• 1
  • 2
2023-05-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag begrep inte riktigt varför du inte kan prata om detta med din partner.
Nu, en smula även för att förklara varför du gör som du gör.
När sorgen lagt sig ett tag efter begravningen kan du ta upp detta mer på djupet.
I en bra partnerrelation kan man vara ganska öppen, speciellt om det är något viktigt och som kan påverka relationen.
Beklagar sorgen.

Svarade i ett inlägg men glömde citera in dig så svar finns direkt efter ditt huvudsvar eller här nedan:

Citera
2023-05-22, 14:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Jag känner inte att jag hör till familjen då jag enbart är ingift och vi ej har några barn så känner bara att om jag skulle vara där med min sorg så skulle det vara som att jag försökte dra uppmärksamhet till mig.
Jag mår otroligt dåligt av att hen inte lever längre och känner att bara tanken av att träffa min partners familj gör att jag kommer krascha.
Jag är autist och de känner mig som den starka som hjälper dem med allt praktiskt och jag kan verkligen inte visa hur jag är i sorg där jag nu får meltdowns där jag inte kan prata och blir helt innelåst i min panik. Inte nått någon vill att nån ingift kommer och förpestar ens älskades begravning med .
Jag vet att det bästa jag kan höra gör dem är att hålla mig borta så att jag ej skapar drama. Jag vet att de mår bäst när de får vara med varandra och då kan jag ej vara där för jag kan ej lita på mig själv. Får jag en meltdown på begravningen när jag bara är en ingift person kommer min partner bara må sämre.
Alltså...tycker nog att du har empati (!!) eller bara är väldigt insiktsfull.
Du tänker klokt och hänsynsfullt. Man jag återkommer ändå till min replik ovan - nu utfylld en smula:
1. Nu. Du får förklara kort varför du beter dig som du gör för din partner. Kort utan drama, gråt och behov av tröst. Hennes behov är (borde vara eller borde anses vara) större.
2. kanske kan du kort förklara detta för ytterligare någon eller några. Alltså mycket kort.
3. När sorgen lagt sig hos din partner ett tag efter begravningen kan du ta upp detta mer på djupet.
I en bra partnerrelation kan man vara ganska öppen, speciellt om det är något viktigt och som kan påverka relationen.
----------------------
Exempel på vad du kan säga nu till de du anser det vore bra:
- alltså jag förstår att mitt beteende kan uppfattas märkligt nu, men även jag har djup saknad även om just det kanske inte är lätt att se/förstå. Hen betydde och betyder mycket även för mig. Men jag vill inte ha något medlidande för detta och förminska er/din sorg (förtvivlan/bedrövelse m.m.)
Jag ville bara förklara så att jag inte förvärrar situationen och man tror att jag är en känslokall typ(inte bryr mig/hjärtlös/hård).
-------------------
Du får formulera det på ditt sätt - jag försökte bara förmedla andemeningen
jag är inte säker på att detta passar din situation, men det är i alla fall bara det jag kan komma på nu.
Citera
2023-05-22, 14:57
Medlem
Loreias avatar
Jag tror verkligen du bör sluta intala dig att det inte är ok för dig att sörja och du skulle göra intrång i din partners med släkts sorg. Du har ju din egen relation till den avlidna och det är inget konstigt att du sörjer och mår dåligt.
Citera
2023-05-22, 17:11
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Jag har varit arbetslös i 1 månad. Japp jag vet att skaffa ett jobb är en lösning och tro mig, jag söker men vem fan vill anställa i de ekonomiska tiderna som är nu? Jag kostar iaf inga pengar i akassa osv så... (jag har sparade pengar jag lever på)

Det handlar om ditt självförtroende. Sök som timanställd på kommunen.

Du lär rätt snabbt få ett jobb på LSS / Fritids / Äldreomsorgen. Positiv energi att hjälpa människor.

Massa brudar där dessutom. Ett nytt ligg kommer hjälpa dig i sorgen.
Citera
2023-05-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Det handlar om ditt självförtroende. Sök som timanställd på kommunen.

Du lär rätt snabbt få ett jobb på LSS / Fritids / Äldreomsorgen. Positiv energi att hjälpa människor.

Massa brudar där dessutom. Ett nytt ligg kommer hjälpa dig i sorgen.

Nu är jag kvinna och inte man och knappast intresserad av att vara otrogen mot min man, samt redan sökt jobb inom de områdena men har fel utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in