• 1
  • 2
2023-05-21, 22:55
Medlem
Hej kära Flashback-medlemmar,

Jag vänder mig till er med en uppriktig vädjan om hjälp. Jag har kämpat i flera år för att bli av med mina kreditkortsskulder, men tyvärr verkar det vara en oöverstiglig uppgift. Jag har fem olika kreditkort och varje kort har en skuld som varierar mellan 20 000 och 50 000 kronor, med årsräntor på mellan 10-20%. Trots att jag har en inkomst på 16 000 kronor per månad och försöker betala så mycket som möjligt varje månad, känner jag att detta har blivit en ständig källa till stress i mitt liv.

Jag är desperat efter råd och tips om hur jag kan ta kontroll över min ekonomi och bli skuldfri en gång för alla. Har någon av er kämpat med liknande problem och lyckats lösa det? Vilka strategier och metoder använde ni? Finns det något jag kan göra för att effektivisera mina betalningar och minska mina skulder snabbare?

Jag har försökt att budgetera och spara pengar, men det känns som om jag knappt kommer någonvart. Med de höga årsräntorna är det svårt för mig att veta hur mycket jag bör betala varje månad för att skulderna ska minska i en lagom takt. Kanske finns det några specifika tekniker för att prioritera betalningarna eller förhandla om räntor och avgifter med kreditkortsföretagen? Jag är öppen för alla förslag och idéer som kan hjälpa mig att ta mig ur denna knepiga situation.

Förutom den ekonomiska bördan, påverkar skulderna mitt mentala välbefinnande och min dagliga tillvaro. Stressen som kommer med att konstant hantera dessa skulder tar sin toll på mig, och jag längtar efter att få återfå friheten och lugnet i mitt liv.

Jag vädjar till er, kära Flashback-medlemmar, att dela med er av era erfarenheter och kunskaper. Ge mig råd om hur jag kan ta mig ur denna ekonomiska knipa och skapa en sundare ekonomisk framtid för mig själv. Er hjälp och stöd betyder oerhört mycket för mig, och jag är tacksam för varje svar jag får.

Tack på förhand!

otto.axelsson
Citera
2023-05-21, 22:58
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Gå till banken och be om ett privatlån, så slipper du ha 20% ränta.

Sedan lägger du skulden på 6 år och betala minimalt i månaden, efter det ser du till att klippa alla korten. Kreditkort är lånade pengar inte dina.
Citera
2023-05-21, 23:02
Medlem
Varför har du lånat så hysteriskt ? Har du några tillgångar ? Eller har du spelat bort det ?
Citera
2023-05-21, 23:05
Medlem
fjiskens avatar
Hur ser dina dagar ut? Hur ser utgifterna ut? Boende?

Vad har du köpt på kredit?
Citera
2023-05-21, 23:12
Avstängd
Preskriberas detta? Du kanske kan flytta till Thailand och återvända till Sverige om 10 år?
Citera
2023-05-21, 23:27
Medlem
Kan du inte ta ett extra jobb.
Citera
2023-05-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Gå till banken och be om ett privatlån, så slipper du ha 20% ränta.

Sedan lägger du skulden på 6 år och betala minimalt i månaden, efter det ser du till att klippa alla korten. Kreditkort är lånade pengar inte dina.

Låter ju inte helt dumt! Privatlån kräver dock fast anställning?
Citera
2023-05-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Varför har du lånat så hysteriskt ? Har du några tillgångar ? Eller har du spelat bort det ?
Är väl lite det ena och det andra.. Mycket gått åt i flyg, boende och hyrbilar utomlands. Känns tryggt att betala sånt med kreditkort då det ingår försäkringar. Ett vanligt "levt över sina tillgångar" och "det löser sig" liv.

Tillgångar: Ett boende jag köpte medans jag var fast anställd värt kring 2 mille.. Aktieportfölj med värde på ca 161 tusen har jag också.

Inga generösa summor som spelats bort.. mest trisslotter och Eurojackpot i hopp om att vinna en storpott så man kan betala bort skiten.
Citera
2023-05-22, 00:30
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otto.axelsson
Är väl lite det ena och det andra.. Mycket gått åt i flyg, boende och hyrbilar utomlands. Känns tryggt att betala sånt med kreditkort då det ingår försäkringar. Ett vanligt "levt över sina tillgångar" och "det löser sig" liv.

Tillgångar: Ett boende jag köpte medans jag var fast anställd värt kring 2 mille.. Aktieportfölj med värde på ca 161 tusen har jag också.

Inga generösa summor som spelats bort.. mest trisslotter och Eurojackpot i hopp om att vinna en storpott så man kan betala bort skiten.

Eeeh, sälj aktieinnehavet, ta ett privatlån och pröjsa restrerande.

Helvete.
Citera
2023-05-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Eeeh, sälj aktieinnehavet, ta ett privatlån och pröjsa restrerande.

Helvete.

Ts. Läs fjiskens svar till dej och gör det tills polletten trillar ner-ok.

Helvete
Citera
2023-05-22, 02:09
Medlem
Har du nån gång ställt dig frågan om hur du hamnade i skiten? Har du blivit lurad av nån, ett bolag eller en bank eller ett försäkringsbolag? Du verkar lida av ekonomisk dyslexi. Läs på och gör rätt. Fan att vissa personer är så jävla inkompetenta att de tror att livet helt automatiskt skall vara en väg mot nåt paradis. Eh... en eller två hjärnceller? tre

Gode Gud!
Senast redigerad av Svet-Landa 2023-05-22 kl. 02:14.
Citera
2023-05-22, 02:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Preskriberas detta? Du kanske kan flytta till Thailand och återvända till Sverige om 10 år?
Varje gång ett kravbrev skickas så blir det preskribtionsavbrott dvs preskriptionstiden startar om på noll. Därför svårt att bli av med skulder på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av otto.axelsson

Har du aktier på 161 tusen så får du väl sälja dom och använda dom pengarna för att betala av dina skulder? Även om dom pengarna inte skulle räcka för att nolla skulderna så lär det ju bli betydligt mindre skulder kvar vilket betyder mindre räntor och lättare att sedan betala av resten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in