Citat:
När jag själv gick på universitet så kändes det som om det fanns folk på univetsitetet som "forskat" de senaste 20 åren. Det var deras levebröd. Inte fan får du pengar för att forska om invandrares negativa påverkan på undervisningen. Du får heller knappast pengar för att forska om "så mycket mindre uträttar kvinnor på arbetsplatser som kräver fysisk styrka" eller "en jämförelse i hur mycket skatt en satsad krona i starta eget bidrag ger tillbaka när den satsas på invandrare respektive svenskar".
Nej du får anslag till din "forskning" om du får fram saker som är "positiva" med invandring, feminism, hbtq och all annan skit som normalbegåvade personer inte behöver forska om, för att förstå att det bara ställer till problem.
Nej du får anslag till din "forskning" om du får fram saker som är "positiva" med invandring, feminism, hbtq och all annan skit som normalbegåvade personer inte behöver forska om, för att förstå att det bara ställer till problem.
Hear, hear!
Jag är själv fd forskare, numera en hemsk kapitalist.
Alla forskare vet hur man skall skriva sin anslagsansökan för maximera chanserna för ett positivt utslag.
Kan du få in misogyni, big oil, rasism, antropogen klimatpåverkan, kolonialism och/eller hbtqia+, så är chanserna stora att du kan försörja dig resten av livet genom att arbeta några timmar per vecka förse redan publicerade artiklar med ny data (läs ett svenskt dataset istället för ett t.ex. amerikanskt dataset).
En sådan artikel kan man sno ihop under en arbetsdag om man är effektiv. Jag hade en fd kollega som gjorde just detta. Minns hur hon, för ett antal år sedan, fick ett anslag om 250kkr för en sådan studie.
Allt hon behövde göra var att använda ursprungsförfattarens program ( som hon fick) och läsa in data (som hon köpte från SCB) och sedan använda orginal artikeln som mall för sin 'egen' artikel.
Allt som allt tog det henne mindre än 10 timmar att producera denna styggelse
Till råga på allt använde hon en stor del av anslaget för att köpa lyxvaror åt sig själv (vilket är förbjudet).
Detta uppdagades dock ett antal år senare, vilket gjorde att privata stiftelser vägrade befatta sig med henne.
Statliga stiftelser delade dock glatt ut pengar till henne…
Om folk bara visste vilken moras universitetsvärlden faktiskt är, hade de gått man ur huse och bränt ner fanskapet!