2023-05-26, 00:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Litiumion bränder kan inte släckas med någon jävla filt.
Brinner tills det är slut på litium.

En laptop tex kan du sänka ner i en hink med vatten, svårare med en bil eller ett 200 kg
batteristack.

I hem så används i regel LFP batterier som är mycket säkrare än NCA eller NCM som används i bilar och annan elektronik som t.ex. mobiltelefoner. Eftersom viktkraven och volymkraven är mindre för hemmabatterier kan man använda LFP batterier som även är billigare idag. Sedan har vi Natriumbatterier som väntas bli den huvudsakliga batteritypen för hemmalagring. Eftersom dessa batterier använder sig av natrium istället för litium kommer de bli billigare än LFP batterierna. Natriumbatterierna har sämre kapacitet men har man dem bara i ett rum så spelar det inte så stor roll.

Hemmalagring av el kommer bli en enorm marknad ju mer priserna blir lägre.
Citera
2023-05-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du behöver också räkna på den elektriska energi som behövs till elektrolysen. Framställningen av den energin utgör en miljöbelastning.

Även sol- och vind-kraft utgör en belastning på miljön. Sol- och vind-kraftens miljöbelastning är faktiskt större än atomkraftens miljöbelastning. Och sol- och vind-kraftens miljöbelastning blir ännu mycket större ifall energin ska lagras i form av vätgas, eftersom 2 / 3 av energin försvinner på vägen.

Sol- och vind-kraften utmålas som en frälsning för miljön, men det är den inte.

Frälsningen är effektivare lagring av energi. Bäst idag är batterierna.
Citera
2023-05-26, 16:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Undrar hur mycket effektivare det skulle vara med kommunala jättebatterier istället. Med vattenkylning kopplat till fjärrvärmenät och samlad service och installationskostnad.

Stordriftsfördelar är väl skälet till att så få har egen elproduktion hemma? Detsamma borde gälla energilagring.

Möjligheterna till storskalig energilagring är begränsade.

Den teknik som finns att tillgå är vattenmagasin på hög höjd. Men vattenmagasinen utgör en stor lokal miljöpåverkan. Och vattenmagasinen fungerar bara på vissa platser.
Citera
2023-05-26, 17:23
Medlem
Citat:

Den teknik som finns att tillgå är vattenmagasin på hög höjd. Men vattenmagasinen utgör en stor lokal miljöpåverkan. Och vattenmagasinen fungerar bara på vissa platser.
Begränsningen är väl brist på material och tillverkare. Alltså samma begränsning oavsett.

Givet att det fanns obegränsat med batterier - skulle ett centralt eller flera distribuerade i hemmen vara bäst? Varför?
Citera
2023-05-26, 18:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Instämmer delvis- Dock ser jag problem med kärnkraft och centraliseringen av den. Dessutom så räcker det med ett enda terrorattentat mot en reaktor någon stans i världen så kommer det att bli konsekvenser globalt. Jag ser gärna mer sol och batterier och kärnkraft och mer utbyggnad av vattenkraften med mindre turbiner. Typ proppelrar under vattenytan vid städer längs älvar. Idag är sådant olagliugt av en anledning bara en byråkrat förstår. Moms, avgifter och byråkrati måste bort från solceller så folk kan sköta sig själva om de så önskar. Att instrallera solceller och ett powerpack hemma skall uppmuntras. Inte kvävas av obegripliga regelverk och momser. Det höjer dessutom värdet på ditt hus.

Jag tänker att centraliseringen är en stor fördel beträffande skyddet mot terrorister. Det är lättare att bevaka ett fåtal stora kraftverk än många utspridda kraftverk.

Jag vill inte hindra enskilda familjer att montera solpaneler på taket och lagra energin i batterier. Men när den kalla årstiden kommer, och dagarna blir korta, så kommer dessa familjer ändå att behöva el från elnätet.

Solpaneler är inte lösningen på samhällets energiförsörjning.
Citera
2023-05-27, 09:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Frälsningen är effektivare lagring av energi. Bäst idag är batterierna.

Möjlighet att lagra stora mängder energi skulle vara en välsignelse. Men existerar den teknik som behövs?

Låt säga att det kommer en period med blåsigt väder. Under den perioden producerar vindkraften i Sverige ett överskott på i genomsnitt 4000 Megawatt. På 3 veckor produceras ett överskott på cirka 2 miljoner Megawatttimmar. Den energin behöver lagras för användning senare.

Hur många batterier behövs för att lagra 2 miljoner Megawatttimmar? Vad kostar dessa batterier? Hur mycket naturresurser krävs för att tillverka dessa batterier?
Citera
2023-05-27, 11:14
Medlem
Det vore nog bättre att man såg till att företagen fick möjligheter till förmåner. Dels för att de förmodligen finns uppskalningsfördelar och om man ställer kravet på "ö-koppling" för dessa anläggningar även får redundans så att företagen kan bedriva verksamhet vid instabil elförsörjning. Dvs någon slags UPS och möjligheten att fylla sina batterier när priset är lågt för att jämna ut belastningen.
Citera
2023-05-28, 18:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Undrar hur mycket effektivare det skulle vara med kommunala jättebatterier istället. Med vattenkylning kopplat till fjärrvärmenät och samlad service och installationskostnad.

Stordriftsfördelar är väl skälet till att så få har egen elproduktion hemma? Detsamma borde gälla energilagring.
Citat:

Citat:
Begränsningen är väl brist på material och tillverkare. Alltså samma begränsning oavsett.

Ja! Begränsningen kvarstår.

Batterier klarar inte att lagra dom kvantiteter energi som behövs för att sol och vind ska vara användbara energikällor.

Citat:
Givet att det fanns obegränsat med batterier - skulle ett centralt eller flera distribuerade i hemmen vara bäst? Varför?

Jag vet inte.
Citera
2023-11-28, 11:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man istället använder vätgasen till uppvärmning sav hemmet så borde väl förlusterna bli mindre?

Borde ju kunna dryga ut naturgas en smula.
Citera
2023-11-28, 11:42
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jag tänker att centraliseringen är en stor fördel beträffande skyddet mot terrorister. Det är lättare att bevaka ett fåtal stora kraftverk än många utspridda kraftverk.

Jag vill inte hindra enskilda familjer att montera solpaneler på taket och lagra energin i batterier. Men när den kalla årstiden kommer, och dagarna blir korta, så kommer dessa familjer ändå att behöva el från elnätet.

Angående solpaneler. Känns väl som lite större fastigheter har bättre nytta kontra utgifter, gärna sådana som mest nyttjas dagtid. Typ kontor? Kanske även kan hjälpa sjukhus att ha något som kan spara bränsle till nöd-generatorerna vid kris?
Citera
2025-11-23, 11:56
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Nu har det gått några år...
Jag kör mitt eget decentralicerade "race" och tycker att det är jättebra. Under sommarens superbilliga månader slipper jag alla dyra avgifter mm.
Jag kan välja själv om jag vill sälja eller spara när priserna är höga.

De flesta som likt mig har egen kraftproduktion och lagring, har ändå haft det en tid. Jag har gjort skitbra affärer när jag köpt mina delar till min anläggning. Ändå har det kännts väldigt dyrt, där och då...
Jag har "cashat" mitt, därför kan ju jag känna mig nöjd. Men de som belånat sina anlägningar har inflationen på sin sida plus stegrande priser/avgifter för kraften.

Decentraliceringen har sina fördelar och totalt sett får man 10ggr mer effekt för pengarna. Terrorhot och liknande blir helt obefintligt mot den lagrade effekten, eftersom den finns överallt. När jag maxar på säljsidan med batterierna, så trycker jag ut en effekt som kan driva ca. 3-5 villor.
Så jag tror/tycker att ca. 20% av Sveriges hushålll bara behöver ha batterier med säljkapacitet, för att täcka upp för alla hushåll.

Mitt bet ligger på att det blir värre(priser). All idioti har sitt pris och notan måste betalas.
Jag köpte före denna tråd startades, har byggt ut mina system och bytt inverter mm. och jag tycker ändå att det ser mycket bra ut kring min investering.
Citera
2025-11-23, 19:53
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Bensin kan också brinna. Batteribänder är enkla att släcka. Med en brandfilt släcks dom på några sekunder Men svenska brandkåren vet inte det. De försöker släcka batteribränder med vatten vilket tar evig tid.

https://youtu.be/5c9y7lvDQbU

Vätgasbilar exploderar, det brinner inte. Kort video.
https://youtube.com/shorts/Ki5f-tOSFnY?feature=share4

En vätgasmack i USA exploderade. 60 byggnader skadades.
Nu ljuger du ditt ynkliga vänster-hjon!
Sant att bensin brinner, liksom vätgas som oftast förvaras under tryck men resten är rena lögner.

Det finns inget medel att släcka en litiumbatteri brand... Som för övrigt brinner med explosiv verkan och sedan med en svetslågas intensivitet.
Det gäller Bilbatterier, elsparks batterier och även men mindre brand mobiltelefon, smartaklockor och alla billiga Kina producerad elektronik med litiumbatteri.

Din brandfilt är sönderbränd innan du kommer nära brandkällan som håller +2000 grader.
Vatten sprutar brandkåren, för att kyla och förhindra spridning av branden.
2000 grader tänder eld på mycket (värme, bränsle och syre).

Det forskas för fullt med att få fram släckmedel för litium batteri bränder och man har gjort det i många år men en så länge finns ingen lösning
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in