2024-07-13, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnystorm
Men sen måste Lexbase, Mrkoll, Verifiera etc förstå att majoriteten av alla som begått brott är inte öivsstilskriminella.

Tror inte de bryr sig egentligen. Det drivs av vinstsyfte. Så fort en kompis eller ny bekant etc betalar för stt få del av små domar går de plus.

Gällande livsstil: Det går att debattera, jag har hängt i denna tråd länge, det är folk som t.o.m rör sig i denna tråd som åkt fast för ringa narkotikabrott men t.e.x när man tittar på posthistoriken fortsätter de knarka även idag. Men de vill bli borttagna ändå.

Jag tycker av dessa 2 anledningar att hänga på saker som "jag har ändrat på mig snälla ta bort mig från dessa sidor" inte är smart. Man bör satsa på press via lagen och stämningar och inget mer. Det är det som gör ont för företagen. De kommer inte förlora sömn över att de fått ett snyftmejl av någon - utan när kassan riskeras att påverkas.
Citera
2024-07-13, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Tror inte de bryr sig egentligen. Det drivs av vinstsyfte. Så fort en kompis eller ny bekant etc betalar för stt få del av små domar går de plus.

Gällande livsstil: Det går att debattera, jag har hängt i denna tråd länge, det är folk som t.o.m rör sig i denna tråd som åkt fast för ringa narkotikabrott men t.e.x när man tittar på posthistoriken fortsätter de knarka även idag. Men de vill bli borttagna ändå.

Jag tycker av dessa 2 anledningar att hänga på saker som "jag har ändrat på mig snälla ta bort mig från dessa sidor" inte är smart. Man bör satsa på press via lagen och stämningar och inget mer. Det är det som gör ont för företagen. De kommer inte förlora sömn över att de fått ett snyftmejl av någon - utan när kassan riskeras att påverkas.

Du har rätt och jag kan inte svara på varför jag blev borttagen från dessa sidor då det är tre år kvar tills det gallras från belastningsregistret i mitt fall. Allt jag vet är att dessa sidor är pressade nu från flera håll och att Sveriges grundlagsundantag är ganska unikt till EU sett. Vi har kommit undan med en hel del avvikelser från EU tidigare och att EU är trötta på det och vill sätta ett exempel för oss.
Citera
2024-07-13, 15:27
Medlem
Citat:
Du har rätt och jag kan inte svara på varför jag blev borttagen från dessa sidor då det är tre år kvar tills det gallras från belastningsregistret i mitt fall. Allt jag vet är att dessa sidor är pressade nu från flera håll och att Sveriges grundlagsundantag är ganska unikt till EU sett. Vi har kommit undan med en hel del avvikelser från EU tidigare och att EU är trötta på det och vill sätta ett exempel för oss.

Behövde du många mailväxlingar innan dom gav med sig?
Citera
2024-07-13, 15:51
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Behövde du många mailväxlingar innan dom gav med sig?

1 eller 2 - den andra var mer en uppföljning. Sen såg jag utan svar från dem att Mrkoll och Lexbase tagit bort mig utan att meddela.
Citera
2024-07-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Varför skulle de sidorna bryta mot GDPR men inte tex eniro och liknande? Genuin fråga

Hos Eniro kan du själv ta bort dig om du har BankID
Citera
2024-07-13, 19:32
Medlem
Dessa sidor borde läggas ner. Blir ju personer som får lida flera år efter en dom många ångrar. Alla är dumma någon gång. Dessa uppgifter borde vara i förvar hos myndigheter och inte så att en nyfikna grannar kan kolla upp en och sprida missaktning mot någon som inte skulle göra någon fluga förnär.
Jobbsök blir en uppförsbacke i 5-10 år efter avtjänat straff dessutom.
Citera
2024-07-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lymerus
Dessa sidor borde läggas ner. Blir ju personer som får lida flera år efter en dom många ångrar. Alla är dumma någon gång. Dessa uppgifter borde vara i förvar hos myndigheter och inte så att en nyfikna grannar kan kolla upp en och sprida missaktning mot någon som inte skulle göra någon fluga förnär.

Det är det som förhoppningsvis håller på hända.
Citera
2024-07-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lymerus

Värre än så om arbetsgivarna använder sig av källor som aldrig gallras. Då är man körd resten av livet.
Citera
2024-07-14, 22:12
Medlem
GDPRWarriors avatar
På måndag eller tisdag planerar jag att lämna in en stämningsansökan mot Google. Det verkar som att rättsliga åtgärder är det enda de förstår, vilket är helt sinnessjukt.
Citera
2024-07-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
På måndag eller tisdag planerar jag att lämna in en stämningsansökan mot Google. Det verkar som att rättsliga åtgärder är det enda de förstår, vilket är helt sinnessjukt.
Varför mot Google? Eller du kanske syftar på att dem tillåter aktörer såsom Lexbase att använda deras plattform för något som skulle kunna bryta mot GDPR?
Citera
2024-07-14, 23:16
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wittey22
Varför mot Google? Eller du kanske syftar på att dem tillåter aktörer såsom Lexbase att använda deras plattform för något som skulle kunna bryta mot GDPR?
Enligt artikel 17 i GDPR har du rätt att få dina uppgifter borttagna från Googles sökmotor, och de får inte neka din begäran. Jag bluffar inte om att stämma dem, även om de tror det.
Citera
2024-07-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Enligt artikel 17 i GDPR har du rätt att få dina uppgifter borttagna från Googles sökmotor, och de får inte neka din begäran. Jag bluffar inte om att stämma dem, även om de tror det.

Man kan redan ta bort sina uppgifter från Googles sökmotor. Jag har gjort det tidigare.

Du kan kolla hur man gör här:
https://support.google.com/websearch/answer/12719076?hl=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in