Resultat: Använder ni ChatGPT i ert jobb för att hjälpa er med uppgifter?
Ja, det är hjälpsamt
38,12%
178 röster
Ja, men hjälpen jag får är begränsad
11,78%
55 röster
Nej
27,62%
129 röster
Ibland, det är hjälpsamt
16,27%
76 röster
Ibland, men det är inte hjälpsamt
6,21%
29 röster
2024-08-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Har i princip aldrig använt ChatGPT mer än att provat.
Förstår helt enkelt inte storheten eller nyttan i att använda det.

Allt den svarar på kan jag googla.

Well, säger inte att du har fel, men sökningar på nätet ger en sida man ska klicka sig in på, och sen försöka skumma igenom för att hitta just den lilla informationen man saknar.
Min erfarenhet är att man ofta får just den lilla infon direkt när man använder typ chatgpt eller liknande.

Exempel från mig själv igår: jag skapade en bild i MS Publisher, och ville ha en transparent bakgrund. Google gav mig så tillräckligt många och "bra" svar, att jag istället helt enkelt löste problemet genom att exportera till png, importera bilden i gimp och ändrade till en tranparent bakgrund där.
Idag frågade jag chatgpt om det, så det berättade direkt att det inte går i publisher, utan man måste jobba sig runt problemet, ungefär som jag gjorde... Så... Jag hade kunnat spara 15min sökande och provande av icke-fungerande lösningar, om jag hade frågat chatgpt från början.
Citera
2024-08-26, 12:52
Medlem
GrillTeknikers avatar
Ja, i mitt yrke som faktagranskare har jag lejt ut allt till ChatGPT.
Citera
2024-08-26, 13:07
Medlem
Eponumoss avatar
Just börjat använda den för att göra mer avancerade mallar i Excel. (Som går att ladda ned, klara och färdiga.)

Tog en stund att få tlll något som alls funkade , men sen tog det fart och nu har jag svårt att tänka mig att sitta en timme och göra det jobb som ChatGPT gör på någon minut.

Dessutom gör den allt det där extrajobbet man sällan kommer sig för som att förklara formler och lägga till en enkel instruktion för andra som ska använda mallen.
Citera
2024-08-26, 13:11
Medlem
supremanics avatar
Jag använder det privat ibland istället för att googla. Det brukar vara väldigt bra till det faktiskt. Istället för att sitta och skumma igenom sökresultaten på Google så får man ett korrekt och utförligt svar på det man frågade.

I mitt yrke som kodare använder jag det ibland också. Ibland bara för småsaker som man istället för att behöva tänka själv bara kan klistra in direkt.
Ibland så blir det också om det är nåt mer komplicerat som man försökt lösa och man använder chatGPT som en källa för nya idéer. Här varierar resultatet mer. Man kan t.ex. bli föreslagen att använda metoder som inte existerar i svar som till ytan ser vettiga ut
Citera
2024-08-26, 15:37
Medlem
ChatGPT har hjälpt mig skapa intressanta ads på datingsajter.
Citera
2024-08-26, 16:25
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maimiitang
ChatGPT har hjälpt mig skapa intressanta ads på datingsajter.
Wow, typ det deppigaste jag hört.

Jag brukar använda det till saker jag är för lat för att göra själv, typ färgteman till Dwarf Fortress, och små simpla programmeringsmetoder.
Citera
2024-08-26, 18:29
Medlem
datalogs avatar
Jag jobbar som mjukvaruarkitekt. På jobbet använder jag det för att få förslag på lösningar till tekniska problem, t.ex. om det finns något bibliotek som gör det vi behöver få gjort, att hitta dokumentation eller hitta olika saker i de olika tekniska standarderna vi arbetar efter.

Privat använder jag det för att lösa livsproblem, t.ex. få förslag på hur jag ska olja in min gjutjärnspanna, få bort fläckar i badrummet eller vilka områden man ska undvika på fjället för att slippa mygg.

Betalar för ChatGPT premium, tycker det är värt varenda spänn. Blir nästan dubbelt så produktiv på jobbet vilket såklart märks av och gynnar mig.
Citera
2024-08-26, 18:41
Medlem
Varje dag. Oftast bättre än google eller andra sökmoterer. Man måste vara källkritisk då den har svarar fel ibland.
Citera
2024-08-27, 00:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Jag brukar använda det till...typ färgteman till Dwarf Fortress

Citera
2024-08-27, 07:35
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Inte då, sluta tramsa.
Citera
2024-08-27, 08:29
Medlem
carminaburanas avatar
Jag lär mig tyska
Citera
2024-08-27, 09:17
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
typ färgteman till Dwarf Fortress

Hur funkar detta? Var länge sen jag körde ASCII DF, men följer färgtemana något speciellt format som man kan "lära" chat GPT att tyda? Typ det mest intressanta jag hört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in