2024-07-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Då är du för matbidrag till män antar jag? För det är av vikt för hela samhället att män inte svälter.

Förresten så är det alldeles gratis att ha mens, det är mensskydd som kostar.
Kalorier tenderar inte att följa med "pris".
med andra ord det går äta tillräckligt och tillräckligt bra billigare än att äta mindre men dyrare...

Däremot hade jag kunnat tänka mig att människor som behöver av medicinska skäl ska få bidrag om de behöver dyr specialkost av något slag.
Citera
2024-07-28, 13:37
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kalorier tenderar inte att följa med "pris".
med andra ord det går äta tillräckligt och tillräckligt bra billigare än att äta mindre men dyrare...

Däremot hade jag kunnat tänka mig att människor som behöver av medicinska skäl ska få bidrag om de behöver dyr specialkost av något slag.

Jag förstår inte vad du menar. Om män behöver 2500 kcal och kvinnor behöver 2000 kcal så kommer männens matkostnad vara högre.

Är ditt argument att mannen helt enkelt kan äta billigare mat och på det sättet få samma matkostnad som kvinnan?
Citera
2024-07-28, 13:47
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Om män behöver 2500 kcal och kvinnor behöver 2000 kcal så kommer männens matkostnad vara högre.

Är ditt argument att mannen helt enkelt kan äta billigare mat och på det sättet få samma matkostnad som kvinnan?

Vad jag menar är:

Att äta 2500 kalorier per dag behöver inte bli dyrare än att äta 2000.

Kalorier följer inte pris....förstår du nu?
Du har mängder med väldigt kaloririka livsmedel, tom nyttiga sådana som är billiga.
och du har mer kalorisnåla livsmedel som är apdyra...

Förstår du nu?
Citera
2024-07-28, 14:08
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vad jag menar är:

Att äta 2500 kalorier per dag behöver inte bli dyrare än att äta 2000.

Kalorier följer inte pris....förstår du nu?
Du har mängder med väldigt kaloririka livsmedel, tom nyttiga sådana som är billiga.
och du har mer kalorisnåla livsmedel som är apdyra...

Förstår du nu?

Det förstår jag men män och kvinnor handlar väl sina matvaror på samma marknad? Så allt annat lika så blir i alla fall matkostnaden dyrare för mannen.
Citera
2024-07-28, 14:13
Medlem
Citat:
Det förstår jag men män och kvinnor handlar väl sina matvaror på samma marknad? Så allt annat lika så blir i alla fall matkostnaden dyrare för mannen.

Rätt enkelt skaffa sina kalorier via biliga varor om man alltså kan äta det mesta.
Så svaret är fortsatt nej män behöver inte extra pengar för att köpa extra entrecote
Och ska vi införa det, så kan vi ju fortsätta i samma bana, då behöver kvinnor extra pengar för att kunna köpa mat med extra järn ex.
Citera
2024-07-28, 14:44
Avslutad
Citat:
Rätt enkelt skaffa sina kalorier via biliga varor om man alltså kan äta det mesta.
Så svaret är fortsatt nej män behöver inte extra pengar för att köpa extra entrecote
Och ska vi införa det, så kan vi ju fortsätta i samma bana, då behöver kvinnor extra pengar för att kunna köpa mat med extra järn ex.
En matsked rapsolja över grönsakerna och en tallrik havregrynsgröt per dag ska nog täcka det extra kaloribehovet.
Citera
2024-07-28, 14:57
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Titta du kan ju!

Applicera nu samma logik på frågan om gratis mensskydd.
Citera
2024-07-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
En matsked rapsolja över grönsakerna och en tallrik havregrynsgröt per dag ska nog täcka det extra kaloribehovet.

precis...tack för att du förklarade detta enklare än vad jag klarade.
Citera
2024-07-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

Din tjej är uppenbart bakom flötet, med hennes typ av resonemang skulle även rakartiklar vara gratis för män, mens en gång per månad är ju knappast dyrt
Citera
2024-07-28, 15:10
Medlem
Citat:
Titta du kan ju!

Applicera nu samma logik på frågan om gratis mensskydd.

Återigen inte samma sak. mensskydd kostar vad de nu kostar, och de är ett måste för just kvinnor, OCH mensens existens är en vital mänsklig funktion som gynnar alla att den finns.

Män kan täcka sitt extra behov av kalorier rätt lätt, på ungefär samma summa pengar som kvinnor täcker sitt järnbehov eller extra sötsug under mensen eller extra näringsbehov vid graviditet/ amning, handlar bara om att äta lite mer "bulk" mat, ex havregrynsgröt som Ispi kom med som förslag, eller en extra portion med ärtor eller nån annan baljväxt...( ofta fullvärdigt protein och superbilligt).
Senast redigerad av Merapi 2024-07-28 kl. 15:13.
Citera
2024-07-28, 15:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Återigen inte samma sak. mensskydd kostar vad de nu kostar, och de är ett måste för just kvinnor, OCH mensens existens är en vital mänsklig funktion som gynnar alla att den finns.

Män kan täcka sitt extra behov av kalorier rätt lätt, på ungefär samma summa pengar som kvinnor täcker sitt järnbehov eller extra sötsug under mensen eller extra näringsbehov vid graviditet/ amning, handlar bara om att äta lite mer "bulk" mat, ex havregrynsgröt som Ispi kom med som förslag, eller en extra portion med ärtor eller nån annan baljväxt...( ofta fullvärdigt protein och superbilligt).

Men kvinnor kan också äta lite mer bulk mat eller en extra portion med ärtor. Vips så är männens matkostnader dyrare lik förbannat. Det är därför man räknar på genomsnittskostnad per kalori.

Här är uträkningen jag gjorde för ett år sedan i den här tråden, det är ingen liten skillnad:
Citat:
Siffror från konsumentverket, matkostnad per Månad:

Kvinnor 31-60 år 1 840 kr/mån
Män 31-60 år 2 350 kr/mån

2350 - 1840 = 510kr
Citera
2024-07-28, 15:41
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:

Jag anser att mensskydd och tamponger bör vara skattefinansierat så att alla kvinnor får dem ”gratis” varje månad. Det ser jag som en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in