2023-05-23, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Mina barn vill alltid ta över vänner eller gå över till vänner. Varje dag om de fick. Vilket de inte alltid får, för det kräver lite planering och effort av oss vuxna. Om små barn kan vi inte jobba eller göra annat, då behöver vi hålla koll och vara förkläde. Om större barn så behöver vi ändå stämma av med föräldrarna, planera middag och hemgång, få ihop pusslet.

Ju större de blir, desto mer sköter de sig själva - men det är ändå en grej till att ta hänsyn till som du ej planerat för.

En sak jag upplever försvunnit från min barndom är sitta på rummet medan familjen äter-grejen, som var vanligt förekommande då. Det tycks bespottat, hånat idag, inget dagens föräldrar vill göra om. En grej som visar på den usla svenska gästfriheten. Själv tror jag det främst var rationalitet av dåtidens föräldrar - "nu ska vi äta, Pelle är här, vi vet inte när Pelles familj äter, vi har inte hans föräldrars nummer, vi vet inget om allergier eller vad de planerat... äh fuck it, vi äter, Pelle får äta hemma hos sig, enklast så".

Nu är det mer flexibelt. Barnen får äta när de är borta (eller hos oss), man synkar med föräldrarna vad de tänkt så löser det sig. Oftast äter barnens gäster här, oftast äter mina barn hos sina vänner när de är på besök.

Men hur ser ni på barn som kommer över?

Barn är spontana och tänker inte dagar framåt. De tänker NU vill jag göra X. Alltså får du frågan om de får ta med kompis hem på uppstuds. Fast du inte planerat eller förberett nånting. Vilken sorts förälder är du då?

1. "Självklart! Lite skit i hörnen har ingen dött av. Mat löser sig, vi har säkert pulvermos och halvfabrikat hemma. Jag får glida tidigare från jobbet helt enkelt så jag hinner fixa. Klart ungarna ska få vara med sina vänner!"

X. "Vi planerar en annan dag så vi hinner städa, handla och fixa så hemmet är representabelt och jag kan jobba hemifrån. Det ser ju ut som kaos efter morgonens stök och vi har inget att äta hemma!"

2. "Jag förstår inte frågan, vi har alltid välstädat hemma och mat finns det gott om i kylen, jag vispar ihop en hemlagad köttfärslimpa bara så är det löst, jag kan jobba ikväll när barnen somnat."

Klart man bjuder den som är på besök på middag vuxen som barn. Allt annat är konstigt!
Citera
2023-05-24, 00:43
Medlem
Incendios avatar
Jag är hemmafru och pedant, så hemmet är alltid i skick för besök. Mat ska ju lagas ändå, så en eller två ätande till gör ingen större skillnad. Så om jag blir glad eller inte åt barnets besök beror helt på de besökande barnen. Ett är skitjobbigt och jag börjar tro att det är något fel på henne, andra ungar tycker jag mycket om. Nu när barnet går på mellanstadiet är de dessutom så stora att de inte skapar särskilt "stora" lekar. Sedan kan jag såklart ha dåliga dagar eller vara allmänt trött och då inte hurra över besök, men jag säger oftast ja ändå då kompisar är så viktigt.
Bara ett barn har jag tyvärr helt förbjudit dottern att ta hem eller gå hem till. Ett stackas barn vars instabila wt-mamma röker så mycket att hela lägenheten stinker om barnet är här. Och ännu värre stank mitt barn när hon varit där på besök en gång(dessutom bebos deras lägenhet av diverse ormar, spindlar och en ilsken kamphund plus att mamman umgås med skumma babbar...).
Citera
2023-05-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Problemet vi har iaf är att det nästan aldrig är planerat med besöken.
Utan helt plötsligt knackar ett av barnens kompisar på och sedan när vi börjar bli klara med maten så kommer dom in och frågar om kompisen kan äta här och för oss funkar det inte alls så.
Vi gör mat i den mängden vi i familjen äter och inte något extra alls så det spelar ingen roll om barnet bara äter 200 gram det blir någon i familjen som går hungrig då.

Däremot om det är planerat från innan vi ens börjat med maten så går det såklart bra men det är nästan aldrig så då barn är jävligt spontana.

Då är det väl inte hela världen att någon vuxen i familjen inte blir riktigt mätt då? Dom flesta vuxna äter ändå för mycket.
Citera
2023-05-24, 05:05
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Om du är tvungen att gå tidigare från jobbet bara för att barnet har en polare med sig hem, betyder det att det är ok för ditt barn att vara ensam hemma utan kompis men när kompis är med så måste du vara med och övervaka dem?

Fy fan vad skönt det är att inte vara barn i dag, kan inte minnas att detta var ett problem när jag var liten. Man var inte curlad överhuvudtaget utan kunde ringa hem och berätta att man var hos Kalle och skulle käka där och sedan ta bussen hem på kvällen. Samma sak om man tog med en kompis hem, antingen var päronen på jobbet och man fixade mellanmål själva eller så undrade de bara om inte Kalle skulle ringa hem och tala om var han befann sig.
Man cyklade/gick/tog bussen överallt, skjuts fanns liksom inte på kartan om det inte var extrema avstånd. Idag känns det som om ungar är helt ansvarsbefriade och handikappade. Åker bil till kompisar, träningar och t o m till skolan.
Sinnesjukt...
Javisst är det helt sjukt! Nuförtiden ska ungarna skjutsas till skolan och får inte vara ensamma hemma. Jag var ofta hemma själv efter skolan redan i första årskursen.
Jävla idiotiska helikopter-föräldrar. Dom uppfostrar ungarna till att bli värdelösa snöflingor.
Citera
2023-05-24, 07:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Det påstås ju vara en kulturgrej, att i Mellanöstern serverar man (fina) gästerna det finaste man har och äter smulorna själv. Lite extremt men till viss del sant, att många vittnar om att besöker du fattiga människor i t.ex. Afghanistan dyker det finaste de kan bekosta sig upp på bordet.

Att det skulle vara ett motsatsförhållande till svensk "gästfrihet", där vi tvingade gästerna vänta på rummet medan vi åt.

Sen ogillar jag lika mycket som du att det görs till en kulturkrigsfråga.

Nidbilden att svenskar är snåla och taskiga, medan alla invandrare är gästvänliga och varma. Det stämmer inte alls, såklart. Att det ibland försöks måla den bilden för att släta över all skit vi fått med de senaste årens migrationspolitik, det är bara lögnaktig whataboutism.

Det kan säkert stämma att det är större gästfrihet när man besöker vissa grupper utomlands men när de är i Sverige så är min upplevelse att det är samma oavsett bakgrund.
Citera
2023-05-24, 07:06
Medlem
Citat:
Mina barn vill alltid ta över vänner eller gå över till vänner. Varje dag om de fick. Vilket de inte alltid får, för det kräver lite planering och effort av oss vuxna. Om små barn kan vi inte jobba eller göra annat, då behöver vi hålla koll och vara förkläde. Om större barn så behöver vi ändå stämma av med föräldrarna, planera middag och hemgång, få ihop pusslet.

Ju större de blir, desto mer sköter de sig själva - men det är ändå en grej till att ta hänsyn till som du ej planerat för.

En sak jag upplever försvunnit från min barndom är sitta på rummet medan familjen äter-grejen, som var vanligt förekommande då. Det tycks bespottat, hånat idag, inget dagens föräldrar vill göra om. En grej som visar på den usla svenska gästfriheten. Själv tror jag det främst var rationalitet av dåtidens föräldrar - "nu ska vi äta, Pelle är här, vi vet inte när Pelles familj äter, vi har inte hans föräldrars nummer, vi vet inget om allergier eller vad de planerat... äh fuck it, vi äter, Pelle får äta hemma hos sig, enklast så".

Nu är det mer flexibelt. Barnen får äta när de är borta (eller hos oss), man synkar med föräldrarna vad de tänkt så löser det sig. Oftast äter barnens gäster här, oftast äter mina barn hos sina vänner när de är på besök.

Barn är spontana och tänker inte dagar framåt. De tänker NU vill jag göra X. Alltså får du frågan om de får ta med kompis hem på uppstuds. Fast du inte planerat eller förberett nånting. Vilken sorts förälder är du då?

1. "Självklart! Lite skit i hörnen har ingen dött av. Mat löser sig, vi har säkert pulvermos och halvfabrikat hemma. Jag får glida tidigare från jobbet helt enkelt så jag hinner fixa. Klart ungarna ska få vara med sina vänner!"

X. "Vi planerar en annan dag så vi hinner städa, handla och fixa så hemmet är representabelt och jag kan jobba hemifrån. Det ser ju ut som kaos efter morgonens stök och vi har inget att äta hemma!"

2. "Jag förstår inte frågan, vi har alltid välstädat hemma och mat finns det gott om i kylen, jag vispar ihop en hemlagad köttfärslimpa bara så är det löst, jag kan jobba ikväll när barnen somnat."
Endast Sverige ängsliga svenskar har 😂
Citera
2023-05-24, 07:23
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Märklig tråd, tycker det är superbra att dottern tar hem kompisar, så slipper jag stå där med både underhållning och hushållssysslor samtidigt med ett barn som bokstavligen klättrar på en.

Samma sak när hon är hos andra kompisar, massor av tid till att fixa och trixa hemma eller hinna med att fixa ärenden.

Självklart slevar man upp en tallrik mat åt kompisarna också, hur kan det ens vara ett problem?

Klart det är najs om ungarna underhåller varandra. Men beroende på ålder kräver det olika mängd engagemang av vuxna. När barnen började ta över kompisar i 5-års-åldern var det bara att stryka ett streck över planerna, du behövde vara förkläde annars gick saker sönder eller så gjorde barnen illa sig.

När de är 12 klarar de sig hur bra som helst själva.

Sen är folk olika. Några är som du. Andra tycker det är jobbigt med ett extra moment, vi har inte städat hemmet, vi har inte planerat för mat med en gäst som kanske är allergisk eller inte äter det du tänkt laga.

Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Jag brukar försöka skjuta på det till en eller ett par dagar senare om möjligt, så att man hinner handla och planera. Alla ungarnas vänner har fan sjuttielva olika allergier som vi inte delar, och det är inte alltid jag har mat hemma för fler (inte brukar de vara särskilt återhållsamma i ätandet heller). De är chockade om det inte finns laktosfri mjölk eller glutenfri pasta åt dem om de bara dyker upp, vilket de ju också gör ibland.

Ärligt talat har jag full förståelse för kompisen-väntar-på-rummet föräldrarna. Dessutom var väl det en övergångsfas, för generationen dessförinnan bodde man trängre och ungarna lekte ute i flock, det var inte normalt då att man var hemma hos någon på det sättet, särskilt inte spontant och objuden, utan då var man ute och lekte tillsammans, gick sedan in för att äta var och en till sig. Men självklart försöker jag alltid att bjuda och vara gästfri. Det är dock ibland ett elände som förälder med ungar som kommer objudna och förväntar sig fullservice anpassad till alla deras behov. Som om inte vardagen var stressig och som en konstant hinderbana nog redan innan.

Ser vad du menar. I de fallen hade jag nog varit tydlig med att nej, vi har inte glutenfri pasta. Då får du äta en skål med yoghurt eller äta hemma. Vi köper glutenfri pasta specifikt när du är på besök, så det kräver planering.

Tror också det ligger en del i din beskrivning av hur det var förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jag är hemmafru och pedant, så hemmet är alltid i skick för besök. Mat ska ju lagas ändå, så en eller två ätande till gör ingen större skillnad. Så om jag blir glad eller inte åt barnets besök beror helt på de besökande barnen. Ett är skitjobbigt och jag börjar tro att det är något fel på henne, andra ungar tycker jag mycket om. Nu när barnet går på mellanstadiet är de dessutom så stora att de inte skapar särskilt "stora" lekar. Sedan kan jag såklart ha dåliga dagar eller vara allmänt trött och då inte hurra över besök, men jag säger oftast ja ändå då kompisar är så viktigt.
Bara ett barn har jag tyvärr helt förbjudit dottern att ta hem eller gå hem till. Ett stackas barn vars instabila wt-mamma röker så mycket att hela lägenheten stinker om barnet är här. Och ännu värre stank mitt barn när hon varit där på besök en gång(dessutom bebos deras lägenhet av diverse ormar, spindlar och en ilsken kamphund plus att mamman umgås med skumma babbar...).

Bra poäng. Vissa barn gillar man som "bra vänner", andra vill man helst att barnet avvecklar sin bekantskap med. Kan vara svårt att förklara varför. Man vill ju inte vara några Romeo&Julia-föräldrar som förbjuder umgänge med speciella barn, men samtidigt går ju gränsen någonstans. Kan vara svårt att förklara varför, särskilt för mindre barn.

I fallet du beskriver hade jag inte släppt över mitt barn dit, men kanske låtit barnet komma hem till oss. Inte barnets fel att WT-mamman röker som hon gör. Ormar och spindlar i samband med barn låter sådär...
Citera
2023-05-24, 09:59
Medlem
Alltså, det där med "städat"...

Du menar alltså att det är ok för dina egna barn att vistas i ett hem som är så skitigt att det inte är lämpligt att vistas i för andras barn? Eller hur kommer det sig att du måste städa innan andra barn får komma in, men inte dina egna?
Citera
2023-05-24, 10:51
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Alltså, det där med "städat"...

Du menar alltså att det är ok för dina egna barn att vistas i ett hem som är så skitigt att det inte är lämpligt att vistas i för andras barn? Eller hur kommer det sig att du måste städa innan andra barn får komma in, men inte dina egna?

Normalt lever vi i en kärnkraftsreaktor som är hälsovådlig och vi kommer alla dö i cancer inom ett år.

Men när vi tar hem gäster flyttar vi tillfälligt till ett palats med tjänare.

Dumma frågor får dumma svar.
Citera
2023-05-24, 12:06
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Klart man bjuder den som är på besök på middag vuxen som barn. Allt annat är konstigt!

Är det verkligen det? Om jag utan föregående kontakt plingade på dörren hos en av mina vänner kl 17.30 just som familjen skulle sätta sig och äta hade jag faktiskt inte tagit för givet att det fanns mat till mig med där. Hade de trots allt bjudit mig på mat hade jag nog varit mycket återhållsam och sett efter så att alla i familjen faktiskt fått en rimlig portion mat innan jag plockade på mig för egen del.

Jag är mamma med två barn i låg- och mellanstadieåldern. Om jag lagat middag till oss tre och min tolvåriga son kommer med tre-fyra av sina kompisar, varav samtlig grabbar lätt äter dubbelt så mycket som jag själv skulle få för mig och gärna tre gånger så mycket också om det finns, så skulle jag alltså behöva laga tre-fyra gånger så mycket mat som jag planerat för. Är det verkligen konstigt om jag inte kan trolla fram den extra mängden mat på sekunden i alla lägen? (Dessutom givetvis laktosfri, glutenfri och utan alla möjliga olika ingredienser så som fisk och oliver som somliga av barnen inte gillar)

Har man bjudit in någon/kommit överens om att umgås i förväg är det givetvis en helt annan sak, då är det självklart att man bjuder på mat.
Citera
2023-05-24, 12:28
Medlem
EltonToilets avatar
Föräldrar idag är ju ofta mentalsjuka och vissa går i spinn om man ger en vild illbatting en tillsägelse som vuxen i offentliga rum , är man så mentalt klen att man tar det som en personlig attack och ska börja mästra mig riskerar man på riktigt att behöva slå sig ur situationen för jag kommer inte backa en millimeter och sekunden du flackar med blicken så vrider jag upp trycket gånger 10 sen är det upp till dig

Och med den vetskapen så kan jag bara tänka mig hur man kan få ett telefonsamtal från nån förälder vars unge man utfodrat

”Bla bla utan vår vetskap” ”Kevin äter såååklart inte kött” ”oekologiskt kan du inte bjuda på hursomhelst, rena giftet” ”Patricia får inte äta så söta saker, pannkakor är ingen huvudrätt”

Ingen brist på Karens om man säger så
Citera
2023-05-24, 12:31
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:

Du fokuserar frågan till ekonomi och förvandlar vänskap till klass samt hierarki. Du är dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in