• 6
  • 7
2023-06-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica

Dock är det så att barn och deras behov upphör inte att existera bara för att föräldrarna/föräldern blir sjuk.
Dom måste fortfarande äta, bo någonstans, gå på sina aktiviteter osv.

Vem skall betala då menar du?
Ditt ex?
Fk?
Eller skall barnen sluta äta, sluta bo och sluta "kosta pengar"?

Märkligt att det behovet inte existerar eller gnälls om när mannan gått till en klinik och blivit inseminerad från en spermadonator. 🤔🤨

Då verkar behovet plötsligt inte finnas och ingen bryr sig heller.

I de fallen tycks ungarna inte kosta pengar eller ha problem att bo nånstans osv. 🤨
Citera
2023-06-20, 20:59
Medlem
LemPicas avatar
Det är väl en jävla skillnad på när någon gjort ett aktivt val att skaffa barn via IVF som ensamstående och att skaffa barn tillsammans med någon??
Väljer man IVF utan biologisk far inblandad har man redan sett över sin ekonomi och vet att det går ihop eller har en bi/lesbisk partner som medförälder.
Och i just detta fallet som diskuteras i tråden är det inte en ensamstående alternativt bi/homosexuell kvinna som genomgått IVF som avses.
I detta fallet gäller det försörjningsansvar för barn som kommit till under en relation.
båda föräldrarna har ansvar för barnens väl och ve här.

Varför sammanfaller misogyni och låg intelligens så ofta?

Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Märkligt att det behovet inte existerar eller gnälls om när mannan gått till en klinik och blivit inseminerad från en spermadonator. 🤔🤨

Då verkar behovet plötsligt inte finnas och ingen bryr sig heller.

I de fallen tycks ungarna inte kosta pengar eller ha problem att bo nånstans osv. 🤨
Citera
2023-06-20, 23:43
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Skulder kan du inte få soc bidrag för.
Kan du minska på dina utgifter?
Kollat om du kan få bostadsbidrag?

Man får inte tjäna mer än 86000 per år för få bostadsbidrag. Jag har större delen av detta året får sjukpenning, men kommer ändå över 86000 per år
Myndigheter kan hjälpa till att avskriva lån osv
Har kollat runt med olika lånegivare men verkar inte gå att få ner månadskostnaderna
Citera
2023-06-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Man får inte tjäna mer än 86000 per år för få bostadsbidrag. Jag har större delen av detta året får sjukpenning, men kommer ändå över 86000 per år
Myndigheter kan hjälpa till att avskriva lån osv
Har kollat runt med olika lånegivare men verkar inte gå att få ner månadskostnaderna

Summan du skriver stämmer nog inte. Vad och om du kan få något beror på flera saker.
Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på "Bostadsbidrag för barnfamilje". Du har ju barn... Har du provat fylla i dina inkomster och utgifter på sidan?

(Om barnet inte bor hos dig på heltid

Du kan ha rätt till bostadsbidrag om ditt barn bor hos dig i minst 30 dagar per år. Men bidraget blir lägre när barnet bor hos dig på deltid.

"Om ditt barn bor hos dig mindre än ungefär halva tiden finns en extra regel. Du måste ha minst två rum och kök och bostadsytan måste vara minst 40 kvadratmeter.")
Citera
2023-06-21, 17:15
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Summan du skriver stämmer nog inte. Vad och om du kan få något beror på flera saker.
Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på "Bostadsbidrag för barnfamilje". Du har ju barn... Har du provat fylla i dina inkomster och utgifter på sidan?

(Om barnet inte bor hos dig på heltid

Du kan ha rätt till bostadsbidrag om ditt barn bor hos dig i minst 30 dagar per år. Men bidraget blir lägre när barnet bor hos dig på deltid.

"Om ditt barn bor hos dig mindre än ungefär halva tiden finns en extra regel. Du måste ha minst två rum och kök och bostadsytan måste vara minst 40 kvadratmeter.")

Jag bor i bostadsrätt
Citera
2023-06-25, 18:31
Medlem
Du får alltid behålla 5700-nånting + bostadskostnad + resor till arbetet. Det är samma som personer som har utmätning lever på. Resten går till underhållet. Ring och säg att du vill ansöka om anstånd. Lycka till.
Citera
2023-08-29, 11:42
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Du får alltid behålla 5700-nånting + bostadskostnad + resor till arbetet. Det är samma som personer som har utmätning lever på. Resten går till underhållet. Ring och säg att du vill ansöka om anstånd. Lycka till.

Oavsett, jag har barnen varann helg plus vissa måndagar då jag är ledig. Blir alltså ca 7 dagar i månaden, ibland mer om jag är ledig. Ansökte om omprövning men det skrev att de inte spelade någon roll om jag hade barnen boende hos mig. 3300 kr är mycket pengar, och skuld berget som blir sedan blir inte bättre.
Citera
2023-09-08, 01:33
Medlem
Beklagar din sjukdom

Skulle du ORKA ha barnen mer? Som du mår just nu?

Och ett sätt att se ett års uppskjutet underhåll betyder ju att du har ett år till på dig att bli frisk, och sedan när du kan jobba igen och få full lön så funkar (förhoppningsvis) att betala av det då.

Det låter ju som att du borde ha en ganska bra sjukpenning om du jobbat massa extra innan du blev sjuk, om boendet äter upp alla pengar kanske det är värt att flytta.

Om det är skulder som gör att du inte har råd, se om du kan få lägre månadskostnad, få ner räntan alternativ om du har en jättegullig förälder som skulle kunna hjälpa dig lösa skulden och du betalar tillbaks ett lägre belopp/månad till föräldern medan du är sjukskriven och sedan mer när du har mer pengar.

Tyvärr förstår jag ditt ex att hon vill garanterat ha in pengarna för barnen på sitt konto, om anledningen till att du inte kan betala är att du tagit lån.
Och om du haft för låg inkomst enligt fk hade de gått in och betalat underhållet, som vid försörjningsstöd.

Håller tummarna för dig, och ta hand om dig!!!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in