och en liknande butik vid kortedalatorg
Citera
2026-09-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Han behöver nog inte oroa sig han äger spel och tobaksbutiken vid olskroken och en liknande butik vid kortedalatorg
Blir alldeles illamående. It's official: karma är en myt.
Citera
2026-09-19, 00:30
Medlem
Alltså, jag har mailat fuplex och bett dom radera mina uppgifter men de skiter en stor hög i saken. Kan någon pm:A adresser till dessa fåntrattar bakom dessa sidor så vi kan göra slag i sak eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in