Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag tänker att centraliseringen är en stor fördel beträffande skyddet mot terrorister. Det är lättare att bevaka ett fåtal stora kraftverk än många utspridda kraftverk.
Jag vill inte hindra enskilda familjer att montera solpaneler på taket och lagra energin i batterier. Men när den kalla årstiden kommer, och dagarna blir korta, så kommer dessa familjer ändå att behöva el från elnätet.
Solpaneler är inte lösningen på samhällets energiförsörjning.
Nu har det gått några år...
Jag kör mitt eget decentralicerade "race" och tycker att det är jättebra. Under sommarens superbilliga månader slipper jag alla dyra avgifter mm.
Jag kan välja själv om jag vill sälja eller spara när priserna är höga.
De flesta som likt mig har egen kraftproduktion och lagring, har ändå haft det en tid. Jag har gjort skitbra affärer när jag köpt mina delar till min anläggning. Ändå har det kännts väldigt dyrt, där och då...
Jag har "cashat" mitt, därför kan ju jag känna mig nöjd. Men de som belånat sina anlägningar har inflationen på sin sida plus stegrande priser/avgifter för kraften.
Decentraliceringen har sina fördelar och totalt sett får man 10ggr mer effekt för pengarna. Terrorhot och liknande blir helt obefintligt mot den lagrade effekten, eftersom den finns överallt. När jag maxar på säljsidan med batterierna, så trycker jag ut en effekt som kan driva ca. 3-5 villor.
Så jag tror/tycker att ca. 20% av Sveriges hushålll bara behöver ha batterier med säljkapacitet, för att täcka upp för alla hushåll.
Mitt bet ligger på att det blir värre(priser). All idioti har sitt pris och notan måste betalas.
Jag köpte före denna tråd startades, har byggt ut mina system och bytt inverter mm. och jag tycker ändå att det ser mycket bra ut kring min investering.