2024-07-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Jag bestrider inte dina åsikter om dumpen.
Men dom har gjort ganska många inlägg om att dom fortfarande vill att Sverige ska fortsätta fungera som det gjort dom senaste 10 åren. Och att dom direkt är emot en eventuell förändring av dessa frivilliga utgivarbevis som dom själva också har idag. Så dom är helt immun mot förtal.

Hade man kunnat tänka sig att personuppgifter i brottsmål fick publiceras om brottet var av mer allvarlig karaktär typ mord, sexualbrott ala pedofili.
men att mindre allvarliga brottslingar dömda för att ha rökt en fredspipa, slagit nån på käften eller dylikt går under radarn.
Citera
2024-07-06, 00:27
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmutKreller
Har du testat?
Frågan är stor nog att engagera även folk med rent register. Det är en principfråga.
Ska man kunna sona sitt brott eller inte. Låt gå för att uppgifterna hanteras av personuppgiftsgöretag inom gallringstiden men därefter…
Det är också helt hissnande att man tidigare kommit över patientjournaler och publicerat dessa.

Dumpen jag det är ett kapitel för sig.
Jag ogillar pedofiler men jag ogillar också dumpens metoder.

Men som någon skrev, detta är kanske början till något nytt och att parallella samhällen växer fram. Jag välkomnar det, det nuvarande är inget värt i mina ögon.
Bodde många år i malmö och upplevde nog att det fanns en typ av paralellsamhölle där.

När man har försökt att ta upp detta i konversation så har det nästan alltid fallit tillbaka på "Ja det är synd att det fungerar så. Men annars hade inte dumpen funnits! Och jag hade inte vetat vad mina grannar gjort etc".
Och strider jag då på där så blir det att man automatiskt måste försvara dom som blir uthängda på Dumpen. Och då blir det typ game over.
Citera
2024-07-06, 00:28
Avstängd
Citat:
Jag bestrider inte dina åsikter om dumpen.
Men dom har gjort ganska många inlägg om att dom fortfarande vill att Sverige ska fortsätta fungera som det gjort dom senaste 10 åren. Och att dom direkt är emot en eventuell förändring av dessa frivilliga utgivarbevis som dom själva också har idag. Så dom är helt immun mot förtal.

Ok. Visst inte det. Ny info för mig! Den infon är ju intressant att spinna vidare på. Att Sverige styrs av fascister är det redan många i EU som tycker. Det här ger ju ytterligare stöd för det. Tror att Lexbase och Gunnar Strömmer känner sig lite för fina för Dumpen, men om även Dumpen stödjer sig på Lexbase så är det en annan femma.
Citera
2024-07-06, 00:37
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Hade man kunnat tänka sig att personuppgifter i brottsmål fick publiceras om brottet var av mer allvarlig karaktär typ mord, sexualbrott ala pedofili.
men att mindre allvarliga brottslingar dömda för att ha rökt en fredspipa, slagit nån på käften eller dylikt går under radarn.
Alltså jag tycker att ingen förutom vissa specifika arbetsgivare har rätt att få veta vad du gjort tidigare.

Har du spelat fickpingis och kollat på tonåringar så ska du ha ditt straff absolut! Och säkert behöver du vård och hjälp också. Men sen ska den individen få en chans till att bättra sig. Annars kan vi lika gärna införa giljotinen igen.

Och för övriga som är dömd för även grövre brott som mord och våldtäkt så anser jag även där att samma sak gäller! Antingen ska vi vara beredda på att åter rehabilitera dessa individer. Eller så om vi verkligen inte är villiga till det... Ja fram med giljotinen då! Bättre för dom att slippa behöva bli straffad livet ut än att Sverige ska få hålla på såhär som Sverige gör idag.
Citera
2024-07-06, 00:40
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Alltså jag tycker att ingen förutom vissa specifika arbetsgivare har rätt att få veta vad du gjort tidigare.

Har du spelat fickpingis och kollat på tonåringar så ska du ha ditt straff absolut! Och säkert behöver du vård och hjälp också. Men sen ska den individen få en chans till att bättra sig. Annars kan vi lika gärna införa giljotinen igen.

Och för övriga som är dömd för även grövre brott som mord och våldtäkt så anser jag även där att samma sak gäller! Antingen ska vi vara beredda på att åter rehabilitera dessa individer. Eller så om vi verkligen inte är villiga till det... Ja fram med giljotinen då! Bättre för dom att slippa behöva bli straffad livet ut än att Sverige ska få hålla på såhär som Sverige gör idag.
Kriminalitet är ett svårt ämne. Studerat i flera år, men jag förstår exakt vad du menar.

Det finns så många omständigheter till allt. Scenariot är att du är oskyldig men dömts. Händer sällan men… det händer.
Du har gjort gediget misstag bortom ditt medvetande.

Samtidigt kan man skilja på fortkörning och våldtäkt. Man kan även läsa domarna och se förklaringarna till det utförda dådet.
Citera
2024-07-06, 00:41
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ok. Visst inte det. Ny info för mig! Den infon är ju intressant att spinna vidare på. Att Sverige styrs av fascister är det redan många i EU som tycker. Det här ger ju ytterligare stöd för det. Tror att Lexbase och Gunnar Strömmer känner sig lite för fina för Dumpen, men om även Dumpen stödjer sig på Lexbase så är det en annan femma.
Källa där det står att Dumpen har utgivarbevis
Citera
2024-07-06, 00:44
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Kriminalitet är ett svårt ämne. Studerat i flera år, men jag förstår exakt vad du menar.

Det finns så många omständigheter till allt. Scenariot är att du är oskyldig men dömts. Händer sällan men… det händer.
Du har gjort gediget misstag bortom ditt medvetande.

Samtidigt kan man skilja på fortkörning och våldtäkt. Man kan även läsa domarna och se förklaringarna till det utförda dådet.

Jag hör vad du säger och jag förstår ditt utgångsläge.
Men för mig är det inte alls svårt. Det är ett antingen eller som gäller.
Ska vi har som det heter idag "Kriminalvård" eller ska vi bara ha brottslingsförvaring? Och vinner Kriminalvården så får vi vackert leva med att vi försöker åter införa dessa individer i samhället. Och det utan att dom ska behöva stå på ett digitalt allmänt torg för allmän beskådning.
Citera
2024-07-06, 00:50
Medlem
Off topic
Grejen med dumpen är att den drivs av Sara en person som får alla mina varningsklockor gällande personlighetstörningar att ringa på absolut högsta volym. Hon drivs av hämnd och störningar. Därför är hon olämplig i sin roll.
Sjöberg också, älskar småflickor.
Citera
2024-07-06, 00:54
Avstängd
Citat:
Jag hör vad du säger och jag förstår ditt utgångsläge.
Men för mig är det inte alls svårt. Det är ett antingen eller som gäller.
Ska vi har som det heter idag "Kriminalvård" eller ska vi bara ha brottslingsförvaring? Och vinner Kriminalvården så får vi vackert leva med att vi försöker åter införa dessa individer i samhället. Och det utan att dom ska behöva stå på ett digitalt allmänt torg för allmän beskådning.

Nej, precis. Det är som judestjärnan i nazilägren.

Sen får man kanske leva med och acceptera bakgrundskontroller. De finns även i andra länder och jag tycker i och för sig att de är fel också, men det är inga okynnessökningar som sker där.

Vore faktiskt väldigt skönt om Sverige blev invaderat av något väl fungerande land som Tyskland så slipper man idiotin. Sverige á la Lexbase är faktiskt väldigt likt Ryssland, godtyckligt med sken av att det är lagar som gäller, men allt går att rucka på om man bara betalar lite under bordet. Dysfunktionellt land.
Citera
2024-07-06, 01:05
Medlem
Citat:

Ja jag håller med dej i princip.
Har man styckmördat och ätit lik tidigare i livet så är det ens ensak.
Det finns iaf gränser för min acceptans och moral och den går kanske ungefär vid grövre sexualbrott, inkl all form av pedofili, mord, grov misshandel, grova ekonomiska brott osv. Kanske hade en gränsdragning varit en kompromiss som hade kunnat få gehör även his makthavare.
Citera
2024-07-06, 01:15
Avstängd
Tråden är intressant, men det riskerar att bli väldigt mycket ord, ingen verkstad.
Citera
2024-07-06, 01:23
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Off topic
Grejen med dumpen är att den drivs av Sara en person som får alla mina varningsklockor gällande personlighetstörningar att ringa på absolut högsta volym. Hon drivs av hämnd och störningar. Därför är hon olämplig i sin roll.
Sjöberg också, älskar småflickor.
Inte off topic då det faller under "Lexbase och liknande sidor"
Alltså digitala allmänna torg typ.

Dock Dumpen fokuserar på enbart en variant av brott. Medans Lexbase och MrKoll tar med allt.

Men ja att det är väldigt enkelt att få utgivarbevis i Sverige och dom kastar ut dom till alla som kan betala runt 7000kr i en engångs avgift är bekymrade helt klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in