Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Så är det verkligen. Jag hade ett ex som fick köpa en lägenhet centralt i Stockholm väldigt billigt på den tiden när lägenhetspriser inte var så höga, typ år 2000. När han sedan sålde den kanske 10-15 år senare tjänade han miljoner. Dessa investerade han i en ny större lägenhet samt byggde ett hus. Han sålde sedan lägenheten och köpte ännu ett hus. Lever bra nu. Ingen utbildning, inga studielån, för visso ett välbetalt jobb. Livet är orättvist helt enkelt.
Även om jag har bostadslån och betalar ränta på det nu så hoppas jag att den inte går ner till då låga nivåer som den låg på tidigare. Jag vill köpa hus och priserna har pressats nu tack vare räntan. Så den kan gärna få höjas något mer för min del. Bättre att räkna med verkligheten när man köper hus.
Det fetmarkerade är ett så typiskt svenskt sätt att betrakta livet. Livet är vare sig det ena eller det andra. Begreppet »rättvisa« är endast ett uttryck för avundsjuka, missunnsamhet och samma idiotiska tro som den som tror på »karma«.
Livet är olika och varierande samt i vissa fall rättmätigt (det vill säga man får det man gör). Många som befinner sig i svårare situationer har helt enkelt inte bemödat sig om att leva sparsamt. Vissa som tjänat grova pengar har gjort det genom tillfälligheter.
När det talas om »fattigdom« så är det samma generaliserade och onyanserade synsätt som utmärker vänsterns skuldperspektiv. Det är enligt dem alltid någon annans fel att vissa hamnat i problem och det är alltid fel att tjäna grova pengar, såvida man inte är fotbollsspelare eller annan idrottsutövare. Då är de värda att vara miljardärer och ska gärna slippa att betala skatt också.