2026-08-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
snälla du expo får ju statligt stöd och vilka är staten jo främst S och V och de rödgröna som vill allt ska vara staligt ägt och därmed ge mera stöd åt expo som sysslar med samma sak som acta publica de tom sammarbetar med hjälp av staten, sedan har vi antifa som ingen i de röd gröna vill ha bort heller fast de tom är terrorklassade utomlands varför fryses inte deras bank konton?

De senaste 20 åren så har Moderaterna och dess parti block haft makten i 12 år men du hävdar ändå att staten är S med sällskap?

För övrigt så är det kulturrådet som beslutar vilka som ska få statligt stöd (expo inkluderat) med andra ord så har politiker ingen makt att ta beslut vem som ska få och inte få stöd. Sen så råder det ministerstyreförbud enligt grundlagen vilket innebär att politiker inte kan besluta att bankkonton ska frysas där styr redan existerande lagar och tack fan för det för det är en vidrig åtgärd att rikta mot sin befolkning som till exempel Kanada och Justin Trudeau använde sig av. Men du kanske kände dig inspirerad fast han är nästintill kommunist?

Så kan du peka ut någon politiker eller länka någon artikel där oppositionen stöttar eller förespråkar dessa databaser eller lägger fram förslag som går emot GDPR eller ska du fortsätta gråta över kommunister och rödgröna?

Du har däremot rätt att det inte finns något parti som har gjort tillräckligt för att stoppa dessa vidriga parasiter som hänger ut folk men tidö partierna har ju aktivt valt med vallöften att vilja skapa fler register som privata företag ska få tillgång till:

https://via.tt.se/pressmeddelande/4499141/moderaternas-vallofte-vi-vill-gora-det-mojligt-att-kolla-upp-den-du-dejtar?publisherId=3235744&lang=sv

Och SD vill benåda de som spridit domar på sociala medier och dömts för förtal:

https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-benada-personer-som-hangt-ut-pedofiler-bor-behandlas-som-hjaltar

Oavsett om detta enbart blir tomma vallöften så visar det tydligt att Tidö partierna inte bryr sig om GDPR och vad det innebär.

Men men, ser fram emot att se hur du fortsatt kommer ignorera detta och gråta om kommunism istället för att hålla dig till ämnet.
Citera
2026-08-26, 11:28
Medlem
Men hur får man bort sig från lexbase? Dom vägrade ta bort förut, men hur är det nu?
Citera
2026-08-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
Men hur får man bort sig från lexbase? Dom vägrade ta bort förut, men hur är det nu?

In på https://artikel17.se/ och läs.
Citera
2026-08-26, 14:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
De senaste 20 åren så har Moderaterna och dess parti block haft makten i 12 år men du hävdar ändå att staten är S med sällskap?

För övrigt så är det kulturrådet som beslutar vilka som ska få statligt stöd (expo inkluderat) med andra ord så har politiker ingen makt att ta beslut vem som ska få och inte få stöd. Sen så råder det ministerstyreförbud enligt grundlagen vilket innebär att politiker inte kan besluta att bankkonton ska frysas där styr redan existerande lagar och tack fan för det för det är en vidrig åtgärd att rikta mot sin befolkning som till exempel Kanada och Justin Trudeau använde sig av. Men du kanske kände dig inspirerad fast han är nästintill kommunist?

Så kan du peka ut någon politiker eller länka någon artikel där oppositionen stöttar eller förespråkar dessa databaser eller lägger fram förslag som går emot GDPR eller ska du fortsätta gråta över kommunister och rödgröna?

Du har däremot rätt att det inte finns något parti som har gjort tillräckligt för att stoppa dessa vidriga parasiter som hänger ut folk men tidö partierna har ju aktivt valt med vallöften att vilja skapa fler register som privata företag ska få tillgång till:

https://via.tt.se/pressmeddelande/4499141/moderaternas-vallofte-vi-vill-gora-det-mojligt-att-kolla-upp-den-du-dejtar?publisherId=3235744&lang=sv

Och SD vill benåda de som spridit domar på sociala medier och dömts för förtal:

https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-vill-benada-personer-som-hangt-ut-pedofiler-bor-behandlas-som-hjaltar

Oavsett om detta enbart blir tomma vallöften så visar det tydligt att Tidö partierna inte bryr sig om GDPR och vad det innebär.

Men men, ser fram emot att se hur du fortsatt kommer ignorera detta och gråta om kommunism istället för att hålla dig till ämnet.

De vägrar fortfarande.
Citera
2026-08-26, 15:52
Medlem
abderitisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
In på https://artikel17.se/ och läs.

har den funkat för någon ännu?
Citera
2026-08-26, 16:20
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Är du trög? Om de lagrar informationen om dig är det ett brott mot GDPR. Skicka iväg en begäran enligt artikel 15.
Är du trög? Ska jag skicka samma text som i min stämning mot Krimfup? Det var min ordinarie fråga. Hur jag skulle formulera mig och självklart kan jag inte formulera mig att de ska kolla på en bifogad bild som inte i det fallet existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Som tidigare nämnt, begär enligt artikel 15 vilken information dom har på dig, se även till att maila Verifiera samma förfrågan då det även är samma personer som driver lexbase som ligger bakom verifiera som enbart säljer din information till andra företag (B2B)

När de uppger att de vägrar ge ut all information enligt artikel 15 eller alternativt besvarar din förfrågan med den information dom har ska du kräva radering enligt artikel 17 som troligtvis kommer nekas.

Därefter har du bevis att de har din information/dom eller alternativt att de vägrar rätta sig efter GDPR och du kan stämma.
Har mailat dem för länge sen ang. det och de uppger ingenting. De svarar inte.
Citera
2026-08-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain

Har mailat dem för länge sen ang. det och de uppger ingenting. De svarar inte.

Då har de redan begått brott mot GDPR men om du vill ha bevis/mail sparat skicka igen till:

kundtjanst@verifiera.se

info@lexbase.se

Mall från AI:

Ämne: Begäran om registerutdrag enligt GDPR (Artikel 15) – [Ditt Förnamn Efternamn]

Hejsan,

Jag önskar härmed att utöva min rätt till tillgång enligt artikel 15 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att ni kostnadsfritt bekräftar om ni behandlar personuppgifter som rör mig, och i så fall tillhandahåller en kopia av samtliga dessa uppgifter.

Detta inkluderar, men är inte begränsat till:

Information i era databaser, sökregister eller historik.

Eventuella domar, beslut, myndighetshandlingar eller dagboksblad kopplade till mitt personnummer.

Eventuella loggar eller anteckningar rörande min person.

Vänligen inkludera även information om:

1. Ändamålen med behandlingen.

2. Vilka kategorier av personuppgifter det gäller.

3. Vilka mottagare eller kategorier av mottagare som har tagit del av eller kommer att ta del av uppgifterna.

4. Hur länge uppgifterna kommer att lagras (eller kriterierna för att bestämma detta).

5. Varifrån uppgifterna har samlats in (om de inte samlats in direkt från mig).

För att ni ska kunna identifiera mig och handlägga mitt ärende bifogar jag mina identifieringsuppgifter nedan:

Fullständigt namn: [Ditt förnamn och efternamn]

Personnummer: [ÅÅÅÅMMDD-XXXX]
E-postadress: [Din e-postadress]

Enligt GDPR artikel 12.3 ska informationen tillhandahållas utan onödigt dröjsmål och senast inom en månad från det att begäran mottagits. Om ni behöver ytterligare information för att styrka min identitet, vänligen återkoppla till mig omgående med instruktioner för hur detta ska göras på ett säkert sätt.

Svaret önskas skickat digitalt till denna e-postadress.Med vänliga hälsningar,
[Ditt Namn][Ditt Telefonnummer]
Citera
Iknowafewthingss avatar

Moderatormeddelande

Postat av Iknowafewthings 2026-08-26, 21:33
Moderator
Då drar vi ett streck över diskussionen om höger- eller vänstersidan i politiken stöttar dessa sidor. Fortsätter man dra upp detta kan inlägget raderas även om det i övrigt håller sig on topic.

/Mod
2026-08-27, 00:15
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alltså det är ju ren populism.
Hur stort stödet är bland högern är svårt att veta men Statsministern, och Åkesson har bägge uttryckt att de vill göra om förtalslagstiftningen t.ex. att det skall vara lagligt att sprida allt som är sant.
Bägge har också uttryckt liknande att kvinnor skall kunna kolla upp en dejt.
Busch är ju dömd för förtal men har uttryckt att hon inte anser att hon gjort något fel.
Så hon vill ju också luckra upp lagen

Näringslivet vill absolut ha kvar tillgång till denna typ av databaser och högerns sitter ju djupt i knät på näringslivet.
Har någon tänkt överhuvudtaget på hur mycket skit som kommer spridas då, de är ju sant.

Oklart om dom tänkt så långt. Annars får dom göra en lag som är ”om det är sant och den här sortens information” , vilket inte är realistiskt.

Dom tänker inte långt nog. Förhoppningsvis gör exempelvis lagrådet det.
Citera
2026-08-27, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Har någon tänkt överhuvudtaget på hur mycket skit som kommer spridas då, de är ju sant.

Oklart om dom tänkt så långt. Annars får dom göra en lag som är ”om det är sant och den här sortens information” , vilket inte är realistiskt.

Dom tänker inte långt nog. Förhoppningsvis gör exempelvis lagrådet det.

Den här regeringen struntar i princip helt i lagrådet.
Nästan alla deras straffreformer har fått kraftig kritik från lagrådet som regeringen helt bortsett från.
Citera
2026-08-27, 11:38
Medlem
Domstolsverket har alltså ingått ett avtal med bland annat krimfup för att de ska tillhandahålla rättsdatabaser till kommuner. Helt Jävla Oerhört!

Ett tilldelningsbeslut från Domstolsverket, undertecknat av myndighetens egen rättschef, visar svart på vitt: två av de nio bolag som fick ramavtal för att sälja "rättsdatabaser" till svenska myndigheter är Fuplex AB, bolaget bakom Krimfup, och Verifiera AB, moderbolag till bolaget bakom Lexbase — båda under pågående IMY-tillsyn.

Källor finns i länken
https://artikel17.se/debattartiklar/domstolsverket-och-tillsynsbolagen
Citera
2026-08-27, 16:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viper101
Domstolsverket har alltså ingått ett avtal med bland annat krimfup för att de ska tillhandahålla rättsdatabaser till kommuner. Helt Jävla Oerhört!

Ett tilldelningsbeslut från Domstolsverket, undertecknat av myndighetens egen rättschef, visar svart på vitt: två av de nio bolag som fick ramavtal för att sälja "rättsdatabaser" till svenska myndigheter är Fuplex AB, bolaget bakom Krimfup, och Verifiera AB, moderbolag till bolaget bakom Lexbase — båda under pågående IMY-tillsyn.

Källor finns i länken
https://artikel17.se/debattartiklar/domstolsverket-och-tillsynsbolagen
Fan vad sjukt, men ramavtal är bara ramavtal:

Ett ramavtal är ett avtal mellan en eller flera upphandlande myndigheter och en eller flera leverantörer med syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod.

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/frageportalen/2060178/vad-ar-ett-ramavtal-55yi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in