• 1
  • 2
2023-05-24, 20:48
Medlem
Har en ny Macbook Air M2 och tycker inte batteriet är särskilt imponerande. Har inte gjort några mätningar men upplever att det snabbt laddar ur och även att det laddas ur när den är inaktiv. Annat är det med min 6 år gamla MacBook Air som fortfarande har mycket potent batteri. Den kan vara liggande i veckor och på sin höjd tappa några procent batteri.

Varför är det så här - borde ju vara tvärtom!
Citera
2023-05-24, 21:56
Medlem
sommarlovs avatar
Din nya är inställd för att göra något även när locket är nedfällt?
Citera
2023-05-24, 22:37
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Har en ny Macbook Air M2 och tycker inte batteriet är särskilt imponerande. Har inte gjort några mätningar men upplever att det snabbt laddar ur och även att det laddas ur när den är inaktiv. Annat är det med min 6 år gamla MacBook Air som fortfarande har mycket potent batteri. Den kan vara liggande i veckor och på sin höjd tappa några procent batteri.

"It´s a feature !"
Se om det hjälper at deaktivera BT innan du stänger ned...
Citera
2023-05-24, 22:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Har du kollat stats på energiförbrukning? Kan vara något fel på batteriet eller något som drar mkt ström.
Min upplevelse är tvärtom. Jag har visserligen en MBA M1 (alltså något år äldre än din), men den håller brutalt mycket längre än någon annan laptop jag någonsin haft, inklusive en MBP Intel från 2019.
Citera
2023-05-24, 23:16
Medlem
R5As avatar
Citat:

Det var bara macbook m1 som levererade bra batteritid. M1 pro och uppåt gjorde inte de alls.
Lämnade tillbaka min pro 14 tum för den sög.
Citera
2023-05-25, 08:02
Medlem
cmdQs avatar
Bytte in m1 för mot m2 men efter några månader ansökte jag om att få häva köpet.
Den nya var på pappret nåra procent snabbare men inget som märks IRL men batteriet i den nya var ett skämt jämfört med den gamla.
Citera
2023-05-25, 17:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Det är nåt som inte stämmer här. Det måste vara någonting i bakgrunden som drar batteri, även när den är i viloläge. Apples M1 och M2-datorer har ruskigt bra batteritid, lätt över tio timmar (om man inte spelar krävande spel på högsta upplösning).

Har en 16" M1 Pro och med den klarar nästan en 8-timmars arbetsdag med konstant användning.

Om du öppnar Aktivitetskontroll, väljer menyn "innehåll-->Appar de senaste 12 timmarna" och klicka på kolumnen "Strömförbrukning" så ser du vilka appar som har dragit mest ström de senaste 12 timmarna. Google Chrome (speciellt med många flikar öppna) kan sluka mycket batteri, tex.
Citera
2023-05-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
"It´s a feature !"
Se om det hjälper at deaktivera BT innan du stänger ned...

Modern Blåtand drar sedan bra många år nu så extremt lite ström i standby att det är i princip helt försumbart, så det finns ingen som helst mening med att inaktivera BT när man stänger locket på en laptop så den går i standby.
Citera
2023-05-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Det var bara macbook m1 som levererade bra batteritid. M1 pro och uppåt gjorde inte de alls.
Lämnade tillbaka min pro 14 tum för den sög.

Öh… Jo, MBP med M1 levererar fantastiskt bra batteritid. Har själv en 16” MBP M1 och den specas till 20tim batteritid.

Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Bytte in m1 för mot m2 men efter några månader ansökte jag om att få häva köpet.
Den nya var på pappret nåra procent snabbare men inget som märks IRL men batteriet i den nya var ett skämt jämfört med den gamla.

I princip samma batteritid som för M1 anges för M2, så nåt är knepigt med din story
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-05-25 kl. 22:01.
Citera
2023-05-25, 22:40
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh… Jo, MBP med M1 levererar fantastiskt bra batteritid. Har själv en 16” MBP M1 och den specas till 20tim batteritid.

I princip samma batteritid som för M1 anges för M2, så nåt är knepigt med din story

Ja m1, m1 pro och allt efter de presterar inte lika bra.
Citera
2023-05-26, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Ja m1, m1 pro och allt efter de presterar inte lika bra.

Svårt att tolka vad du menar….

Du säger att du lämnade tillbaka din 14” Pro för batteritiden sög, ändå uppges den ha en batteritid på upp till 18 timmar, och den vanliga MBP 13” uppges till upp till 20 tim…

Alltså, alla MacBook-varianter uppges ha upp till 17-20 timmar oavsett M1-M2, Max eller utan Max. Samtidigt som de sista varianterna med Intel uppges ha upp till 10-12 timmar.

Så det är extremt märkligt att du menar att batteritiderna för vissa M2 skulle suga… Då de alla har helt fantastisk batteritid och helt likvärdiga de versioner som har M1, kolla själv i jämförelserna du kan göra i länken nedan

https://www.apple.com/se/mac/compare...MacBook-Air-M2
Citera
2023-05-26, 21:15
Medlem
Det första jag reagerade på var att batteriet på M1:an tog slut fort och då gör jag inga tunga grejer på den alls. Inga j-a 18h där inte som det utlovades i början, någonsin. Brukar ha Youtube igång över natten med fullt batteri, skärmen på lägsta styrka, ljudet på lägsta och den kan många gånger vara död när jag vaknar om den inte gått in i sleepmode. Vi pratar 6-7h senare när den var helt ny.

Min MBA early 2015 upplevde jag som betydligt bättre när batteriet var nytt. Jobba hela dagen, Youtube igång hela natten och fortfarande massor utav batteri morgonen efter och den skärmen kunde extraknäcka som arbetslampa på ett bygge jämfört med M1:ans ljussvaga skärm.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-05-26 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in