• 1
  • 2
2023-05-23, 16:15
Medlem
Samnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind stäms av en person som arbetar med näthatsgranskning. Enligt stämningen har tidningen i flera artiklar hängt ut målsägande med namn och bild.

Enligt stämningen har Samnytt publicerat flera artiklar med grundlösa påståenden som utgör grovt förtal, och målsägaren begär nu 50 000 kronor i skadestånd av Dagerlind.

https://www.journalisten.se/nyheter/...s-chefredaktor

Kommer Dagerlind tvingas betala 50 000 kronor + rättegångskostnader?
Citera
2023-05-23, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storkukibarnanal
Samnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind stäms av en person som arbetar med näthatsgranskning. Enligt stämningen har tidningen i flera artiklar hängt ut målsägande med namn och bild.

Enligt stämningen har Samnytt publicerat flera artiklar med grundlösa påståenden som utgör grovt förtal, och målsägaren begär nu 50 000 kronor i skadestånd av Dagerlind.

https://www.journalisten.se/nyheter/...s-chefredaktor

Kommer Dagerlind tvingas betala 50 000 kronor + rättegångskostnader?
Har inte problemet tidigare varit att det är privatpersoner som påtalat att Åberg är en djurplågare? Samnytt har ju utgivningstillstånd, eller vad det nu heter, så för deras del är det väl fritt fram.
Citera
2023-05-23, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av olubunjdengr
Har inte problemet tidigare varit att det är privatpersoner som påtalat att Åberg är en djurplågare? Samnytt har ju utgivningstillstånd, eller vad det nu heter, så för deras del är det väl fritt fram.
Utgivningsbevis innebär inte att det är fritt fram nej.
Citera
2023-05-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Jodå!
Expressen hängde ju ut en privatperson o tillskrev denna person massa saker han inte sagt.
Expressen blev stämd(?) men friad.
Expressen firade genom att hänga ut samma person igen, med bild på förstasidan.

Det torde betyda att det är lönlöst att stämma en tidning. Fast o andra sidan var Expressen på rätt sida o Samnytt är på fel sida så de lär väl förlora oavsett.
Citera
2023-05-23, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fritt fram att vadå?
Citera
2023-05-23, 17:26
Medlem
Citat:
Åberg är nog inte inblandad här.
Citera
2023-05-23, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Åberg är nog inte inblandad här.
Vem mer än näthatsgranskaren sysslar med näthatsgranskning, och har blivit uthängd för sitt djurplågeri, än Åberg?
Citera
2023-05-23, 17:35
Medlem
Citat:
Vem mer än näthatsgranskaren sysslar med näthatsgranskning, och har blivit uthängd för sitt djurplågeri, än Åberg?
Hängt ut målsägande står det ju. Samnytt publicerade bl.a. omaskat foto på Luna när hon låg på intensiven. Minns det tydligt för att jag reagerade på hur avskyvärt det var.
Citera
2023-05-23, 17:36
Medlem
Citat:
Det står vad jag kan se inget om VAD "näthatsgranskaren" har anklagats för, men jag kan ha fel. Om det är Åberg så låter kravet på 50K väl futtigt för att vara han.
Citera
2023-05-23, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien
Hängt ut målsägande står det ju. Samnytt publicerade bl.a. omaskat foto på Luna när hon låg på intensiven. Minns det tydligt för att jag reagerade på hur avskyvärt det var.
Och varför skulle det vara näthat att lägga ut bilder på en person vars mamma har lagt ut samma bilder på nätet?
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Det står vad jag kan se inget om VAD "näthatsgranskaren" har anklagats för, men jag kan ha fel. Om det är Åberg så låter kravet på 50K väl futtigt för att vara han.
Ja, vi får väl se vad det hela handlar om när någon rapporterar om det, utan att censurera alla detaljer.
Citera
2023-05-23, 20:00
Citat:
Fritt fram att vadå?
Ja, vad menar du själv?

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jodå!
Expressen hängde ju ut en privatperson o tillskrev denna person massa saker han inte sagt.
Expressen blev stämd(?) men friad.
Expressen firade genom att hänga ut samma person igen, med bild på förstasidan.

Det torde betyda att det är lönlöst att stämma en tidning. Fast o andra sidan var Expressen på rätt sida o Samnytt är på fel sida så de lär väl förlora oavsett.
Du baserar det alltså på ett enda fall?

Finns det någon tråd om fallet?
Citera
2023-05-23, 20:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien

I artikeln som länkas i TS står det att "Samnytt publicerat flera artiklar med grundlösa påståenden som utgör grovt förtal", låtar väl knappast som att det handlat om Lun@?
Nu läser jag inte Samnytt, men att de skulle ha publicerat ett flertal artiklar om henne som kan klassas som "grovt förtal" låter konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in