2023-05-21, 11:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...holms-skargard

”Flera personer utreds för olaglig säljakt i Stockholms skärgård.
Det var i tisdags som Kustbevakningen efter tips genomförde en större insats mot sällskapet. ”

Var är detta??
Citera
2023-05-21, 19:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Om man bara dödar sälarna utan att ta tillvara kött kan det väl indikera fiskare som känner sig hotade av sälen direkt eller indirekt (förstör redskap)? Någon annan poäng kan jag inte se.
Citera
2023-05-21, 19:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...holms-skargard

”Flera personer utreds för olaglig säljakt i Stockholms skärgård.
Det var i tisdags som Kustbevakningen efter tips genomförde en större insats mot sällskapet. ”

Var är detta??

Bara spekulationer men det troligaste om detta stämmer är nog att de har skjutit sälarna där de inte hade jakträtt. Inte de första som inte kan läsa sjökort i så fall... Sedan vet vi inte om anmälaren hade på fötterna - kanske en djurrättsaktivist som inte kan reglerna kring den lagliga skyddsjakten.

Men de kanske togs vid punkt X med sälar i båten och de säger att de sköt sälarna vid punk Y där de har jakträtt och då får ju utredningen ha sin gång.

Edit: Jag läste slarvigt. Det står ju "olagligt jagade säl i ett naturskyddsområde". Då återstår att se om jakt är förenligt med naturskyddsområdets bestämmelser - det varierar beroende på vad det är som ska skyddas. Är det exempelvis bara ovanliga växter som ska skyddas behöver det inte inkräkta på jakten. Kustbevakningen brukar faktiskt inte ha koll på de detaljerna, så det blir nog Länsstyrelsen som får lämna besked på måndag.
Senast redigerad av Venator 2023-05-21 kl. 19:38.
Citera
2023-05-22, 09:46
Medlem
Not.Theres avatar
Det ryktas om att det än en gång är ett lokalt jaktföretag som sålt jakter för att sedan ta kunderna på platser där de inte får jaga säl. Om jag inte minns fel blev dom tagna för samma sak för 2-3 år sedan. Samma företag misstänks även ha planterat ut mufflon på en ö utanför Uppsala men jag tror inte dom blivit dömda för något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in