2023-05-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Islamister och Jihadister är de trognaste muslimerna av de alla. De är Islam utan filter. Att vara moderat och reformistisk inom Islam är att inte vara en äkta muslim.

Ska det vara så svårt att förstå för dessa stackars människor?

Nej, flera Koranenverser pratar om att muslimer bör eftersträva Wasat=måttlighet, ungefär som svenskans lagom. Även Iqtisad = moderat islam nämns. Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam#Teologisk_ princip_om_m%C3%A5ttlighet . Det är svårt att hitta uppmaning till måttlighet i Bibeln - jag kommer inte på något sådant bibelställe just nu.

I kristendomen däremot säger Johannes uppenbarbelsebok om församlingen i Laodikeia: "Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun." Så Nya Testamentet tar avstånd från att vara moderat.

En skillnad är att Nya Testamentet inte innehåller lagar och anger straff för olika brott i detta livet, och beskriver inte hur ett samhälle ska organiseras, på det sättet som Koranen och framför allt Hadditerna och övriga sunna gör. Nya Testamentet undviker att ta ställning i konkreta politiska frågor och uppmanar inte till revolution, utan handlar om individens inre frid och icke-väld mot medmänniskor men inte om fred med andra folk. Därför är kristendomen mer förenlig med alla möjliga politiska system, och har varit lättare att förena med modernismen. Islam är i grunden mer politisk, och muslimer som inte ser sig som islamister måste därför blunda för hadditerna och sunna, och bara tro på Koranen, och omtolka den. Muslimska tänkare som har försökt förena religionen med liberala och progressiva ideer har hela tiden funnits i muslimvärlden men många av dem har blivit mördade och avrättade. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam .

Du säger att äkta muslimer kan inte vara reformistiska. Men fundamentalistisk islam (salafism) är också reformistisk. Det är en omtolkning av Koranen som skiljer sig från traditionell islam, och som uppstod i Egypten på 1800-talet som både en religiös väckelseörelse och som en politisk kamp mot västvärldens imperialism. Med liknande argument som att Europas nationalaism och nazism uppstod - men ville återfå den gamla styrkan. Hade Hitler vunnit hade vårt samhälle varit mer lika mellanöstern. Saudiska koranskolor undervisar om salafism, och nästan alla jihaddistiska rörelser har startats av ledare som har pluggat i Saudiarabien i sådanna koranskolor. Vissa säger att Iran också sprider terrorism - stämmer det? Varför iran blev ett så fundamentalistiskt land har jag inte riktigt förstått, folket har ju ganska progressiva och liberala värderingar.

En märklig sak är också att judarna är ganska anpassliga till modernismen och faktiskt har levt inom och uppfunnit olika moderna politiska system, trots att Gamla testamtentet innehåller många lagar och straff. (Nya testamentet tar avstånd från gamla testamentets renlighetslagar, så därför följer inte kristna dem. )
Senast redigerad av guru1966 2023-05-25 kl. 12:19.
Citera
2023-05-25, 12:18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hoppas att de hade förstått att de behöver göra ordentlig research. Risken finns att de skulle ha sprängt en kyrka som ändå skulle rivas och att de besparat kyrkan både pengar och besvär.
Islam är en dödskult för medberoende fatalister. De kan alltid hitta en förklaring på varför deras handlingar är ett sätt att försvara den... Allsmäktige sagofarbrorn som har grava problem att försvara sig själv, eller ens existera.
Citera
2023-05-25, 12:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Men fundamentalistisk islam (salafism) är också reformistisk. Det är en omtolkning av Koranen som skiljer sig från traditionell islam, och som uppstod i Egypten på 1800-talet som både en religiös väckelseörelse och som en politisk kamp mot västvärldens imperialism. Med liknande argument som att Europas nationalaism och nazism uppstod - men ville återfå den gamla styrkan. Saudiska koranskolor undervisar om salafism, och nästan alla jihaddistiska rörelser har startats av ledare som har pluggat i Saudiarabien i sådanna koranskolor. Vissa säger att Iran också sprider terrorism - stämmer det? Varför iran blev ett så fundamentalistiskt land har jag inte riktigt förstått, folket har ju ganska progressiva och liberala värderingar.
Yes, tillbaka till rötterna. Visserligen nykonservativ men det brukar finnas nykonservativa delar i alla religiösa reformationer. Det är la gött att kunna säga att det nuvarande systemet är det som är korrumperat.

I alla fall så finns det alltid en anledning för en jihadist att försvara sin sagofarbror. Om inte annat får man köra med lite whataboutism i efterhand.
Citera
2023-05-25, 12:27
Avslutad
Citat:
Nej, flera Koranenverser pratar om att muslimer bör eftersträva Wasat=måttlighet, ungefär som svenskans lagom. Även Iqtisad = moderat islam nämns. Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam#Teologisk_ princip_om_m%C3%A5ttlighet . Det är svårt att hitta uppmaning till måttlighet i Bibeln - jag kommer inte på något sådant bibelställe just nu.

Jag bryr mig inte om Kristendomen för jag vet redan att det är en djupt motsägelsefull religion mer än väl. Jag leker inte favoriter med ökenreligionerna. De kommer alla ur Abrahams sjuka huvud från början. De är alla självgoda utopi-sekter som inbillar sig att de kan frälsa hela världen.

Citat:
I kristendomen däremot säger Johannes uppenbarbelsebok om församlingen i Laodikeia: "Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun." Så Nya Testamentet tar avstånd från att vara moderat.

Ja. Och? Kristendomen är också en produkt av schizot från Ur:s sjuka hjärna i grund och botten. Precis som Islam med alla de verser du medvetet bortser från nu som manar på att bestraffa och slakta Kuffar. Och Talmud ska vi inte ens gå in på.

Det du kallar måttlighet är ju bara en utav strategierna de gånger det inte bara funkar att köra full Jihad liksom. Islam betyder fortfarande bokstavligen underkastelse. Det är en aggressivt proselyterande religion med så många förtryckningsmekanismer inbakat emot Kuffar som möjligt. Men det ser ju inte du några problem med som inbillar att om alla bara "förstod" vilken fredlig och gullig religion det egentligen är så skulle det inte finnas en massa ISIS och Talibaner och präststyre i Iran och vi skulle alla kunna samexistera i din gulliga lilla regnbågsvärld.

Citat:
En skillnad är att Nya Testamentet inte innehåller lagar och anger straff för olika brott i detta livet, och beskriver inte hur ett samhälle ska organiseras, på det sättet som Koranen och framför allt Hadditerna och övriga sunna gör. Nya Testamentet undviker att ta ställning i konkreta politiska frågor och uppmanar inte till revolution, utan handlar om individens inre frid istället för fred med andra folk. Därför är kristendomen förenlig med alla möjliga politiska system, och med modernismen. Islam är i grunden mer politisk, och muslimer som inte ser sig som islamister måste därför blunda för hadditerna och sunna, och bara tro på Koranen, och omtolka den. Muslimska tänkare som har försökt förena religionen med liberala och progressiva ideer har hela tiden funnits i muslimvärlden men många av dem har blivit mördade. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam .

Ja. För det går inte och kommer aldrig att som Obama inbillade sig med den Arabiska våren att reformera och liberalisera Islam. Kristendomen är mer beta-noahidisk så därför är det lättare att bryta ner den (inte mig emot så sett) medans Islam är alfa-noahidisk. Islam är Israels kvast som den franske rabbinen David Touitou uttryckt det. Kristendomen är så sett dammet som först lägger sig så att Islam kan ha något att sopa undan. Det går även att se Marxismen som alfa-noahidisk och Liberalism/Konservatism som beta-noahidisk så sett också. Att Marxism är kvasten i det fallet och Liberalismen/Konservatismen är dammet.

Citat:
Fundamentalistisk islam (salafism) är också reformistisk. Det är en omtolkning av Koranen som skiljer sig från traditionell islam, och som uppstod i Egypten på 1800-talet som både en religiös väckelseörelse och som en politisk kamp mot västvärldens imperialism. Saudiska koranskolor undervisar om detta, och nästan alla jihaddistiska rörelser har startats av ledare som har pluggat i Saudiarabien i sådanna koranskolor. Vissa säger att Iran också stödjer terrorism. Varför iran blev ett så fundamentalistiskt land har jag inte riktigt förstått, folket har ju ganska progressiva och liberala värderingar.

Det här är ungefär som att kalla Tempelriddarna eller psykfall som Kenny Copeland reformister. Det går inte ta dig på allvar.

Citat:
En märklig sak är också att judarna är ganska anpassliga till modernismen och faktiskt har levt inom och uppfunnit olika moderna politiska system, trots att Gamla testamtentet innehåller många lagar och straff. (Nya testamentet tar avstånd från gamla testamentets renlighetslagar, så därför följer inte kristna dem. )

Det är inte alls märkligt när det hela ändå bara drivs utav ett passiv aggressivt, underlåtet loxistiskt, kabbalistiskt, messianiskt Tikkun Olam tankegods.

Det här var en lång textremsa av dig för att försöka få dig själv att se smart och upplyst ut nu. Det finns inget som var "måttligt" med en massmördande krigsherre som gifte sig med barn och som över en miljard människor i världen idag mer eller midre anbefalls att se som den perfekta människan alla bör vara och leva som hur mycket du och andra än vill tolka än den ena än den andra versen som "måttlig" bara så att du kan se ut som den förståndige och förstående goda lilla akademikern.

Jag förstår och har överseende att de flesta världens muslimer idag inte riktigt förstår det här. De flesta kristna förstår heller inte vad det egentligen är för religion de följer. Samma med judar. Vi är liksom åtta miljarder på den här planeten nu. Det är åtta miljarder människor med väldigt särskilda personliga perspektiv och känslor kring allt och alla. Självklart har jag det i åtanke. Jag vill inte måla med breda penslar här.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-25 kl. 12:50.
Citera
2023-05-25, 12:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja. Enligt SÄPO var det runt 200 år 2010, och 2 000 år 2017. Inte sett några senare siffror än så. Kan ha missat det i så fall.

Men väsentligt fler än ”enstaka” 2010 alltså, och tror inte det finns stöd för att det är ”ett par tiotusen” idag.

Edit: Lite oklart i och för sig vad ”ett par tiotusen” betyder. Om det är ett par tusen till tiotusen, eller ett par multiplicerat med tiotusen.

Drar man en kurva från 200 till 2000 o framåt så blir det ca 20 000.
Men det känns både vanskligt o orimligt.

Hursom så är det idag troligtvis betydligt fler potentiella terrorbenägna islamister än nazister.

Det kan vara bra om problemet får mer uppmärksamhet innan det kostar människoliv.
Citera
2023-05-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Bomba kyrkor i Sverige - vad fan är detta? Islam är en farsot - nämn ett ställe på jorden där islam/muslimer lever i fred- och frihet med den västerländska kulturen och dess vita majoritetsbefolkning, så skall jag direkt Swisha dig en miljon kronor...

Nu har inte en kyrka bombats här än Och dessa två "tyska" herrar lever inte i frid som mina muslimska grannar som förmodligen jobbar mer för Sverige än vad du gör.

Och innan detta var det en vilsen gosse som plockades på en gård i Töreboda med bombplaner ala breivik. Jag tror inte att han var muslim.
Citera
2023-05-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blajan6717
Hahahaha, din fjant! Var de det du hittade under tre timmar?
Nä ta du och åk hem till ditt mussleland.

Nej jag har postat fler fördömningar men förstår att du har svårt att läsa dig till dessa, eller söka själv på google för den delen.
Citera
2023-05-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Har du minnesförlust? Man stängde ju ner alla möjliga typer av event under flera år pga risk för terror. Yttrandefriheten väger ju inte alls tyngre, Paludan stoppades ju flertalet gånger och media valde sida att det var rätt gjort

Nej, polisens agerande utreds och granskas så sent som igår. Utredning pågår.
Citera
2023-05-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du menar att en lesbisk kyrkokonsert Med Eva Dahlgren som sprängs i luften av sandnegrer inte hade hamnat högst i nyhetsflödet.

Jo säkerligen i någon dag eller två.
Citera
2023-05-25, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
https://ga.de/news/politik/deutschland/sprengstoffanschlag-auf-kirche-geplant-brueder-in-u-haft_aid-90896573?Echobox=1684849232-1

https://twitter.com/Obg1887/status/1661280159004065792

Tyska källor så här långt.

Finns det svenska medier som bevakar detta fall?
Vad i hela fridens namn!
Vad har vi i Sverige gjort ?
Åk till Danmark och spräng Paludan om ni så gärna vill, låt det svenska folket vara i fred!
Citera
2023-05-25, 13:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Hade Paludan hållit tal, utan bokbål, så hade han säkert fått tillstånd direkt.
Men då var det inte längre intressant.
Han, verkar mest, fiska efter slagsmål och bråk, en ren provokation.
Av föreståliga skäl vill inte polisen ha det så.

Det blir ett missbruk av samhällets resurser

Då har du inte förstått syftet. Syftet är att visa att muslimer inte klarar att leva i civiliserade samhällen där man accepterar varandras olikheter, politisk åskådning och trosuppfattningar. Trots att man ska acceptera varandras olikheter så har vi sedan hundratals år tillbaka yttrandefrihet, dvs man SKA få skriva få säga vad man vill så länge man inte förtalar någon. Det är en av våra grundlagar. Man FÅR kritisera eller förlöjliga politiska åskådningar, trosuppfattningar, ideologier osv. Humor och satir har varit effektiva saker att påverka och förändra. Att någon blir kränkt är subjektivt. Någons sårade känslor är inte skäl nog för att ta bort yttrandefriheten. Den där gruppen med frikort har sedan sett till att i skydd av andra minoriteter införa förtryckarlagen HMF. I skuggan av den kan de konspirera, göra och bete sig hur som helst och så fort någon påtalar det eller kritiserar dem så BOOM - "rasisten" döms för HMF.

Förtal är att säga att Bosse är pedofil. Solklart förtalsmål. I Sverige spelar det ingen roll om Bosse verkligen är pedofil eller ej. Jag kan tycka att man borde få säga sanningar. Däremot har väl ingen dömts för att kalla någon rasist eller nazist?

HMF är som sagt enbart för att skydda en specifik grupp med en ondsint agenda. Det är lagens ENDA syfte även om den oftast används för att slå ner på etniska svenskar som kritiserar samhällsutvecklingen eller i frustration uttrycker sig trubbigt.

Ta bort HMF och förändra förtalslagen.

PS Att bara få säga saker som ingen tar illa vid sig av är inte att leva i en demokrati.

PSS. Ser att du kallar eldandet av boken bokbål, i syfte att dra tankarna till nazismens 30-tal. Tycker det är ohederlig retorik av dig.
Citera
2023-05-25, 15:08
Medlem
barndomens avatar
Jag hade firat om några musslor sprängt en alfabetskyrka i luften. Svenska kyrkan är en bastardisering av det svenska kulturarvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in