Citat:
Ursprungligen postat av
alicia66
Jag såg mig inte som "värld" till mins barns kompisar. De åt hos varan ofta dom kunde ringa och fråga får jag äta hos Sara och tvärt om om dom var hos mig. Jag är inte så sniken än att barnens kompisar får äta med oss. Som sagt så räckte maten för jag lagar mycket kan ju hända att mina var extra hungriga någon dag. Vad gör du om dina barn vill ha mer mat om du lagar så exakt? Alla barn var bjudna hemma hos mig och sina kompisar. För mig är det ofattbart att vara så sniken.
Fast min poäng var att är det inte sniket att sitta och äta upp någons middag? Skulle du göra det, gå hem till en vän vid middagstid utan att ha hört av dig eller frågat först och sen sätta dig och äta upp deras mat framför ögonen på dem, när du själv kan se att maten inte räcker till din vän då? Om du inte själv skulle bete dig så, varför uppfostra/uppmuntra barn att göra det?
Det är olika mellan dagarna, vissa dagar finns det till fler andra dagar inte. Och beror ju också på om besökarna dyker upp i god tid innan jag börjar med maten eller när den redan är klar eller jag är halvvägs genom matlagningen. Har jag stekt tre laxfiléer så är det tre laxfiléer som finns ja, och nej barnet får inte en till då, de kan förstås ta mer tillbehör eller äta en macka om de är mer hungriga.
Har vi bjudit in barnet att äta med oss så finns det givetvis mat, men jag tycker faktiskt inte det är sniket att inte i alla lägen, alla dagar och oavsett situationen för dagen eller ekonomin för stunden stå redo att servera oväntade och objudna gäster middag. Idealt är det kanske att kunna göra det ja, men att man skulle vara en dålig människa om man inte klarar det varje dag tycker jag är orimligt faktiskt. Om man lär barn att de kan förvänta sig den typen av service utan att fråga i förväg eller ta hänsyn tycker jag att man istället lär barnen att bli ohyfsade och hänsynslösa, det är inte heller bra.