Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Då har du inte förstått syftet. Syftet är att visa att muslimer inte klarar att leva i civiliserade samhällen där man accepterar varandras olikheter, politisk åskådning och trosuppfattningar. Trots att man ska acceptera varandras olikheter så har vi sedan hundratals år tillbaka yttrandefrihet, dvs man SKA få skriva få säga vad man vill så länge man inte förtalar någon. Det är en av våra grundlagar. Man FÅR kritisera eller förlöjliga politiska åskådningar, trosuppfattningar, ideologier osv. Humor och satir har varit effektiva saker att påverka och förändra. Att någon blir kränkt är subjektivt. Någons sårade känslor är inte skäl nog för att ta bort yttrandefriheten. Den där gruppen med frikort har sedan sett till att i skydd av andra minoriteter införa förtryckarlagen HMF. I skuggan av den kan de konspirera, göra och bete sig hur som helst och så fort någon påtalar det eller kritiserar dem så BOOM - "rasisten" döms för HMF.
Förtal är att säga att Bosse är pedofil. Solklart förtalsmål. I Sverige spelar det ingen roll om Bosse verkligen är pedofil eller ej. Jag kan tycka att man borde få säga sanningar. Däremot har väl ingen dömts för att kalla någon rasist eller nazist?
HMF är som sagt enbart för att skydda en specifik grupp med en ondsint agenda. Det är lagens ENDA syfte även om den oftast används för att slå ner på etniska svenskar som kritiserar samhällsutvecklingen eller i frustration uttrycker sig trubbigt.
Ta bort HMF och förändra förtalslagen.
PS Att bara få säga saker som ingen tar illa vid sig av är inte att leva i en demokrati.
PSS. Ser att du kallar eldandet av boken bokbål, i syfte att dra tankarna till nazismens 30-tal. Tycker det är ohederlig retorik av dig.
Just det: "man SKA få skriva få säga vad man vill så länge man inte förtalar någon."
Man får inte heller kränka människor. Då hamnar det under ofredande.
Naturligtvis får man inte bruka våld och de som kastat sten har hamnat inom lås och bom.
Ett bokbål är ett bokbål. Du får tolka det hur du vill. Jag tolkar på mitt sätt
Eftersom du verkar ha problem med vissa människor och religioner ser jag likheter med nazism.
Om man inte klarar av att respektera en person pga hudfärg, nationalitet och religion är man rasist.
Det är inte Sveriges samtliga muslimer som ställer till problem vid demonstrationer.
Det är oftast grupper med kriminella som kastar sten och skjuter varandra.
Går du ut på en fotbollsmatch och provocerar, så åker du förmodligen på stryk då också.
Ska vi offentligt bränna AIK symboler för att markera felet med fotbollssupportrar och förbjuda fotboll?