2024-07-24, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det kan man säkert, men du behöver likt förbannat byta kanske var 4 timma dagtid och mer om du blöder mycket. Dvs kanske 5-6 ggr per dygn, och en mens varar ca 5-10 dar.
Då räkna själv.
Och för din kunskap, finns miljoner kvinnor i världen som inte har råd med mensskydd.
Finns inte en enda kvinna i Sverige som inte har råd med mensskydd, och låt oss vara ärliga, en kvinna i Sverige som inte har råd med detta borde få sin livmoder bortopererad för att förhindra att hon fortplantar sig.

Ett mensskydd kostar som sagt under 1 kr/styck. Kvinnor i Sverige lever i lyx och har det för bra. Hur mycket lägger ni inte på kläder och smink? Säkerligen har ni råd med trosskydd.
Citera
2024-07-25, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Finns inte en enda kvinna i Sverige som inte har råd med mensskydd, och låt oss vara ärliga, en kvinna i Sverige som inte har råd med detta borde få sin livmoder bortopererad för att förhindra att hon fortplantar sig.

Ett mensskydd kostar som sagt under 1 kr/styck. Kvinnor i Sverige lever i lyx och har det för bra. Hur mycket lägger ni inte på kläder och smink? Säkerligen har ni råd med trosskydd.

mensskydd är inte samma som trosskydd...

Noterar också att de prisexempel du tog upp just är trosskydd och alltså inte bindor.

De billigaste jag hittar i storpack ligger på 47 kr (normalpris 59) för 36 st. men alltså på rea.
så mer 2 kr st skulle jag säga.
Citera
2024-07-25, 16:25
Avslutad
Citat:

Noterar också att de prisexempel du tog upp just är trosskydd och alltså inte bindor.

De billigaste jag hittar i storpack ligger på 47 kr (normalpris 59) för 36 st. men alltså på rea.
47/36 = 1,3 så närmare en krona per styck än 2 kr, skulle jag säga, men jag kan räkna och avrunda, och tänka logiskt.
Citera
2024-07-25, 17:53
Bannlyst
Citat:

2:- är fortfarande inte mycket. Har ingen aning om vad sådant kostar eftersom sällan köper det... Men 36 st räcker ju länge för en normal kvinna.
Citera
2024-07-26, 03:44
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:

Ok så typ 7kr mer i månaden. Om det sänker er så kan ni gå ut och hitta och panta lite burkar.
Citera
2024-07-26, 05:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ok så typ 7kr mer i månaden. Om det sänker er så kan ni gå ut och hitta och panta lite burkar.
Man gör inte av med 36 st/månad. Betydligt färre än så. Ja det är en icke-kostnad verkligen
Citera
2024-07-26, 15:25
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Man gör inte av med 36 st/månad. Betydligt färre än så. Ja det är en icke-kostnad verkligen

Ja jag räknade på 7 i månaden, beror la på hur sölig man är som kvinna antar jag men ändå bara nya rakblad är ju 300 spänn.
Citera
2024-07-26, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ja jag räknade på 7 i månaden, beror la på hur sölig man är som kvinna antar jag men ändå bara nya rakblad är ju 300 spänn.
Det är också frivilligt att raka sig.
Citera
2024-07-26, 18:20
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Det är också frivilligt att raka sig.

Det är jävligt mycket dyrare är min poäng. Gud du är allt en riktig liten kvinnogris.
Citera
2024-07-26, 18:25
Medlem
Citat:
Mens däremot har så gott som 100% av alla kvinnor från ålder 15 kan vid säga till 50.
Mens är också en oerhörd viktigt del av den mänskliga reproduktionen, utan den inga barn. Så den gynnar alla i samhället, det är också oftast något jobbigt för kvinnor att ha och överhuvudtaget inte frivilligt som ex. käka kött varje dag... så det "kostar" redan för gruppen kvinnor i fertil ålder...

Att göra hygienartiklar gratis eller annat system kan jag därför tycka är en bra idé.

Varför är du så värdelös att du inte klarar av att försörja dig själv? Vi pratar nu om något som kostar 1 krona per dag... om det ens.
Citera
2024-07-26, 22:51
Bannlyst
Citat:
Det är jävligt mycket dyrare är min poäng. Gud du är allt en riktig liten kvinnogris.
Nej då, det är precis lika frivilligt att duscha, tvätta sina kläder, torka sig i röven och borsta sina tänder. Det sistnämnda blir nog snarare en större utgift inget långa loppet, men det andra kan man spara in stålar på. Många bäckar små om man låter allt växa vilt och strunta i all hygien.
Citera
2024-07-26, 23:13
Bannlyst
Citat:
Fel.

"En kvinna lägger ungefär 100-150 kr/månad på mensskydd. Det blir en summa på 1 200-1 800 kronor per år. I genomsnitt har en kvinna mens i ungefär 45 år, vilket betyder att en kvinna då skulle betala mellan 54 000 och 81 000 kronor för mensskydd under sin livstid."

Citat:
Det kan man säkert, men du behöver likt förbannat byta kanske var 4 timma dagtid och mer om du blöder mycket. Dvs kanske 5-6 ggr per dygn, och en mens varar ca 5-10 dar.
Då räkna själv.
Och för din kunskap, finns miljoner kvinnor i världen som inte har råd med mensskydd.
I extremfallen kanske... Vet inte var du hämtar dina siffror från alltså, men när jag sökte så hittade jag att 51-52 är genomsnittsåldern för menopaus. Som du säkert redan förstår är 6 år absolut ingen normal ålder att vara fertil i redan. Vilket man skulle vara då enligt dina beräkningar .

3-6 dagar är normalt. Har man mer än 7 dagar rekommenderas man att söka hjälp, det räknas som riklig.

Och att behöva byta ofta är också något man kan söka hjälp för. Finns läkemedel att få.

Skojar inte, Den där månadskostnaden är Max vad jag lägger ut på ett år. Jag ser inte alls hur det skulle ruinera mig.

Däremot rakhyvlar är dyrt som sjutton. Det borde vara gratis om man är kvinna och extra hårig. Och all laserbehandling subventionerad, för det är dyrt. Har lagt ned åtskilliga tusenlappar på det. Buhu, så synd om mig! . Men det är bara att hosta upp alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in