2023-05-24, 16:42
Medlem
Cameltotems avatar
De där med att inte bli bjuden på mat hos en kompis var så jävla stört när man tänker tillbaka. Kan inte finnas någon annan kultur som tänker så. Som sagt, är väl nästan helt borta idag.
Citera
2023-05-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Tar du hem din chef, ditt tinder-ragg, din familj som ditt boende ser ut just nu, eller vill du städa undan lite först?

Att det står lite disk framme, att köksbänken inte är torkad, att du inte stoppat skitiga kläder från igår i tvättkorgen är inte samma sak som sanitär olägenhet, ett hus som måste rivas.

Barnen man tar över bryr sig inte, men ofta gör andra det. T.ex. fruar som vill att hemmet ska se representabelt ut. Inte för att de bryr sig vad ungen tycker, utan vad ungens föräldrar ska tycka.

De egna barnen är inte sällan väldigt drivande i att hemmet ser mindre välstädat ut. Vilket man vet om man har barn.

Jag skulle helt ärligt kunna bjuda hit precis vem som helst i detta nu. Det här är mitt hem, om jag ansåg att min egen bostad är något som måste gömmas så hade jag givetvis gjort något åt det för länge sen, oavsett om jag väntar besök eller inte. Jag och mina barn bor här, håller jag inte rent för dom så fattar jag inte varför jag skulle göra det för någon annan heller, det känns inte riktigt som om prioriteringarna är i rätt ordning då.
Men å andra sidan så är jag inte typen som bryr mig om vad andra tycker och tänker, anser någon det vara ett problem att det står disk på diskbänken så är det inte en typ av människor jag vill ha något att göra med iaf, har aldrig förstått det där med att en perfekt fasad skulle vara viktigare än verkligheten.

Det här är inte kritik mot dig så ta det inte så, jag var bara ärligt fundersam på hur folk resonerar. Jag är full medveten om att det troligtvis är jag som är udda.
Citera
2023-05-24, 17:33
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Men lär man verkligen barn rimliga saker om de kommer objudna hem till någon och sen får sätta sig och äta upp värdens mat som värden lagat till sin egen middag medan värden får ta macka eller blir utan mat? Ingen vuxen med ens det mest grundläggande hyfs skulle väl göra så att man gick hem till någon vid middagstid och sen satte sig och åt upp värdens middag så att värden blev utan mat? Jag skulle gå i taket om mitt barn spontant gick hem till en kompis och sen kom hem och sa att de fått äta upp kompisens mammas eller pappas middag. Och jag tror faktiskt att trots att sonens 12 åriga kompisar kan vara glupska och inte så hänsynsfulla hade nog även de reagerat och inte varit okej med att sitta och äta upp min mat så att jag blev utan. Vilket väl är tur.
Jag såg mig inte som "värld" till mins barns kompisar. De åt hos varan ofta dom kunde ringa och fråga får jag äta hos Sara och tvärt om om dom var hos mig. Jag är inte så sniken än att barnens kompisar får äta med oss. Som sagt så räckte maten för jag lagar mycket kan ju hända att mina var extra hungriga någon dag. Vad gör du om dina barn vill ha mer mat om du lagar så exakt? Alla barn var bjudna hemma hos mig och sina kompisar. För mig är det ofattbart att vara så sniken.
Citera
2023-05-24, 17:38
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Mina barn vill alltid ta över vänner eller gå över till vänner. Varje dag om de fick. Vilket de inte alltid får, för det kräver lite planering och effort av oss vuxna. Om små barn kan vi inte jobba eller göra annat, då behöver vi hålla koll och vara förkläde. Om större barn så behöver vi ändå stämma av med föräldrarna, planera middag och hemgång, få ihop pusslet.

Ju större de blir, desto mer sköter de sig själva - men det är ändå en grej till att ta hänsyn till som du ej planerat för.

En sak jag upplever försvunnit från min barndom är sitta på rummet medan familjen äter-grejen, som var vanligt förekommande då. Det tycks bespottat, hånat idag, inget dagens föräldrar vill göra om. En grej som visar på den usla svenska gästfriheten. Själv tror jag det främst var rationalitet av dåtidens föräldrar - "nu ska vi äta, Pelle är här, vi vet inte när Pelles familj äter, vi har inte hans föräldrars nummer, vi vet inget om allergier eller vad de planerat... äh fuck it, vi äter, Pelle får äta hemma hos sig, enklast så".

Nu är det mer flexibelt. Barnen får äta när de är borta (eller hos oss), man synkar med föräldrarna vad de tänkt så löser det sig. Oftast äter barnens gäster här, oftast äter mina barn hos sina vänner när de är på besök.

Men hur ser ni på barn som kommer över?

Barn är spontana och tänker inte dagar framåt. De tänker NU vill jag göra X. Alltså får du frågan om de får ta med kompis hem på uppstuds. Fast du inte planerat eller förberett nånting. Vilken sorts förälder är du då?

1. "Självklart! Lite skit i hörnen har ingen dött av. Mat löser sig, vi har säkert pulvermos och halvfabrikat hemma. Jag får glida tidigare från jobbet helt enkelt så jag hinner fixa. Klart ungarna ska få vara med sina vänner!"

X. "Vi planerar en annan dag så vi hinner städa, handla och fixa så hemmet är representabelt och jag kan jobba hemifrån. Det ser ju ut som kaos efter morgonens stök och vi har inget att äta hemma!"

2. "Jag förstår inte frågan, vi har alltid välstädat hemma och mat finns det gott om i kylen, jag vispar ihop en hemlagad köttfärslimpa bara så är det löst, jag kan jobba ikväll när barnen somnat."
Det var bara roligt att barnens kompisar hälsade på och att de älskade frugans mat gjorde henne glad och stolt.

Den där fyrkantigheten är en svensk egenskap jag skäms för.
Citera
2023-05-24, 17:53
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Tar du hem din chef, ditt tinder-ragg, din familj som ditt boende ser ut just nu, eller vill du städa undan lite först?

Att det står lite disk framme, att köksbänken inte är torkad, att du inte stoppat skitiga kläder från igår i tvättkorgen är inte samma sak som sanitär olägenhet, ett hus som måste rivas.

Barnen man tar över bryr sig inte, men ofta gör andra det. T.ex. fruar som vill att hemmet ska se representabelt ut. Inte för att de bryr sig vad ungen tycker, utan vad ungens föräldrar ska tycka.

De egna barnen är inte sällan väldigt drivande i att hemmet ser mindre välstädat ut. Vilket man vet om man har barn.
Hur gör du när barnens kompisar ringer på dörren och frågar om dem kan leka? Får dom inte komma in då eller får dom komma tillbaka när du städat? Jag förstår ärligt inte heller varför man måste hem och städa om barnens kompis vill följa med hem.
Citera
2023-05-24, 17:56
Medlem
X här. Vi är oftast inte hemma förrän 17 varje dag och då har jag förberett mat att värma/laga till snabbt så det finns sällan extra. Det finns dessutom ingen tid en vanlig dag att ta hem kompisar. Inte ork heller. Barnet har varit med kompisar 8 timmar i sträck. Grannbarnet tjatar ofta om att leka, hos dem eller hos oss, men det är tillräckligt att få ihop vardagspusslet utan det tycker jag. Det får planeras in någon dag när man kommer hem tidigare eller är lediga. Jag jobbar deltid. Hur hinner föräldrar som jobbar heltid och deras barn med allting? Jobbar alla hemifrån eller flexar?
Citera
2023-05-24, 18:01
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Mina barn vill alltid ta över vänner eller gå över till vänner. Varje dag om de fick. Vilket de inte alltid får, för det kräver lite planering och effort av oss vuxna. Om små barn kan vi inte jobba eller göra annat, då behöver vi hålla koll och vara förkläde. Om större barn så behöver vi ändå stämma av med föräldrarna, planera middag och hemgång, få ihop pusslet.

Ju större de blir, desto mer sköter de sig själva - men det är ändå en grej till att ta hänsyn till som du ej planerat för.

En sak jag upplever försvunnit från min barndom är sitta på rummet medan familjen äter-grejen, som var vanligt förekommande då. Det tycks bespottat, hånat idag, inget dagens föräldrar vill göra om. En grej som visar på den usla svenska gästfriheten. Själv tror jag det främst var rationalitet av dåtidens föräldrar - "nu ska vi äta, Pelle är här, vi vet inte när Pelles familj äter, vi har inte hans föräldrars nummer, vi vet inget om allergier eller vad de planerat... äh fuck it, vi äter, Pelle får äta hemma hos sig, enklast så".

Nu är det mer flexibelt. Barnen får äta när de är borta (eller hos oss), man synkar med föräldrarna vad de tänkt så löser det sig. Oftast äter barnens gäster här, oftast äter mina barn hos sina vänner när de är på besök.

Men hur ser ni på barn som kommer över?

Barn är spontana och tänker inte dagar framåt. De tänker NU vill jag göra X. Alltså får du frågan om de får ta med kompis hem på uppstuds. Fast du inte planerat eller förberett nånting. Vilken sorts förälder är du då?

1. "Självklart! Lite skit i hörnen har ingen dött av. Mat löser sig, vi har säkert pulvermos och halvfabrikat hemma. Jag får glida tidigare från jobbet helt enkelt så jag hinner fixa. Klart ungarna ska få vara med sina vänner!"

X. "Vi planerar en annan dag så vi hinner städa, handla och fixa så hemmet är representabelt och jag kan jobba hemifrån. Det ser ju ut som kaos efter morgonens stök och vi har inget att äta hemma!"

2. "Jag förstår inte frågan, vi har alltid välstädat hemma och mat finns det gott om i kylen, jag vispar ihop en hemlagad köttfärslimpa bara så är det löst, jag kan jobba ikväll när barnen somnat."
Normalt så vet barn om sina allergier och kan föräldrarnas telefonnummer. Det har väl en mobil nu för tiden. Jag hade självklart alla mina barns kompisars numer uppskrivet det kan hända något. Annars fanns telefonkatalog. Nu mer går det att få fram ett nummer på sekunden.
Citera
2023-05-24, 19:27
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag såg mig inte som "värld" till mins barns kompisar. De åt hos varan ofta dom kunde ringa och fråga får jag äta hos Sara och tvärt om om dom var hos mig. Jag är inte så sniken än att barnens kompisar får äta med oss. Som sagt så räckte maten för jag lagar mycket kan ju hända att mina var extra hungriga någon dag. Vad gör du om dina barn vill ha mer mat om du lagar så exakt? Alla barn var bjudna hemma hos mig och sina kompisar. För mig är det ofattbart att vara så sniken.

Fast min poäng var att är det inte sniket att sitta och äta upp någons middag? Skulle du göra det, gå hem till en vän vid middagstid utan att ha hört av dig eller frågat först och sen sätta dig och äta upp deras mat framför ögonen på dem, när du själv kan se att maten inte räcker till din vän då? Om du inte själv skulle bete dig så, varför uppfostra/uppmuntra barn att göra det?

Det är olika mellan dagarna, vissa dagar finns det till fler andra dagar inte. Och beror ju också på om besökarna dyker upp i god tid innan jag börjar med maten eller när den redan är klar eller jag är halvvägs genom matlagningen. Har jag stekt tre laxfiléer så är det tre laxfiléer som finns ja, och nej barnet får inte en till då, de kan förstås ta mer tillbehör eller äta en macka om de är mer hungriga.

Har vi bjudit in barnet att äta med oss så finns det givetvis mat, men jag tycker faktiskt inte det är sniket att inte i alla lägen, alla dagar och oavsett situationen för dagen eller ekonomin för stunden stå redo att servera oväntade och objudna gäster middag. Idealt är det kanske att kunna göra det ja, men att man skulle vara en dålig människa om man inte klarar det varje dag tycker jag är orimligt faktiskt. Om man lär barn att de kan förvänta sig den typen av service utan att fråga i förväg eller ta hänsyn tycker jag att man istället lär barnen att bli ohyfsade och hänsynslösa, det är inte heller bra.
Senast redigerad av Etta.Place 2023-05-24 kl. 19:56.
Citera
2023-05-24, 19:40
Medlem
Beror helt på situationen, personligen fick jag alltid mat när jag var hemma hos kompisar och de fick alltid mat hemma hos mig. Jag är själv av invandrar bakgrund medan majoriteten av mina vänner när jag växte upp var Svenskar/integrerade invandrar kids. Jag är också relativt ung och det är nog en av de stora anledningarna till att jag aldrig fick sitta på rummet då detta inte är lika vanligt längre.
Självklart fanns det enstaka gånger då jag gick hem när de skulle äta men aldrig behövde jag sitta på rummet medan resten av familjen åt.

Mina föräldrar speciellt farsan är väldigt mån om gästvänlighet så även fast vi skulle käka någon mat från våran kultur som kunde vara svårt för mina svenska vänner att käka så lagade han exempelvis falukorv eller köttbullar till oss alternativt att han beställde pizza åt min polare så att de inte skulle känna sig tvingade att käka något de skulle anse vara "äckligt".

Likt dina barn så fick jag inte va hemma hos folk så pass ofta dock så fick alltid folk komma hem till mig och fick även inte sova över hos någon förens jag var 14 år vilket gjorde mig i stunden väldigt arg och irriterad men kan definitivt förstå oron hos mina föräldrar då.

Om dina barn frågar dig ifall de kan ha med en polare över och du känner att ni inte har tillräckligt med käk hemma säg bara till ungen att hans polare får dra typ en halvtimme/en timme innan ni ska äta.
Citera
2023-05-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilith1
X här. Vi är oftast inte hemma förrän 17 varje dag och då har jag förberett mat att värma/laga till snabbt så det finns sällan extra. Det finns dessutom ingen tid en vanlig dag att ta hem kompisar. Inte ork heller. Barnet har varit med kompisar 8 timmar i sträck. Grannbarnet tjatar ofta om att leka, hos dem eller hos oss, men det är tillräckligt att få ihop vardagspusslet utan det tycker jag. Det får planeras in någon dag när man kommer hem tidigare eller är lediga. Jag jobbar deltid. Hur hinner föräldrar som jobbar heltid och deras barn med allting? Jobbar alla hemifrån eller flexar?

Varför ska du vara inblandad i ditt barns lekar med grannbarnet? Vad har din tid och ork med något att göra?
Citera
2023-05-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Varför ska du vara inblandad i ditt barns lekar med grannbarnet? Vad har din tid och ork med något att göra?

Det finns ju inte tid för någon av oss. Vart finns den? Vi kommer hem vid 17, äter vid 17:30/18. Barnet tycker om att äta länge så det kan ta en timme. Då är klockan 18:30/19. Vid 19:30 börjar vi med kvällsrutiner. Så mellan middag och det ska vi hinna med läxor, jag ska plocka undan och diska, barnet vill varva ner och titta på tv en stund, vi tar fram kläder inför morgondagen, packar ner gympakläder eller annat som behövs, en dusch kan behöva hinnas med och eventuellt om något annat dyker upp.

Om barnet har kompis hemma måste jag vara närvarande hela tiden eftersom det hoppas i soffor, gapas rakt ut som om det var aphuset på Skansen, slängs grejer hejvilt etc. Gärna vill man hinna plocka undan litegrann iallafall efter det så att man inte kommer hem till ett bombnedslag dagen efter. Så vart i de där tre timmarna vi har från att vi kommer hem till sovdags ska vi få in tiden till detta?
Citera
2023-05-24, 20:28
Medlem
Kommer inte ihåg att detta var något problem när jag växte upp. Att vara hemma hos varandra var man främst efter att man blivit för gammal för fritids, innan dess var man ju där och lekte. Och när man sen var hemma hos varandra efter skolan var föräldrarna oftast fortfarande på jobbet, så de behövde inte ens bry sig eller skynda hem från jobbet eller stressa med någonting. Sen kom föräldrarna hem, började med maten och då var det dags att skiljas åt för middagstid var familjetid och efter det var det kväll. Vi var mycket ute också. Ingen stress för föräldrarna och vi barn fick tillräckligt med socialt umgänge.

Känns som att det blivit så överambitiöst och stressat med detta att man kan som förälder ska skynda hem från jobbet så att barnen ska hinna med att leka ännu lite till med kompisar hemma efter att redan ha lekt med kompisar i flera timmar på fritids. Och familjetiden, som det redan finns lite av med jobb och skola, ska helt strykas, ingen tid för nedvarvning varken för föräldrar eller barn och alltid redo att ta in fler för umgänge och utfordring. Usch så stressigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in