Jag har haft cancer sedan i oktober och separerade i april 2022. Mitt ex har haft barnen hos sig och jag har haft tre åringen på helgerna. Har skickat över 1500:-, ibland 2000:- då min ekonomi har strulat och höga elräkningar har lett till dålig ekonomi. Har tidigare fört över föräldradagar och även betalat mycket under vår tid dom sambos. Nu, ansökte hon retroaktivt ifrån februari och försäkringskassan beräknade ifrån min inkomst 2021 av någon anledning? Förklarade att jag var sjukskriven och inte hade möjlighet att betala, men de kunde dom inte ta hänsyn till. Ska betala ca 10 tusen retroaktivt och 3600 i underhåll… betalar redan rätt mycket aktiviteter för min treåring. Hon vill heller inte lösa det privat. Föreslog att betala förskoleavgift plus 1500 istället, men hon ville ta det via försäkringskassan. Jag kommer inte ha möjlighet att betala och vet inte hur jag ska lösa detta
Går det att ansöka om t ex betala mindre och bli skyldig dom resterande. Går det att omvandla föräldradagar till underhåll? Tips och råd mittages
Senast redigerad av Tsanwhalar 2023-05-23 kl. 23:33.
Skit i pengar.
Ägna all vaken tid till ditt barn.
Framför allt bli frisk.
Behövs det så skrik högst då hörs du bäst.
Behöver ha råd att hämta barn också 🤷🏻♂️ Troligtvis blir jag friskförklarad snart men kommer inte kunna betala hela de beloppet när jag börjar jobba heller
Smart att skita i pengar och då inte ens kunna ge mat eller tak över huvudet till sina barn
Blir ju tvungen att flytta om jag ska skicka
Över en ”förmögenhet” till henne när man fått sälja av Tv apparater, frimärken, aktier, Xbox med mera för att få råd med hyra
Menar du allvar eller ?
Utgå från att cancern är dödlig då du läser mitt inlägg så borde svaret vara genialt av mej.
Cancern har varit snabbväxande B cellslymfom vilket är dödligt men också botligt. Har genomgått alla cellgiftsbehandlingarna och inväntar just nu svar från röntgen. Finns det kvar cancer blir de mer cellgifter
Behöver ha råd att hämta barn också 🤷🏻♂️ Troligtvis blir jag friskförklarad snart men kommer inte kunna betala hela de beloppet när jag börjar jobba heller
Du behöver ju inte betala hela beloppet på samma dag. Avbetalning. Du löser detta
Lycka till
Jag har haft cancer sedan i oktober och separerade i april 2022. Mitt ex har haft barnen hos sig och jag har haft tre åringen på helgerna. Har skickat över 1500:-, ibland 2000:- då min ekonomi har strulat och höga elräkningar har lett till dålig ekonomi. Har tidigare fört över föräldradagar och även betalat mycket under vår tid dom sambos. Nu, ansökte hon retroaktivt ifrån februari och försäkringskassan beräknade ifrån min inkomst 2021 av någon anledning? Förklarade att jag var sjukskriven och inte hade möjlighet att betala, men de kunde dom inte ta hänsyn till. Ska betala ca 10 tusen retroaktivt och 3600 i underhåll… betalar redan rätt mycket aktiviteter för min treåring. Hon vill heller inte lösa det privat. Föreslog att betala förskoleavgift plus 1500 istället, men hon ville ta det via försäkringskassan. Jag kommer inte ha möjlighet att betala och vet inte hur jag ska lösa detta
Går det att ansöka om t ex betala mindre och bli skyldig dom resterande. Går det att omvandla föräldradagar till underhåll? Tips och råd mittages
Dokumentera alla överföringar du gjort, ta kopia på alla överföringar du någonsin gjort till hennes konto efter separationen.
Sedan bestrider du kravet med dokumentationen och får den avräknad.
Erfarenhet? Verkar som man måste betala försäkringskassan inom ett år oavsetts
Ja jag vet inte hur lång återbetalning du kan ha med FK men alternativ två bli ju avbetalning hos kronofogden med avgifter.
Runt 10.000kr på ett år klarar du nog.
Dokumentera alla överföringar du gjort, ta kopia på alla överföringar du någonsin gjort till hennes konto efter separationen.
Sedan bestrider du kravet med dokumentationen och får den avräknad.
Eftersom hon uppgett detta så är det redan avräknat. Betalat över via Swish men inte printscreenat eller skrivit tydligt att det är underhåll. Försäkringskassan går på inkomst från 2021, då jag jobbade över konstant för att kunna försörja familjen, vilket gjorde att min årsinkomst blev hög jämfört med nu när jag går på sjukpenning
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!