Citat:
Nej, flera Koranenverser pratar om att muslimer bör eftersträva Wasat=måttlighet, ungefär som svenskans lagom. Även Iqtisad = moderat islam nämns. Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam#Teologisk_ princip_om_m%C3%A5ttlighet . Det är svårt att hitta uppmaning till måttlighet i Bibeln - jag kommer inte på något sådant bibelställe just nu.
I kristendomen däremot säger Johannes uppenbarbelsebok om församlingen i Laodikeia: "Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun." Så Nya Testamentet tar avstånd från att vara moderat.
En skillnad är att Nya Testamentet inte innehåller lagar och anger straff för olika brott i detta livet, och beskriver inte hur ett samhälle ska organiseras, på det sättet som Koranen och framför allt Hadditerna och övriga sunna gör. Nya Testamentet undviker att ta ställning i konkreta politiska frågor och uppmanar inte till revolution, utan handlar om individens inre frid och icke-väld mot medmänniskor men inte om fred med andra folk. Därför är kristendomen mer förenlig med alla möjliga politiska system, och har varit lättare att förena med modernismen. Islam är i grunden mer politisk, och muslimer som inte ser sig som islamister måste därför blunda för hadditerna och sunna, och bara tro på Koranen, och omtolka den. Muslimska tänkare som har försökt förena religionen med liberala och progressiva ideer har hela tiden funnits i muslimvärlden men många av dem har blivit mördade och avrättade. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism_och_progressivism_inom_islam .
Du säger att äkta muslimer kan inte vara reformistiska. Men fundamentalistisk islam (salafism) är också reformistisk. Det är en omtolkning av Koranen som skiljer sig från traditionell islam, och som uppstod i Egypten på 1800-talet som både en religiös väckelseörelse och som en politisk kamp mot västvärldens imperialism. Med liknande argument som att Europas nationalaism och nazism uppstod - men ville återfå den gamla styrkan. Hade Hitler vunnit hade vårt samhälle varit mer lika mellanöstern. Saudiska koranskolor undervisar om salafism, och nästan alla jihaddistiska rörelser har startats av ledare som har pluggat i Saudiarabien i sådanna koranskolor. Vissa säger att Iran också sprider terrorism - stämmer det? Varför iran blev ett så fundamentalistiskt land har jag inte riktigt förstått, folket har ju ganska progressiva och liberala värderingar.
En märklig sak är också att judarna är ganska anpassliga till modernismen och faktiskt har levt inom och uppfunnit olika moderna politiska system, trots att Gamla testamtentet innehåller många lagar och straff. (Nya testamentet tar avstånd från gamla testamentets renlighetslagar, så därför följer inte kristna dem. )
Senast redigerad av guru1966 2023-05-25 kl. 12:19.
Senast redigerad av guru1966 2023-05-25 kl. 12:19.
Och dessa två "tyska" herrar lever inte i frid som mina muslimska grannar som förmodligen jobbar mer för Sverige än vad du gör.