2023-05-25, 04:58
Medlem
För några månader sedan så tittade jag på en dokumentär från England om en mördad flicka.
Man hittade aldrig kroppen men mördaren blev fälld i domstol och föräldrarna till flickan lämnade in ett lagförslag om att förövare måste berätta var kroppen finns för att kunna bli utsläppta för gott uppförande.
Minns inte vad lagförslaget hette men för mig känns det rimligt att ha ett krav där en mördare måste sona sitt brott och en del av detta är att låta anhöriga till offret få ro och kunna få begrava offret?

Det borde inte vara möjligt att komma ut på en tredjedel av strafftiden om man inte ger offrets anhöriga möjlighet till att få hem offret.
Just idag tänker jag på Wilma och på att hennes mördare kan komma ut när han har avtjänat 12 år av sitt 18 åriga straff men han behöver aldrig hjälpa till med att få hem hela Wilma till hennes familj eller ens berätta för dem vad som egentligen hände.

Borde inte förkortat straff också innebära att man ångrar sitt brott och vill göra rätt för sig?
Citera
2023-05-25, 06:29
Medlem
diseuses avatar
Jag utgår ifrån att du syftar på Helen McCourt. I så fall heter lagen formellt Prisoners (Disclosure of Information About Victims) Act 2020 (c. 19), men kallas till vardags Helen's Law.
Citera
2023-05-25, 08:16
Medlem
Klas-Vegass avatar
Är det ett förslag eller en faktisk lag i England?
Citera
2023-05-25, 10:36
Medlem
Tycker nästan man ska gå en extra mil med det hela i så fall, att lägga på ytterligare några år än vad man dömdes till om man inte visar ånger och vill göra rätt för sig.
Citera
2023-05-25, 11:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Är det ett förslag eller en faktisk lag i England?
Det är en faktisk lag (se mitt inlägg ovan). Han som dömdes för mordet på Helen McCourt (det som föranledde lagen) släpptes februari 2020. Den nya lagen, som skulle ha hållit honom kvar i finkan, trädde i kraft först november 2020. Då var det redan för sent.
Citera
2023-05-25, 11:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittaupptittaner
Tycker nästan man ska gå en extra mil med det hela i så fall, att lägga på ytterligare några år än vad man dömdes till om man inte visar ånger och vill göra rätt för sig.
Ja, det känns rätt rimligt.
Citera
2023-05-25, 13:41
Medlem
tnems avatar
Fast vad hindra mördaren från att säga att han dumpade kroppen i havet, 18 år senare lär ju inte kroppen ligga kvar på samma plats.
Och det är omöjligt att inte säga att mördaren har gjort den som behövs för att uppfylla Helens law. Eller kan den mördaren aldrig få sitt brott sonat och släppas?
Citera
2023-05-25, 21:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast vad hindra mördaren från att säga att han dumpade kroppen i havet, 18 år senare lär ju inte kroppen ligga kvar på samma plats.
Och det är omöjligt att inte säga att mördaren har gjort den som behövs för att uppfylla Helens law. Eller kan den mördaren aldrig få sitt brott sonat och släppas?
Det du beskriver påminner mig om en bekant. Jag frågade honom om vad det värsta var med att vara nämndeman. Han svarade: ”Det svåraste är nog att hålla sig för skratt när de anklagade redogör för hur de menar att det hela har gått till. Ibland är det verkligen en utmaning.”

Naturligtvis kan de fångar som begär att få bli frigivna i förtid påstå allt mellan himmel och jord. Huruvida frigivningsnämnden låter sig övertygas är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in