• 6
  • 7
2025-04-14, 21:14
Medlem
Men nu när Novo Nordisk börjat distribuera Wegovy. Kommer primärvården börja skriva ut semaglutid som överviktsbehandling? Det kan inte längre påstås att det påverkar tillgängligheten av medicin till diabetiker då Wegovy inte är för den patientgruppen.
Citera
2025-05-04, 22:28
Medlem
chiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Du har fel i det du skriver (i mitt fall åtminstone). Nu har jag då Tirzepatid och inte Semaglutid men det funkar typ likadant.
För det första så det låga blodsockret jag haft förut då och då, är helt bortblåst. Så "behöver" inget extra för blodsockret nu.
Jag har provat allt i många år för att gå ner i vikt, inget har funkat. Dvs, jag har provat massor av dieter, kaloriunderskott, flera olika onlinecoacher, jag har läst på själv och "varit min egen" coach, styrketräning, vårdcentralens kostrådgivare. Osv osv. Ingenting har funkat och jag gick istället upp långsamt över tid.
Mitt privatliv ser ut så att jag pluggar samt jobbar inom restaurang kvällar och helger. Så jag äter skollunch på dagarna och restaurangmat på helgerna, lite varierande mat men brukar självklart välja ett nyttigare alternativ. Jag har inte lagat mat hemma på flera månader. (Inräknat steka på något snabbt, har inte gjort NÅGOT hemma) Jag har inte ändrat min kost överhuvudtaget. Äter bara mindre samt hoppar över vissa måltider för jag behöver det helt enkelt inte längre.
Och på dessa 5 veckor har jag -8 kg. Känner inget sötsug, är inte hungrig, blir mätt direkt.
Varken före eller efter start med sprutorna har jag druckit läsk eller ätit godis, alkohol är också otroligt sällan. Träning och motion är också precis samma som före sprutstart.

Låter underbart. Jag märker inte av någonting sådant på 0,25 och har heller inte hänt något varken på mått eller vikt.
Citera
2025-05-19, 19:20
Medlem
Hej ni som har Wegovy! Finns det en doseringsknapp på pennan så man skruvar upp sin dos själv eller är det förfyllda doser? På tex Apotea står det att Wegovy 2,4 mg innehåller 4 doser, men kan man ta en mindre dos än det och på så sätt få pennan att hålla längre?
Citera
2025-05-19, 20:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamogelost
Hej ni som har Wegovy! Finns det en doseringsknapp på pennan så man skruvar upp sin dos själv eller är det förfyllda doser? På tex Apotea står det att Wegovy 2,4 mg innehåller 4 doser, men kan man ta en mindre dos än det och på så sätt få pennan att hålla längre?

Ja. Du skruvar upp den själv.
Citera
2025-05-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Stort tack för svaret
Citera
2025-05-19, 23:41
Medlem
Norrlandsflickans avatar
Någon som drabbats av utebliven effekt av sina cs- läkemedel? Jag har nämligen tappat effekten helt av både Elvanse och Ritalin sedan jag startade med wegovy.
Citera
2025-05-20, 20:08
Medlem
Hej!

Har varit överviktig i ganska många år men inte haft så högt BMI som 30, nu märker jag att vågen tickar upp och vill testa ozempic eller mounjaro.

Är det någon av er som har köpt på svarta marknaden? Jag har sett att de flesta shoppar säljer vialer som man måste blanda och dosera själv (verkar krångligt…)

Jag har hittat en shop som säljer förfyllda pennor som är mer likt originalet, men vågar man testa?
Citera
2025-05-26, 22:41
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Jag har tidigare ätit tabletter och därför börjat med 0.5mg och läser man informationen om Wegovy så står det att man ställer in dosen första gången och sedan behöver man inte göra det.
Men kan man ändå andra gången ställa in dosen till 0.25 eller 0.75?

På den den här "pennan" står det 0.5mg och då kan man undra varför behöver jag ställa in dosen? Den borde vara förinställd.

PS

Har sett en you tube film om hur man injicerar och där visade en kvinna att man ska låta några droppar komma ut från nålen för att släppa ut luften som man gör i traditionella sprutor. Jag har inte gjort det. Hur gör ni?

PS

Ni skriver att om man får "pennan" 2.4mg så kan man använda den fler gånger vid en lägre dos men i Sverige har man en besatthet vad gäller sprutor så det blir jo omöjligt att köpa extra sprutor på apoteket.
Citera
Igår, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

På den den här "pennan" står det 0.5mg och då kan man undra varför behöver jag ställa in dosen? Den borde vara förinställd.

PS

Ni skriver att om man får "pennan" 2.4mg så kan man använda den fler gånger vid en lägre dos men i Sverige har man en besatthet vad gäller sprutor så det blir jo omöjligt att köpa extra sprutor på apoteket.

En 0,5-penna innehåller fyra stycken 0,5-doser. Därför måste du skruva fram dosen själv.

Vad menar du med det sista? Nålar till pennorna är inte alls omöjligt att köpa extra.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holaqwerty
En 0,5-penna innehåller fyra stycken 0,5-doser. Därför måste du skruva fram dosen själv.

Vad menar du med det sista? Nålar till pennorna är inte alls omöjligt att köpa extra.

Jag glömde flödestesta... så nu är jag lite orolig att det kanske kom ingenting ur sprutan första gången och det kanske finns risk att jag kommer få en dubbel dos nästa gång.

Om jag fick ingenting första gången och den andra gången får jag en normal dos på 0.5 så kommer mina nålar inte räcka till för den fjärde gången eftersom jag redan använt en av de 4 nålar.
Citera
Idag, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag glömde flödestesta... så nu är jag lite orolig att det kanske kom ingenting ur sprutan första gången och det kanske finns risk att jag kommer få en dubbel dos nästa gång.

Om jag fick ingenting första gången och den andra gången får jag en normal dos på 0.5 så kommer mina nålar inte räcka till för den fjärde gången eftersom jag redan använt en av de 4 nålar.

Prata med den läkare som ordnat receptet - hen kan både besvara alla dina frågor och ordna fler nålar.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in