2023-05-25, 02:24
Medlem
Hörde idag på radio om en journalist som arbetar ett flertal pass som städare på en Finlandsbåt. Började fundera på hur det funkar med lön under dessa omständigheter. Inte kan hon väl ha jobbat ett flertal pass gratis och efterskänkt de till Finlandsbåtarna? "jag har wallraffat er i 2 mån och städat på min arbetstid, vassego." Eller ramlar de pengarna in som lön utöver journalistlönen som givetvis utgår som vanligt.

Ja, jag tror de flesta förstår min frågeställning. Googlade men hittade inget svar på min fråga. Troligen ligger ämnet i fel Ämnesrubrik oxå, men det är sent här
Citera
2023-05-25, 05:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Hörde idag på radio om en journalist som arbetar ett flertal pass som städare på en Finlandsbåt. Började fundera på hur det funkar med lön under dessa omständigheter. Inte kan hon väl ha jobbat ett flertal pass gratis och efterskänkt de till Finlandsbåtarna? "jag har wallraffat er i 2 mån och städat på min arbetstid, vassego." Eller ramlar de pengarna in som lön utöver journalistlönen som givetvis utgår som vanligt.

Ja, jag tror de flesta förstår min frågeställning. Googlade men hittade inget svar på min fråga. Troligen ligger ämnet i fel Ämnesrubrik oxå, men det är sent här

Är det inte oftast frilansjournalisten, dvs egenföretagare. Då finns det inget problem.
Citera
2023-05-25, 06:01
Moderator
Nospheratus avatar
Wallraffande bygger på att man likt originalet Günther Wallraff klär ut sig och tar ett jobb för att få insyn in verksamheten och miljön. Självklart har denna journalist tagit jobb som städare och arbetat som anställd. Och då fått vanlig lön som städare. Det är liksom hela poängen.

Det vore ju helt omöjligt och ogenomförbart att smyga in på olika arbetsplatser och bara låtsas jobba där, om det var det du tänkte dig.

Så ja, förutsatt att hon är fast anställd som journalist med månadslön så har hon då självklart fått sin vanliga lön också. Och hon skattar för bägge lönerna. Det är inte konstigare än att jobba som personlig tränare och köra taxi på kvällar och helger.
Citera
2023-05-25, 07:35
Medlem
Citat:

Och vad är problemet? Jobba dubbelt är det väl många som gör idag. Borde det alltså vara förbjudet?
Citera
2023-05-25, 08:28
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Och vad är problemet? Jobba dubbelt är det väl många som gör idag. Borde det alltså vara förbjudet?

Det problematiska är om du jobbar åt din första arbetsgivare på arbetsgivare 2 och får betalt för bägge. Arbetstiden överlappar varandra.
Det är ju inte så att journalisten åker och jobbar på kontoret 8h efter att denne har städat 8h.
Citera
2023-05-25, 09:47
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Svar: Dessa journalister är i regel frilansare med ont om pengar så sannolikt gjorde vederbörande detta inhopp/reportage för att desperat dryga ut hushållskassan.

En statligt anställd "oberoende" journalist på SVT / SR skulle aldrig nedlåta sig att städa finlandsbåtar.
Citera
2023-05-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det problematiska är om du jobbar åt din första arbetsgivare på arbetsgivare 2 och får betalt för bägge. Arbetstiden överlappar varandra.
Det är ju inte så att journalisten åker och jobbar på kontoret 8h efter att denne har städat 8h.

En som förstod vad jag ville få reda på

"wallraffning is tha shit! 1,5 lön.... städet ger inte så bra men, jäkla skoj med "tugget". Journalistlönen ramlar in utan frågor som vanligt Fan måste hitta mer wallraffjobb så jag kan åka till maldiverna två ggr i år...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in