2023-05-24, 11:51
Medlem
gyldenbollockess avatar
https://ga.de/news/politik/deutschland/sprengstoffanschlag-auf-kirche-geplant-brueder-in-u-haft_aid-90896573?Echobox=1684849232-1

Citat:
Två syrier har häktats i Tyskland. De misstänks att ha planerat ett sprängattentat mot en kyrka i Sverige, med målet att skada eller döda kyrkobesökare. Polisen har beslagtagit mobiltelefoner och kemiska ämnen. De två kom, var för sig, till Tyskland som flyktingar 2015.
https://twitter.com/Obg1887/status/1661280159004065792

Tyska källor så här långt.

Finns det svenska medier som bevakar detta fall?
Citera
2023-05-24, 11:59
Medlem
seranoskinkans avatar
stora frågan är om PK media kommer att uppge att dom är "från ett krigsdrabbat muslimskt land" eller bara "två män" nu då dom inte är "svenska medborgare". Vanligtvis i sånhär scenario brukar ju svenska Blaskan skriva "två män" och först efter FUP får man läsa att de kommit till sverige för något år sedan
Citera
2023-05-24, 12:01
Medlem
Jag gissar på frikyrka med utländska rötter (egyptisk, grekisk, serbisk, etc) och att det skulle varit en markering mot kristna i dessa länder. Varför man skulle valt att attackera deras tro i Sverige vet jag inte, men många muslimer betraktar ju Sverige som muslimskt numera.
Citera
2023-05-24, 12:19
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag gissar på frikyrka med utländska rötter (egyptisk, grekisk, serbisk, etc) och att det skulle varit en markering mot kristna i dessa länder. Varför man skulle valt att attackera deras tro i Sverige vet jag inte, men många muslimer betraktar ju Sverige som muslimskt numera.

Koranbränningarna låter mer troligt som anledning och då är det svenska kyrkor och frikyrkor som är målet.
Citera
2023-05-24, 12:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det hade kunnat bli lite PK-overload om några blattar sprängt en bög-gudstjänst under Pride-festivalen.
Citera
2023-05-24, 12:33
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Finns det svenska medier som bevakar detta fall?
Ja. Några exempel:
• Dagen (Två bröder gripna - planerade terrorattentat mot kyrka i Sverige)
• Gefle Dagblad (Bröder gripna för terrorplaner mot svensk kyrka)
• Svenska Dagbladet (Bröder gripna för terrorplaner mot svensk kyrka)
Citera
2023-05-24, 12:40
Medlem
diseuses avatar
Die Welt skriver (följt av min översättning):
Citat:
Nach WELT-Informationen sehen die Ermittler nach jetzigem Stand bei den beiden syrischen Brüdern keine konkrete Verbindung zum sogenannten Islamischen Staat (IS) und dessen Ablegern, wohl aber eine radikal-islamistische Gesinnung.

Enligt uppgifter till WELT ser utredarna i nuläget ingen konkret koppling från de båda syriska bröderna till den så kallade Islamiska staten (IS) och dess avknoppningar, men däremot ett radikalislamistiskt sinnelag.
Citera
2023-05-24, 12:43
Medlem
seranoskinkans avatar
Svar på egen fråga: Nej pk media uppger ej nationalitet på dessa oskyldiga flygtingar som flytt ett hemskt samhälle.
Citera
2023-05-24, 12:44
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det hade kunnat bli lite PK-overload om några blattar sprängt en bög-gudstjänst under Pride-festivalen.
Fokus hade antagligen varit på hur media rasificerar invandrare och över hur förtrycka invandrare är i landet, och att vi måste satsa på invandringen ännu mera.
Citera
2023-05-24, 12:45
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Svagt att ha som mål en kyrka i världens mest atheistiska land
Citera
2023-05-24, 12:50
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ja. Några exempel:
• Dagen (Två bröder gripna - planerade terrorattentat mot kyrka i Sverige)
• Gefle Dagblad (Bröder gripna för terrorplaner mot svensk kyrka)
• Svenska Dagbladet (Bröder gripna för terrorplaner mot svensk kyrka)

Bra där. Artiklarna publicerades efter den här tråden skapades förutom Dagen som verkar ha publicerat nästan samtidigt.

Hoppas att den professionella täckningen kan gå djupare än att google-översätta de tyska källorna.
Citera
2023-05-24, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det troligaste scenariot är väl att det rör sig om "hämnd" för koranbränningarna. Att man väljer att ge sig på svenska kyrkan, som är en av det mes blattevurmande institutionerna i Sverige, tyder väl på att dom inte har riktig koll på hur det fungerar här.

Svenska Kyrkan är helt övertagen av tokfeminism, HBTQP+ , blattevurmande, folkutbyte & allmän kulturmarxism. Så dom kan gott ha det.

notmyproblem.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in